Maštoviti kreativci

KREATORI BAŠTINE Srednjoškolci osmislili budući riječki suvenir

Ingrid Šestan Kučić

Učenici Škole za primijenjenu umjetnost koji su sudjelovali u projektu »Kreatori baštine« / Foto Sergej DRECHSLER

Učenici Škole za primijenjenu umjetnost koji su sudjelovali u projektu »Kreatori baštine« / Foto Sergej DRECHSLER

Riječ je o edukativno-izložbenom projektu u okviru kojeg se do 18. travnja u Pomorskom i povijesnom muzeju mogu razgledati budući riječki suveniri kakve su ih zamislili srednjoškolci. Maštom i kreativnošću najznačajniji muzejski eksponati preneseni su na majice, šalice, blokove i torbe, a 24 učenika trećih i četvrtih razreda Škole za primijenjenu umjetnost izradilo je budući suvenir



RIJEKA – Spasilački prsluk s parobroda Titanic, pozlaćena kopča s Paga, starohrvatske naušnice iz 9. stoljeća ili pak brončane tave iz 2. stoljeća – sve su to muzejski eksponati Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja koji su nedavno zahvaljujući kreativnosti i mašti učenika Škole za primijenjenu umjetnost osvanuli na majicama, šalicama, blokovima i platnenim torbama.


Marljivi učenici trećeg i četvrtog razreda grafičkog dizajna izradili su više od stotinu eksponata od kojih će oni najbolji postati novi riječki suveniri. Riječ je o edukativno-izložbenom projektu »Kreatori baštine« u okviru kojeg se do 18. travnja u Pomorskom i povijesnom muzeju mogu razgledati budući riječki suveniri kakve su ih zamislili srednjoškolci. Maštom i kreativnošću najznačajniji muzejski eksponati preneseni su na majice, šalice, blokove i torbe, a 24 učenika Škole za primijenjenu umjetnost izradilo je budući suvenir pod vodstvom profesorice Jasmine Bukša.


Muzejski predmet


Projekt »Kreatori baštine« tek je jedan u nizu projekata koje je ta škola ostvarila s Pomorskim i povijesnim muzejom u kojem ističu da se s dvojbama koje prate proizvodnju suvenira i zahtjevima tržišta susreću i muzeji, a u razmišljanjima što ponuditi posjetiteljima muzejski suvenir poprima posve novu dimenziju. Osim što služi kao podsjetnik na iskustvo doživljeno u muzeju, muzejski bi suvenir, onako kako ga doživljavaju muzealci, trebao biti jedan od komunikacijskih oblika muzejske prezentacije. Njime bi trebalo usmjeriti pozornost na bogatstvo fundusa koji se u muzeju čuva, a izborom najreprezentativnijih predmeta ukazati na posebnost muzeja.




Anamarija Kvas i Marijan Vukas / Foto Sergej DRECHSLER


Anamarija Kvas i Marijan Vukas / Foto Sergej DRECHSLER



Takvim se razmišljanjima rukovodila Iva Jazbec Tomaić pri odabiru građe, a učenici su muzejskim predmetima namijenili posve novu ulogu. Nov, neobičan, drugačiji, pa i neočekivan način prezentacije muzejskog predmeta i njegovo korištenje za suvenir ponudio je i novo iščitavanje predmeta i iskorak u komunikaciji s muzejskim posjetiteljima – kupcima muzejskih suvenira pokazujući kako muzejski predmet prenosi poruku i apliciran na neke druge i drugačije, nemuzejske medije. Muzej se još jednom pokazao kao mjesto kreativnosti i mašte, a muzejski fundus kao izvor nadahnuća za izradu muzejskog, ali i gradskog suvenira.


Jasmina Bukša / Foto Sergej DRECHSLER


Jasmina Bukša / Foto Sergej DRECHSLER



Izložba učeničkih radova tek je prvi korak projekta, jer kako najavljuje Bukša slijedi formiranje povjerenstva koje će odabrati jedan ili dva najbolja suvenira koji će se ponuditi posjetiteljima kao suvenir Rijeke i Pomorskog i povijesnog muzeja.



Učenici Škole za primijenjenu umjetnost česti su gosti Pomorskog i povijesnog muzeja u kojem izlažu svoje radove, a u okviru projekta »Kreatori baštine« uz radove Marijana i Anamarije mogu se pogledati i grafička rješanja budućih suvenira Karle Bego, Andree Brozić, Kristijana Cara, Emily Cunjak, Nathalie Cunjak, Gabrijele Filipović, Nikoline Filipović, Ane Fućak, Hane Hiring, Marija Puškarića, Lucije Skitarelić, Marina Stevanovića, Eme Antolić, Ines Babić, Ive Baotić, Ane Marie Brletić, Nataše Epet, Orijane Horvat, Morena Matkovića, Valentine Posarić, Sanje Preldžić i Corine Skoblar.



– Svaki je učenik imao predložak koji je aplicirao na četiri do pet predmeta, a na povjerenstvu je da odabere najbolji te da Muzej odluči na koji će ga predmet aplicirati i ponuditi kao novi suvenir. Učenici su dobili zadatak osmisliti grafičko rješenje suvenira, a izložbu njihovih radova prati i katalog, pojasnila je Bukša.


Zabava i kreativnost


Predloženi suvenir koji bude odabran prodavat će se s posebnom etiketom na kojoj će biti otisnute informacije o muzejskom predlošku koji će biti na odabranom predmetu, kao i o Pomorskom i povijesnom muzeju te o Školi za primijenjenu umjetnost. Učenici Anamarija Kvas i Marijan Vukas jedni su od autora predložaka za budući suvenir, a oboje se slažu da je izrada suvenira bila zabavan proces.


– Ja sam izrađivao grafičko rješenje slike Guvernerove palače koja je aplicirana na različite predmete. Cijeli proces nije bio predug, ali je bio zabavan, kaže Marijan.


Anamarija je pak odabrala morčića, a cilj joj je bio prikazati ga na zanimljiv način pa se tako na predmetima koje ona vidi kao buduće suvenire našlo pola morčića. Bez obzira koji su eksponat odabrali za suvenir i hoće li na kraju njihovo rješenje zaista i postati suvenir, učenicima Škole za primijenjenu umjetnost i nije toliko važno, jer najvažnije im je da su se dobro zabavili, pri čemu je do izražaja došla sva njihova kreativnost.