Riječki model

Građanski odgoj želi učiti 644 riječka osnovca

Damir Cupać

Foto: Sergej Drechsler

Foto: Sergej Drechsler

Interes za uključivanje u program Građanskog odgoja i obrazovanja iskazala su 644 učenika iz 24 riječke osnovne škole



RIJEKA Grad Rijeka osigurao je oko 350.000 kuna za financiranje izvannastavne aktivnosti Građanski odgoj i obrazovanje u prvom polugodištu 2018. godine. Gradonačelnik Vojko Obersnel izrazio je žaljenje što Hrvatska kroz nacionalnu politiku nije prepoznala važnost građanskoga odgoja, dodavši da je to pogreška svih hrvatskih vlada do sada. On je zahvalio svim čelnicima lokalnih samouprava koje su bez naknade preuzele riječki model na suradnji.


Pročelnica Odjela gradske uprave za odgoj i školstvo Sanda Sušanj podsjetila je da je Rijeka prva u Hrvatskoj sustavno uvela Građanski odgoj i obrazovanje kao zaseban predmet u svoje osnovne škole. – Vlasti diljem Europe svojim djelovanjem konstantno ističu važnost odgovornog pristupa obrazovanju, ali Republika Hrvatska, ironično, niti u »Školi za život« nije našla prostora za sustavno osposobljavanje učenika za život, čime je opet propustila zauzeti odgovoran stav prema obrazovanju. Time smo, nažalost, postali jedna od rijetkih europskih zemalja koja GOO nije na sustavan način uvela u svoj obrazovni sustav, upozorila je Sušanj. Ona je podsjetila da građani u demokratskom državnom uređenju imaju važnu političku i društvenu ulogu.

– Bez adekvatnih alata i mehanizama koji će im omogućiti razumijevanje i preuzimanje tih uloga, ne možemo očekivati živjeti u pravoj, uređenoj demokratskoj državi. Unatoč tome, hrvatske vlade i dalje ne uspijevaju pronaći načina, ili bolje rečeno volje, da uvedu Građanski odgoj kao obavezni predmet u hrvatski obrazovni sustav te time opreme mlade ljude potrebnim kompetencijama za izvršavanje svojih važnih društvenih i političkih uloga.


To predstavlja veliki promašaj Hrvatske kao demokratske zemlje čije će se posljedice osjećati dugi niz godina. Građanski odgoj i obrazovanje trebao bi predstavljati središnji dio hrvatskog obrazovanog sustava bez kojeg isti nikada nećemo moći okarakterizirati kao uspješan – uvjerena je Sušanj.




Riječki model Građanskog odgoja i obrazovanja koncipiran je na postavkama progresivnog društva građana koji razumiju svoju ulogu u političkim procesima i institucijama s ciljem stvaranja pravednijeg i solidarnijeg okruženja za svih.


– Riječki učenici u sklopu Građanskog odgoja razvijaju alate konstruktivne i uspješne interakcije s vlastima, medijima, djecom i odraslima, uče o osobnoj odgovornosti, empatiji i identitetu. Razvijaju kritički um te sposobnost uzročno-posljedičnog povezivanja i zaključivanja. Uče o društveno odgovornom ponašanju, iskazujući jednako poštovanje i uvažavanje prema pripadnicima svih rasa, religija, kultura, nacionalnosti, orijentacija, spola i roda, uz istovremeno razvijanje osjećaja pripadnosti zajednici.


Uče o ekologiji i održivom razvoju te djelovanju u skladu s demokratskim principima. U školskoj godini 2018./2019. Građanski odgoj je kao izvannastavna aktivnost ponuđen svim zainteresiranim školama Grada Rijeke, a interes za uključivanjem iskazala su 644 učenika iz 24 riječke osnovne škole, zaključila je pročelnica Sušanj.