Tramuntana

Sjeverni dio Cresa u očima Nevije Srdoč: ‘Sve je manje razloga za ostanak ovdje’

Edi Prodan

Nevia Srdoč u svom porozinskom kafiću koji je i mnogo više od toga  / snimio  E. PRODAN

Nevia Srdoč u svom porozinskom kafiću koji je i mnogo više od toga / snimio E. PRODAN

Bila sam sretna kad sam se vratila na Cres. Danas, 20 godina kasnije, sve sam bliže odluci da »zatvorim butigu«. Nekad su do Porozine nekoliko puta dnevno plovili trajekti iz Rijeke. Tu su bili trgovina i pošta. Danas više nema ničeg. Vodovod neće nikad stići, a i struji se sve manje da – priča vlasnica kafića u pristaništu



Kad su jadranski otoci u pitanju, Cres je kod istinskih ljubitelja prirode omiljen. Posebno njegov sjeverni dio, predio Tramuntane koji, zahvaljujući i nadmorskoj visini, donosi neke iznimne mješavine nekoliko vrsta klima i vegetacija. No, koliko god da je priroda izdašna, socijalna slika tog dijela otoka je – tužna. U najmanju ruku. Depopulacija je toliko uzela maha da su sela poput Filozići, Ivanje, pa čak i Dragozetići koji se nalaze na samoj glavnoj prometnici pred – izumiranjem.


– Na Cres sam se vratila, puna volje, prije 19 godina. Otvorila sam u Dragozetićima trgovinu. Poslovanje je isprva bilo solidno, no kako je prolazilo vrijeme, a ljudi umirali ili odlazili, morala sam posao dodatno osnažiti otvaranjem ugostiteljskog objekta u Porozini, uz samo trajektno pristanište – priča nam svoju životnu storiju Nevia Srdoč.


Sve gore i gore


Iako je Porozina »vikendaško naselje« nastalo početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća, s vremenom je i ona dobila stalne stanovnike. Odlaskom u mirovinu desetak je ljudi svoje zagrebačke ili riječke adrese zamijenilo – onima na Porozini. No, kako je i u tom slučaju riječ o ljudima starije dobi, demografska je obnova isključena.




– Ma mi vam zapravo polako nestajemo. Može se o Cresu ili o Lošinju pričati priče kakve želite, ovdje na sjeveru Cresa stanje je sve gore i gore. Vodovod neće nikad stići, a i struji se sve manje to da. Često ostajemo bez struje, a na njezin povratak i popravak treba čekat jako dugo. Istina, s obzirom da ja u svom objektu imam i frižidere o kojima mi je ovisno poslovanje, dobila sam od cresko-lošinjske ispostave Elektroprimorja agregat na korištenje. Ono što je također loše, kako nas je sve manje, već osam godina nemamo svog predstavnika u Gradskom vijeću. A kako i tu vrijedi ono »daleko od očiju, daleko od srca« – malo koji svoj problem možemo riješiti – jada se Nevia.


Koliko god je razvoj trajektnih luka blagotvoran po stanovništvo i život na otocima, činjenica da su uz nekad jedinu liniju Brestova – Porozina, otoci Cres i Lošinj devedesetih godina dobili i liniju Valbiska – Merag, negativno je utjecala na promet starije linije. Razlog je jednostavan – Merag i Cres su spojeni modernom prometnicom, i to više nego dvostruko kraćom u odnosu na onu Porozina – Cres.


Divlje svinje povrh svega


K tome, između Dragozetića i Belog cesta je u derutnom stanju tako da ju turisti u sve većoj mjeri izbjegavaju. Kako paralelno s neobnovom prometnice ide i snažna depopulacija tog dijela Cresa, potrebe za njezinom obnovom – sve su manje.


– Bila sam sretna kad sam se vratila na Cres. Danas, dva desetljeća kasnije, sve sam bliže odluci da »zatvorim butigu« i povučem se iz posla. Nekad su vam do Porozine nekoliko puta dnevno plovili trajekti iz Rijeke. Ovdje su bili trgovina i pošta. Danas više nema ničeg. Istina, moram pohvaliti napore u održavanju sve popularnijih pješačkih pravaca koji iz Porozine kreću po Tramuntani tako da će možda rast tog tipa turizma ipak omogućiti preokret – nada se Srdoč.


Da, ako se stavi pod kontrolu ekstremno bujanje broja divljih svinja koje napadaju stoku, posebno janjce koji se tradicijski na tom dijelu otoka kreću u slobodnoj ispaši. Jer, teško da će turistima biti baš ugodno »trekkinganje« Tramuntanom ako ih napadnu – divlje svinje. Gdje je rješenje?


– Ne znam. Bila sam i gradska vijećnica, mnogo sam se zalagala za obnovu ovog dijela otoka, no situacija je sve gora i gora. Zapravo takva je da ju može promijeniti samo sustavno ulaganje koje će stvoriti uvjete za povratak života – zaključuje Nevia Srdoč koja se nada, baš kao i zadnjih nekoliko godina, da će joj dolazeća turistička sezona popraviti »ekonomski krvotok« i omogućiti ostanak na Cresu. Ne dogodi li se to, i ona je sve bliže odlasku.


Fascinantna prirodna ljepota, a nigdje ljudi. Mora li baš tako? Pogledamo li u neke druge mediteranske države, Grčku primjerice, na Tramuntani i od nje živjeli bi mnogi. Kod nas? Ljudi se povlače, zvijeri likuju.