Istraživanje provedeno u našoj županiji

PORAZNO Svaki drugi srednjoškolac se boji reći što misli, gimnazijalke “žrtve sistema”

Ingrid Šestan Kučić

Osjećaj nekompetentnosti za školu ima petina učenika, a jednakom broju učenika dosadno je na satu / NL arhiva

Osjećaj nekompetentnosti za školu ima petina učenika, a jednakom broju učenika dosadno je na satu / NL arhiva

Neuspjeha u školi boji se čak šezdeset posto učenica. U ukupnoj populaciji taj strah ima 40 posto srednjoškolaca. Svega svaki drugi učenik redovito uči, osjećaj nekompetentnosti za školu ima petina učenika, a jednakom broju učenika dosadno je na satu



RIJEKA  Čak 60 posto djevojaka boji se neuspjeha u školi. One su žrtve školskog sistema, a to su prvenstveno djevojke u gimnazijama. U ukupnoj populaciji taj strah ima 40 posto srednjoškolaca, a to što se 40 posto učenika boji ispitivanja, ne govori o tome da je problem u nastavnicima, već u sistemu, ustvrdio je jučer prof. dr. Petar Bezinović predstavljajući rezultate istraživanja o primorsko-goranskoj srednjoškolskoj populaciji.


Pod nazivom »Kako se osjećaju i što o sebi misle naši budući studenti?« prikaz dobivenih rezultata istraživanja organizirala je Udruga za razvoj visokog školstva Universitas, a ono što se jučer moglo čuti jest i da je primorsko-goranski srednjoškolski sustav u trinaest godina izgubio čak 25 posto populacije, jer školske godine 2005./2006. srednje škole upisalo je 12.293 učenika, dok je lani u tim istim školama u prvim razredima sjedilo 9.217 učenika.


Istraživanje je predstavio prof. dr. Petar Bezinović / Foto S. DRECHSLER


Istraživanje je predstavio prof. dr. Petar Bezinović / Foto S. DRECHSLER





Kontinuiran pad broja učenika prvih razreda srednjih škola nije jedini poražavajući podatak koji je prof. dr. Bezinović jučer iznio, jer govoreći o efikasnosti sustava visokog obrazovanja, prof. dr. Bezinović je kazao kako svega 36 posto studenata završava fakultete, što govori o tome da je sustav visokog obrazovanja izrazito skup sustav.


U tom kontekstu ustvrdio je i da su djevojke uspješnije od mladića, iz čega proizlazi i da su žene u Hrvatskoj obrazovanije od muškaraca. U provedenom istraživanju na reprezentativnom uzorku od 1.672 učenika svih srednjih škola u Primorsko-goranskoj županiji ispitana su rizična ponašanja učenika u širemu psihosocijalnom kontekstu.


Između ostaloga, ispitana su iskustva učenika sa školom, kako vide sebe i druge ljude, kakve su njihove obrazovne aspiracije, kakvo je njihovo zdravlje, koje su njihove dominantne životne vrijednosti.


Rezultati istraživanja pružaju zanimljivu sliku stvarnosti iz perspektive adolescenata, a jučer je poseban naglasak stavljen na rezultate učenika koji su iskazali da odmah nakon srednje škole žele studirati.


Takvi učenici u većini, njih 74 posto, navode da imaju dobru komunikaciju s nastavnicima, međutim njih 40 posto kaže da ne voli ići u školu, a upravo o nastavnicima, tvrdi prof. dr. Bezinović, ovisi koliko će djeca voljeti školu.


– Zadovoljstvo nastavnicima i time kako nastavnici rade srž je privrženosti školi. Čak 67 posto učenika kaže da ih škola ne potiče na razmišljanje i stvaranje novih ideja, a upravo su kreativnost i inovativnost najvažnije kompetencije sustava obrazovanja, upozorio je prof. dr. Bezinović.


Prema dobivenim podacima, svega svaki drugi učenik redovito uči, no istovremeno je strah od neuspjeha u školi prisutan u velikom postotku. Osjećaj nekompetentnosti za školu ima petina učenika, a jednakom broju učenika dosadno je na satu.


Iznoseći pak podatke o mentalnom zdravlju primorsko-goranskih srednjoškolaca, prof. dr. Bezinović je istaknuo da se svaki drugi srednjoškolac boji reći što misli, četvrtina djevojaka osjeća da ne pripada ovom svijetu, visok je postotak i onih koji misle da je život dosadan, a 11,7 posto djevojaka često ili vrlo često ima suicidalne misli, što se prema njegovom mišljenju nikako ne smije ignorirati, kao i simptomi depresivnosti te psihosomatski simptomi koje djevojke iskazuju u puno većem postotku od mladića.