Opet stalo

Cesta duga 20 godina: Izgradnja kupske magistrale sramota za sve vlade do sada

Marinko Krmpotić

Sad ispada da je projekt po kojem se dosad radilo loš i da bi ipak bila bolja varijanta s tunelom. Opet se ide u dodatnu sanaciju klizišta, a u međuvremenu su se počeli urušavati potporni zidovi izgrađeni prije 10-ak godina. Sve je već toliko besmisleno da ne djeluje kao stvarnost, nego kao filmska komedija, kaže gradonačelnik Čabra



Oni iskusniji već su se ove godine pri obećanjima političara o tome kako će napokon ove jeseni biti otvorena posljednja dionica sad već legendarne Kupske magistrale lagano nasmiješili i odmahnuli rukom u stilu »malo sutra«. I zaista, opet je došlo to »malo sutra«. Naime, izgradnja 2,5 km završne dionce ceste od Hrvatskog do Lošca opet je stala i ono što je sigurno je da ove godine cesta, usprkos svim obećanjima, neće biti otvorena. A kad će – »zna se«. Naravno, idućee godine.


Nakon gotovo dva desetljeća duge komedije oko izgradnje ove ceste očito je da političari, koje inače često krivimo za sve, ovog puta nisu krivi. Odnosno, krivi su utoliko što ih lukavi izvođači (a izmijenilo ih se nekoliko) uspješno već godinama izigravaju. I to bez obzira na politički predznak. Plavi ili crveni – majstorima koji grade cestu u osnovi je svejedno. Oni dobiju dobro plaćen posao, obećaju kako će sve ići po redu, slikaju se s političarima uoči izbora i vrlo brzo nakon toga – prevare ih! Tako je bilo i ovog puta kad su trasu uoči svibanjskih izbora posjetili najprije župan Zlatko Komadina (SDP), a potom i ministar Oleg Butković (HDZ).



Nedvojbeno, o ovoj dva desetljeća dugoj izgradnji trebalo bi snimiti film, a našlo bi se u svemu sigurno posla i za policiju jer su na tu cestu bačeni milijuni kuna od kojih su dio pobrali projektanti, dio izvođači. Jedini koji su ispali žrtve su ljudi tog kraja i – političari od kojih izvođači uporno godinama rade budale. Da se išlo u izgradnju ceste krampovima i sustavom nekadašnjih omladinskih radnih akcija, vjerojatno bi već bila gotova. E, ali onda neki ne bi omastili brke… A možda i ne treba biti tako oštar jer, uostalom, cesta će biti gotova. Kad? Bože, kakvo pitanje – pa iduće godine! Možda bi ovu dionicu tzv. Kupske magistrale trebalo prestati zvati Hrvatsko – Ložac i imenovati je Cestom iduće godine. Ili još bolje – Hrvatskom cestom iduće godine. Drugi takvih cesta nemaju.





Ministar prijetio, ali…


Istina, izvođači (namjerno ne spominjemo ime jer se uklapaju u dugu nisku hrvatskih »briljantnih« građevinskih firmi koje nisu u stanju izgraditi 2,5 km ceste, ali su itekako spremni uzeti novac za neobavljen posao) su ovog puta bili manje lakši na obećanjima pa je Komadini rečeno da se baš ne zna kad će ta vražja cesta biti gotova, a ministru Butkoviću je rečeno da nema šanse da to bude u rujnu, a kad će – ne zna se. Na to je ministar opravdano podigao glas, spominjao ugovore, konstatirao kako bi moglo biti i kazni… ali, na kraju opet već viđeni scenarij – sve je stalo. Ili, ako baš ne sve, a ono, gotovo sve.


I što dalje? Gradonačelnik Čabra Kristijan Rajšel čijem bi području ova prometnica puno značila jer bi mještane ovog dijela Gorskog kotara približila Delnicama i autocesti Rijeka – Zagreb, kaže da je sve skupa već toliko besmisleno da ne djeluje kao stvarnost, nego kao filmska komedija.


Loš projekt


– Sad ispada da je projekt po kojem se do sada radilo, kako se to kaže, u banani. Sad nam kažu da bi ona varijanta s tunelom ipak bila bolja. Sad se opet ide u dodatne radove sanacije klizišta, što odnosi velike novce, a u međuvremenu su se počeli urušavati potporni zidovi koji u izgrađeni pred desetak godina. Jednostavno, sve skupa djeluje tako da ne mogu reći ništa drugo nego to da je »izgradnja« ove prometnice sramota za sve hrvatske vlade do sada, bez obzira na to kojeg su političkog predznaka bile – rekao je gradonačelnik Čabra Kristijan Rajšel.


Njegove stavove dijeli i gradonačelnik Delnica Ivica Knežević koji nam je, nakon posjeta trasi ceste duge 20 godina, rekao:


– Nažalost, radnika glavnog poduzeća koje izvodi radove nema, tamo su samo njihovi strojevi, a jedini koji rade su radnici jednog drugog poduzeća koji su zaduženi za saniranje navodno posljednjeg klizištu na trasi i ono bi trebalo biti gotovo do kraja ovog mjeseca. Na jednom dijelu vidi se da su učinjeni radovi na tzv. tamponiranju ceste i postavljanju rubnika, ali sve to je nedovoljno i sigurno je da ova cesta neće biti gotova ove jeseni, već tek možda na proljeće. Gradonačelnik Knežević naglasio je kako će predstavnici Grada Delnica nastojati kod ministra Butkovića tražiti što hitnije rješavanje tog problema, odnosno što raniji nastavak radova.