Željeznički kolodvor

Posjetili smo gradilište na Brajdici, otkrili su nam do kad će centrom Rijeke voziti vlakovi

Marinko Glavan

Fotografije: Roni Brmalj

Fotografije: Roni Brmalj

Na projektu koji obuhvaća rekonstrukciju postojećih kolosijeka i izgradnju novih, uz proširenje dijela tunela Sušak, do sad je izvedeno više od polovine radova, a trenutačno se najintenzivnije radi u samom tunelu, gdje je u tijeku betoniranje unutarnje oplate tunela



RIJEKA – Radovi na željezničkom projektu Brajdica – rekonstrukciji i dogradnji željezničkog kolodvora za potrebe kontejnerskog terminala, te proširenju tunela Sušak, bit će završeni sredinom iduće godine, kada će vlakovi s kontejnerima prestati prometovati preko Rive, odnosno kroz centar Rijeke, najavio je Marko Kukić, voditelj projekta u HŽ Infrastrukturi, s kojim smo jučer obišli gradilište 35,6 milijuna kuna vrijednog projekta, sufinanciranog iz fondova Europske unije s 85 posto od ukupne vrijednosti radova.


Dodatni kolosijek


Na projektu koji obuhvaća rekonstrukciju postojećih kolosijeka i izgradnju novih, uz proširenje dijela tunela Sušak do sad je izvedeno više od polovine radova, a trenutačno se najintenzivnije radi u samom tunelu, gdje je u tijeku betoniranje unutarnje oplate tunela. Radovi su, ističe Kukić, vrlo složeni, kako zbog konfiguracije terena i činjenice da tunel prolazi ispod naselja, tako i zbog toga što je u građevinarstvu rijedak slučaj da se postojeća cijev tunela proširuje za dodatni kolosijek.


– Postojeći tunel, izgrađen još 1900. godine, dugačak je 1.838 metara, a proširenje je izvedeno u prvih četiristo metara tunela, kako bi se izgradio dodatni kolosijek koji će omogućiti slaganje takozvanih blok-vlakova za prijevoz kontejnera s terminala, dužine do četiristo metara, kaže Kukić.




Bušenje tunela dovršeno je početkom listopada, a izgrađena su i dva od tri dijela nove portalne građevine koja je svojevrstan produžetak tunela.


– Portalna građevina, na ulazu u tunel, izgrađena je zbog malog nadsloja u tom dijelu, gdje je iznad samog tunela bilo svega metar i pol tla. Kako tako tanak sloj ne može nositi cestu, Ulicu XIII. divizije, izgrađena je portalna građevina ispred ulaza u tunel, na koju je privremeno prebačena cesta.


Između portalne građevine i ulaza u tunel ostavljen je prazan prostor, kako bi se iz tunela mogla izvući oprema za izgradnju oplate tunela. Kada radovi budu gotovi, a oprema izvučena, izgradit ćemo i konstrukciju iznad tog prostora, a cesta će biti vraćena na svoju originalnu trasu, kazao je Kukić, dodajući da se, uz navedeno, izvode i radovi na drenaži tunela, postavljanju hidroizolacije te na izgradnji betonskih kanala s obje strane tunela.



Teretni dio


Kada sredinom iduće godine radovi budu završeni, Riječani će moći malo odahnuti, jer dok radovi traju, sve željezničke kompozicije s kontejnerskog terminala na Brajdici i prema njemu, prolaze samim centrom grada, što u kombinaciji s radovima na rekonstrukciji Krešimirove ulice, često stvara prometne gužve i zastoje.


Na dijelu teretnoga kolodvora Rijeka Brajdica do sad je završen veći dio rekonstrukcije sjevernoga dijela kolodvora, točnije rekonstruirana su prva četiri kolosijeka, izgrađen je objekt za smještaj signalno-sigurnosnih i telekomunikacijskih uređaja, pomoćni objekt u koji je ugrađen dizelski agregat kao pomoćno napajanje, a u cijelosti je rekonstruirana i kontaktna mreža na prva četiri kolosijeka.



Od radova koji predstoje, na nove će se stupove uskoro ugraditi LED rasvjeta koja će biti snažnija i energetski učinkovitija od dosadašnje, a izvodit će se i radovi na donjemu ustroju izgradnje izvlačnoga kolosijeka koji će povezivati novoizgrađeni kontejnerski terminal kojim upravlja Lučka uprava Rijeka i novoizgrađeni sjeverni dio željezničkoga kolodvora.


Na dijelu pod upravljanjem Lučke uprave Rijeka izgrađena su četiri nova kolosijeka, cjelokupna drenaža i odvodnja i postavlja se nova LED rasvjeta. Izgrađene su dvije kranske staze za terminalske dizalice za pretovar kontejnera, a gradi se i skretničko područje kojim će se terminal povezati sa željezničkim kolodvorom Brajdica.



Radovi na projektu trebali bi biti dovršeni sredinom iduće godine, nakon čega kreće postupak ishođenja potrebnih dozvola.


Zagrebačka obala


Osim ovog projekta, HŽ Infrastruktura pokrenula je i rekonstrukciju i dogradnju kolosijeka na novom kontejnerskom terminalu na Zagrebačkoj obali. Riječ je o projektu vrijednom 32 milijuna eura, čiji se dovršetak očekuje u drugoj polovini 2021. godine.



O važnosti ovih projekata možda najbolje svjedoče podaci o rastu kontejnerskog prometa u riječkoj luci posljednjih godina. Samo u ovoj godini zabilježen je rast kontejnerskog prometa od dvadeset posto, odnosno čitav prošlogodišnji promet premašen je u prvih deset mjeseci.


Od tih oko 230 tisuća kontejnera, koliko ih je prekrcano ove godine u Rijeci, oko 40 posto je iz luke otišlo ili u nju stiglo željeznicom, unatoč radovima na kolodvoru na Brajdici, koji otežavaju organizaciju željezničkog prometa. Rekonstrukcijom kolodvora, uz radove na povećanju dubine mora uz dio operativne obale na Brajdici bit će omogućeno dostizanje maksimalnog kapaciteta kontejnerskog terminala od 600 tisuća TEU-a godišnje.



U tijeku izrada projekta za drugi kolosijek kroz Rijeku


HŽ Infrastruktura intenzivno radi i na projektu izrade projektne i ostale dokumentacije potrebne za izgradnju drugoga kolosijeka kroz Rjeku, točnije na dionici željezničke pruge Škrljevo – Rijeka – Jurdani. Iznos prihvatljivih troškova projektne i ostale dokumentacije je 10 milijuna eura, od čega je 85 posto sufinancirano iz bespovratnih sredstava Instrumenta za povezivanje Europe(CEF), dok je vrijednost samih radova procijenjena na 270 milijuna eura..



Radove zakomplicirao sastav stijenske mase u tunelu


Na naše pitanje je li bilo kašnjenja u izvođenju radova, Kukić je odgovorio kako je kašnjenje za sad neznatno, manje od mjesec dana u odnosu na planirane rokove, i to zbog toga što se stijenska masa unutar tunela pokazala nešto drugačijom od onoga što je bilo utvrđeno prvobitnim ispitivanjima.


– Bez obzira na to, radovi bi trebali biti dovršeni u zadanom roku, odnosno sredinom iduće godine, rekao je Kukić.