Vrijedna knjiga

MELOGRAFIJA Garička Starinska maša sačuvana za buduće generacije

Mladen Trinajstić

Foto: Mladen Trinajstić

Foto: Mladen Trinajstić

Starohrvatsko liturgijsko pjevanje u Garici sad će temelj za daljnje čuvanje i izvođenje imati i u Pavačićevom zapisu kojim će taj oblik nematerijalne folklorne i sakralne baštine otoka Krka biti trajno sačuvan



GARICA U Garici, mjestu na području Općine Vrbnik, nedavno je predstavljena nova vrijedna knjiga predanog i plodonosnog otočnog melografa – Ivana Pavačića Jecalićeva. Još jedno u nizu njegovih djela, knjiga kojima je, notno bilježeći stare pjesme i tradicijske napjeve otoka Krka, ovaj otočanin i dosad uvelike doprinosio očuvanju i promociji tradicijske glazbe i nematerijalne kulturne baštine Bodulije, ovog je puta posvećena onom vjerskom, odnosno liturgijskom pjevanju žitelja Garice.


Pavačićeva melografija »Starinska maša – Garica« javnosti je predstavljena na Petrovu, na okupljanju i druženju mještana upriličenom pred garičkim domom upravo nakon svečanog jutarnjeg misnog slavlja kojim je u crkvi posvećenoj svetom Petru proslavljen dan nebeskog zaštitnika tog otočnog mjesta.


 Domaće nadahnuće


– Župa Vrbnik, s područnim selima Risikom i Garicom, slično kao i neka druga krčka mjesta, odnjegovala je i do dana današnjega sačuvala starohrvatsko liturgijsko crkveno pjevanje – istaknuo je predstavljajući u zajedništvu s autorom vrijedan melografski zapis vlč. Anton Bozanić, urednik knjige koja je izdana u nakladi Općine Vrbnik, Ustanove Ivan Matetić Ronjgov i Župe Garica. Sav je narod ovdje oduvijek zdušno sudjelovao u bogoslužju pa se ono, u svom izvornom obliku, sačuvalo do danas.




A tijekom stoljeća, daroviti su pojedinci primjereno oplemenjivali pjevne liturgijske dijelove skladnim melodijama domaćega nadahnuća s ugođajem istarsko-krčkoga tonaliteta. Te se melodije i pjesme ponekad mogu popratiti sviranjem sopela i dvojkinja, naglasio je Bozanić, ustvrdivši i da je staro, domaće crkveno pjevanje, predstvljeno u Pavačićevom radu, vrlo bogato, svečano i otmjeno, oplemenjeno suzvučjem profinjenih glasova i tonova s naglašenom arhaičnošću u svojemu rudimentarnom izričaju.


Svjedočanstvo vjere


– Posebnost sada zapisane te time i trajno sačuvane garičke Starinske maše – istaknuo je pak sam autor – činjenica je da se, osim što je u garičkoj crkvi složno i danas izvodi sav okupljeni domaći puk, ona već desetljećima izvodi na standardnom hrvatskom jeziku. Tome je tako, doznali smo »iz prve ruke«, od vremena Drugog vatikanskog sabora kojim je liturgija vraćena narodnome jeziku s time da se i danas, prigodom velikih blagdana, dio bogoslužja odvija, ali i napjevima prati i na staroslavenskome jeziku.


Napjevi crkvenog pjevanja, osim što se u Garici vjerno prenose iz naraštaja na naraštaj te tako postupno usvajaju pomnim slušanjem, sad će temelj za daljnje čuvanje i izvođenje imati i u Pavačićevom zapisu kojim je, složili su se svi okupljeni na predstavljanju njegove melografije, ovaj oblik nematerijalne folklorne ali i sakralne baštine otoka Krka nedvojbeno biti predan u naslijeđe budućim generacijama Garičana, dok će široj javnosti služiti i kao svjedočanstvo vjere i kulture žitelja tog dijela otoka Krka. Predstavljena monografija obogaćena je i uljepšana fotografijama domaćeg fotografskog majstora, Petra Trinajstića.