Spomenik industrijske baštine

RIJEČKI MUZEJ NEOSTVARENIH OBEĆANJA (6): Lansirna rampa torpeda – Umjesto ponosa, sramota Rijeke

Darko Pajić

Kako je prepušten propadanju jedan od najatraktivnijih spomenika industrijske baštine - lansirna rampa torpeda / Foto Marko GRACIN

Kako je prepušten propadanju jedan od najatraktivnijih spomenika industrijske baštine - lansirna rampa torpeda / Foto Marko GRACIN

Lučka uprava Rijeka je za ovu godinu osigurala sredstva za izradu projektne dokumentacije, dijelom od strane Grada Rijeke u iznosu od 30.000 kuna što će se iskoristiti za izradu konzervatorskog elaborata kojemu je procijenjena vrijednost 60.000 kuna



Umjesto torpeda mnogi će s rampe lansirati udicu u more. I nadati se ponekoj ribici. Klinci će se ljeti i okupati. More je bistro, nikoga u pravilu nema i ništa nije ljepše nego skočiti u vodu s nekoliko metara visine s lansirne rampe. Ona je i poprište rijetko viđenog sportskog spektakla, svjetskog prvenstva u potapanju brodova, kojeg organizira skupina riječkih entuzijasta kako bi skrenula pozornost na propadanje relikta riječke povijesti. »Battleship Fiume« nudi sjajnu zabavu, ali svi apeli za obnovom lansirne rampe Torpeda nažalost još uvijek nemaju željeni učinak.


Pa ipak, bilo bi nepošteno nazvati lansirnu rampu Torpeda propalim riječkim projektom. Propala je zato što se u zadnjih 25 godina nije pronašao način za njezinu obnovu, ali ona nipošto nije bez perspektive. Nešto se prije ili poslije mora promijeniti, bila bi doista sramota da u gradu koji se diči titulom europske prijestolnice kulture zauvijek nestane jedan od najatraktivnijih spomenika riječke industrijske baštine. Sramota je što se rješenje već nije pronašlo. A tužno što se priča o riječkoj industriji nekad i sad povezala činjenicom da je u neposrednoj blizini lansirne rampe niknula Veletržnica ribe, koja je također neslavno propala.


Rijeka uzor


Prva torpedna lansirna stanica na svijetu sagrađena je 1870-tih godina. Kroz nju su prošla sva torpeda proizvedena u Rijeci. U nekoliko navrata je modernizirana na istom mjestu, a ova današnja sagrađena je oko 1935. godine i temeljito rekonstruirana nakon Drugog svjetskog rata. Po uzoru na riječku lansirnu stanicu slični su objekti građeni širom svijeta. Lansirna rampa Torpeda predstavljala je najrazvijeniju tehnologiju svog vremena. Na nju treba nadovezati i ostale značajne objekte u Ulici Milutina Barača. Na početku ulice na Mlaki stoji svjetionik star 133 godine, čije je svjetlo prvi put zasjalo 26. studenog 1884., a originalno je bio na Riječkom lukobranu, koji je počeo tonuti, pa je svjetionik morao biti preseljen i na kraju je završio na Mlaki.





Na početku ulice je i samostojeći željeznički nadvožnjak koji ulicu premošćuje u jednom komadu i bez potpornih stupova, a izgrađen je u riječkom »3. maju« kako bi nadomjestio stari most, oštećen u Drugom svjetskom ratu. Ogradni kameni zid, koji dijeli ulicu od područja luke podigle su Mađarske državne željeznice i to je i danas referenca na prugu Rijeka-Budimpešta, koja je izgrađena 1873. godine. Tu je i zgrada bivšeg Hotela »Emigranti« iz 1905., pa zgrada nekadašnje Ljuštionice riže i tvornice škrobnog štirka, otvorena 1882. godine, koja je danas upravna zgrade rafinerije Mlaka, barem onoga što je od nje ostalo. U prostoru rafinerije nalaze se ostaci šećerane, odnosno riječke Rafinerije šećera, kao i tvornice parafina.



Cijela Ulica Milutina Barača svojevrsni je spomenik industrijske baštine. A lansirna rampa predstavlja tek najveći dragulj u kruni. Birokracija i pitanje nadležnosti nad lansirnom rampom glavni su razlog njezina propadanja. U Gradu Rijeci se nebriga za ovu jedinstvenu građevinu najčešće opravdava činjenicom da se lansirna rampa nalazi na pomorskom dobru unutar lučkog područja, pa bi o njoj trebala skrbiti Lučka uprava. U Lučkoj upravi su pak dugo bili na stavu kako bi brigu o tome trebao voditi onaj tko ubire spomeničku rentu, dok je primarna zadaća Lučke uprave briga o razvoju riječke luke. U tim prepucavanjima spomenik je kroz godine posve oronuo, iako su se deklarativno svi zalagali za njegovu obnovu.


Čekajući atrakciju


Dobra je vijest da bi se prvi korak prema spašavanju lansirne rampe uskoro mogao dogoditi. Kako ističu u Lučkoj upravi Rijeka poduzet je inicijalni korak hitne sanacije kako bi se spriječilo daljnje urušavanje lansirne rampe i stvorili preduvjeti za konkretan arhitektonski rad. Samo primarna sanacija premašuje iznos od 270.000 kuna.



– Lučka uprava Rijeka je za ovu godinu osigurala sredstva za izradu projektne dokumentacije, dijelom od strane Grada Rijeke u iznosu od 30.000 kuna što će se iskoristiti za izradu konzervatorskog elaborata kojemu je procijenjena vrijednost 60.000 kuna. Daljnji planovi su tijekom ove godine prijaviti se na programe javnih potreba u kulturi Grada Rijeke i Ministarstva kulture RH za 2018. godinu što bi podrazumijevalo izradu glavnog projekta za sanaciju konstrukcije. Ukoliko sredstva budu odobrena planira se pristupiti izradi glavnog projekta u prvom kvartalu 2018. godine, navode iz Lučke uprave Rijeka.


Pritom treba napomenuti kako je ipak riječ o malom dijelu potrebnih sredstava, jer bi obnova lansirne rampe koštala oko 8 milijuna kuna. Taj novac nipošto ne bi trebao biti nepremostiv problem. Pitanje je samo koliko će još trajati iščekivanje do obnove lansirne rampe Torpeda nakon koje bi morala početi i valorizacija cijele Ulice Milutina Barača, koja je nekada bila preplavljena desecima tisuća ljudi, ali je zbog gašenja industrije opustjela. A zaslužuje postati turistička atrakcija.


RIJEČKI MUZEJ NEOSTVARENIH OBEĆANJA (5): Stupići poput stećaka umjesto hrama knjige


RIJEČKI MUZEJ NEOSTVARENIH OBEĆANJA (4): Priča o Rikardu Benčiću


RIJEČKI MUZEJ NEOSTVARENIH OBEĆANJA (3): U pet godina najavljena tri znanstveno – tehnološka parka


RIJEČKI MUZEJ NEOSTVARENIH OBEĆANJA (2): Autobusni kolodvor – Čekali moderni terminal, dočekali tek nadstrešnice


RIJEČKI MUZEJ NEOSTVARENIH OBEĆANJA (1): Potemkinova sela od 500 mil. € na Delti i Porto Barošu