Javni prijevoz u kvaru

‘Ne znam u koga uperiti prstom’: Riječki gradonačelnik otvoreno o problemima u Autotroleju

Marinko Glavan

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Unatoč raspisivanju više natječaja, Autotrolej ne uspijeva popuniti radna mjesta vozača autobusa. Profesionalnih vozača na tržištu rada  nema, ističe Vojko Obersnel te kaže da je i za loše stanje voznog parka teško tražiti krivca, jer je za dosad nabavljenih 40 autobusa trebalo osigurati 74 milijuna kuna



RIJEKA Teško je proglasiti bilo koga u sustavu odgovornim za nedostatak vozača na tržištu rada. Situacija s vozačima slična riječkoj je i u drugim gradovima i na tržištu rada u cijeloj Hrvatskoj nema vozača. U takvim okolnostima, zaista ne znam u koga u sustavu javnog prijevoza zbog toga uperiti prstom, odgovorio je riječki gradonačelnik Vojko Obersnel na naš upit o uzrocima problema i odgovornosti za situaciju u Autotroleju koji muku muči s nedostatkom vozača, održavanjem zastarjelog voznog parka, požarima na autobusima i tako redom.


Putnici ogorčeni


Riječki je javni gradski prijevoznik prije mjesec dana reducirao broj polazaka na gradskim linijama, od kojih su neke ukinute, spojene s drugim linijama ili pak prometuju skraćenim trasama, službeno zbog nedostatka kvalificiranih vozača. S prvim danom prošlog tjedna isto se ponovilo i na gotovo svim prigradskim linijama što je, razumljivo, izazvalo poprilično ogorčenje putnika, građana Rijeke i okolice, posebno onih koji su već bili kupili karte za siječanj ili veljaču, da bi im naknadno bili ukinuti pojedini polasci, ili u gorem slučaju, linija kojom su putovali.


Zbog nedostatka kvalificiranih vozača, Autotrolej će u ovoj godini postupno smanjivati te u cijelosti ukinuti komercijalne vožnje, zbog čega se do daljnjega ne potpisuju novi ugovori za komercijalne vožnje, niti se produžuju postojeći, pa će i organizatori festivala na Zrću ovog ljeta morati potražiti novog prijevoznika za posjetitelje.




Gradonačelniku Obersnelu, kao predsjedniku Skupštine Komunalnog društva Autotrolej, koji s više od osamdeset posto glasova ima moć praktički sam postavljati i smjenjivati odgovorne na rukovodećim pozicijama, uputili smo upit što je dovelo do sadašnjih problema u tvrtki, tko je za to odgovoran, te hoće li itko snositi sankcije.


Što se odgovornosti tiče, kako smo već napisali, Obersnel smatra da se ni u koga ne može upirati prstom. 



Zanimalo nas je ostaje li Obersnel, nakon najnovijih redukcija na prigradskim linijama, pri tvrdnji da Autotrolej neće biti privatiziran.


– Ostajem. Autotrolej neće biti privatiziran. Ponavljam, eventualna prodaja – koje u ovom slučaju neće biti – svakog trgovačkog društva, pa tako i komunalnog društva je moguća, i sukladno važećim propisima odvija se javnim natječajem. No, prodaja samog društva, u ovom slučaju Autotroleja, ne znači i da bi to društvo automatski nastavilo obavljati komunalnu djelatnost javnog prijevoza – kaže Obersnel, objašnjavajući kako bi se, prema Zakonu o komunalnom gospodarstvu, Autotrolej u slučaju privatizacije, o čemu bi moralo odlučivati Gradsko vijeće, morao javiti na javni natječaj za obavljanje komunalne djelatnosti javnog prijevoza.


– No, u ovom trenutku, aktualna je odluka Gradskog vijeća donesena na sjednici u studenome 2018. godine temeljem koje komunalnu djelatnost javnog prijevoza na području grada Rijeke obavlja KD Autotrolej d.o.o. pa stoga, u ovom času, prodaju, suradnju ili partnerstvo nije moguće ostvariti. Treba reći i da bi bilo koja druga tvrtka koja bi eventualno preuzela organizaciju javnog prijevoza, također tražila subvencioniranje od Grada Rijeke i ostalih jedinica lokalne samouprave čija bi područja pokrivao eventualni novi prijevoznik. Naime, postojeće cijene javnog prijevoza nisu ekonomski isplative i bez subvencija svaki bi prijevoznik morao značajno podizati cijene voznih karata – kaže gradonačelnik Vojko Obersnel.



– Kao što sam već rekao, unatoč raspisivanju više natječaja za zapošljavanje profesionalnih vozača, Autotrolej ne uspijeva popuniti sva otvorena radna mjesta vozača autobusa. Profesionalnih vozača na tržištu rada jednostavno nema. Upravo zato, Autotrolej je bio prisiljen reducirati broj polazaka autobusa i korigirati pojedine autobusne linije. Više puta sam isticao i kako je, unatoč činjenici da je posljednjih godina kupljeno čak 40 novih autobusa, prosječna starost vozila u voznom parku Autotroleja gotovo 12 godina i nastavak obnove voznog parka jedino je pravo rješenje za smanjenje kvarova na vozilima.


Upravo je zato Autotrolej u procesu nabavke još 54 nova autobusa što će omogućiti da se stara vozila isključe iz prometa i to će otkloniti veliku većinu teškoća s kojima se u posljednje vrijeme susreće Autotrolej, a vezana su uz kvarove na vozilima. Jasno, ponekad se dogodi da se pokvare i noviji autobusi, no većina kvarova bilježi se na starijim vozilima – kaže Obersnel, ističući kako je posao vozača autobusa težak i odgovoran, zahtijeva određene kvalifikacije i ne može ga obavljati baš svatko.


Star vozni park


– Što se tiče stanja, već sam rekao da se prvenstveno radi o starosti voznog parka, ali i da je posljednjih godina kupljeno 40 novih autobusa, a sad ih se, zahvaljujući EU sredstvima, kupuje još 54. I tu je teško tražiti krivca u sustavu jer spomenutih 40 autobusa vrijedno je gotovo 74 milijuna kuna, što jasno pokazuje koliko je novca potrebno uložiti u nova vozila i da nema pomoći iz EU fondova, teško da bi Autotrolej vlastitim sredstvima mogao nastaviti s ulaganjem u nova vozila – kaže Obersnel.


Zanimalo nas je i jesu li uprave, odnosno direktori Autotroleja, mogli i trebali predvidjeti razvoj događaja, posebno oko problema s održavanjem, a još više oko nedostatka profesionalnih vozača, s obzirom da se odljev vozača događa već godinama, i to ne samo u Autotroleju. Obersnela smo pitali smatra li da su uprave morale znatno prije pokrenuti mjere kojima bi se barem ublažile posljedice.


– Više sam puta rekao da je Autotrolej raspisivao natječaje za profesionalne vozače i otvorena radna mjesta, no nije ih uspio popuniti niti na natječajima raspisanima izvan naše županije, iako se uz radno mjesto nudilo i osiguranje smještaja. Ponavljam i da se situacija dodatno zakomplicirala u prosincu, kada je u samo nekoliko dana u mirovinu prije odrađenog punog radnog staža neočekivano otišlo čak trinaest vozača i to zato što su izračuni pokazali kako će im mirovine biti veće ukoliko svoj radni vijek završe sada, nego ako budu čekali da ostvare puni staž.


Vozače koji su otišli u mirovinu u potpunosti razumijem, no da nije bilo toga, vjerojatno ne bi bilo ni reduciranja voznog reda, barem ne u ovom obimu. Naime, Autotrolej je i prije toga počeo poduzimati korake s ciljem povećanja broja vozača u sustavu i do pune mirovine spomenutih vozača te bi mjere vjerojatno dale rezultate – kaže Obersnel, kojega smo upitali smatra li ukidanje polazaka i pojedinih linija, ili prometovanje na skraćenim trasama, udarom na komunalni standard građana Rijeke i okolice.


Povećane plaće


– Dosadašnji standard prijevoza bio je prilično visok i građani su se navikli na određeni nivo usluge. Jasno je da je smanjenjem broja polazaka, odnosno korekcijama pojedinih linija, pala kvaliteta te usluge i razumijem da zbog toga nitko nije sretan. Nisam niti ja – odgovara gradonačelnik, koji očekuje da će mjere koje poduzima nova uprava Autotroleja, odnosno direktor Alberto Kontuš, dati rezultate koji će dovesti do podizanje kvalitete usluge javnog prijevoza.


Gradonačelnika smo upitali i hoće li se povećavati iznos sufinanciranja Autotroleja iz proračuna Grada Rijeke.


– Iako su prošle godine plaće vozača i mehaničara povećane za 1.000 kuna bruto, razmatra se mogućnost dodatnog povećanja plaća za vozače i mehaničare. U tom kontekstu, moguće je i povećanje subvencije i to kako bi se izbjeglo povećanje cijena voznih karata. Moram reći i da Grad Rijeka, uz to što subvencionira Autotrolej, za javni prijevoz izdvaja značajna sredstva i kroz svoj socijalni program. Tako pravo na troškove prijevoza kroz socijalni program mogu ostvariti učenici srednje škole, redovni studenti i ostali koji su socijalno ugroženi, odnosno imaju niska primanja, niske mirovine, imaju određeno tjelesno oštećenje ili su darivatelji krvi. Samo u prošloj godini u tu je svrhu iz gradskog proračuna izdvojeno oko 2,85 milijuna kuna kojima je u cijelosti ili dijelom podmirena vozna karta za oko 7.700 građana koji su zbog svoje životne situacije ostvarili prava iz socijalnog programa – kaže Obersnel.