Skupi filmski projekt

USTAŠE I HOLYWOOD Evo što povjesničari i filmaši kažu o Vučićevoj ideji za film o Jasenovcu

Siniša Pavić

Tvrtko Jakovina, Kristijan Milić, Nikica Gilić / Foto: Novi list

Tvrtko Jakovina, Kristijan Milić, Nikica Gilić / Foto: Novi list

Filmolog, profesor Nikica Gilić smatra da je Jasenovac legitimna i zanimljiva tema za film bilo koje vrste i da ga ne bi čudilo da nakon ove vijesti iz Srbije, i u Hrvatskoj požuri netko u sličan projekt, ako ništa da smo »prvi«



ZAGREB  Hrvatska izvještajna novinska agencija Hina je emitirala i vijest iz beogradskog tiska kako je »Srbija spremila 20 milijuna eura za filmski projekt o stradanju Srba, Židova i Roma u ustaškom logoru Jasenovac, a planirano je i angažiranje poznatih glumačkih imena iz Hollywooda«.


Kaže se kako su beogradske »Večernje novosti« objavile da je Vlada Srbije spremna, »na inicijativu predsjednika države Aleksandra Vučića, financirati grandiozni filmski projekt« o stradanju Srba, Židova i Roma u Jasenovcu.


Autor teksta u »Večernjim novostima« poziva se na neimenovane sugovornike »bliske državnom vrhu«, koji objašnjavaju kako se »Srbija na ovaj korak odlučuje sada, prije svega jer je konačno, zahvaljujući fiskalnoj konsolidaciji, moguće izdvojiti novac za ovako zahtjevan posao«, te ideju koja »ima i vrijednosne elemente«.




– Do sada se nitko u našoj kinematografiji nije usudio estetski oblikovati jasenovačku tragediju, koja nadilazi granice ovog podneblja. Uz to, konstantni pokušaji da se razmjere stradanja umanji ili da se oskvrne uspomena na žrtve, iziskuju ovaj civilizacijski napor« – piše list.


U beogradskom tisku podsjećaju da ideja o ekranizaciji stradanja u ustaškom logoru nije nova, jer se prije nekoliko godina tog posla htio prihvatiti glumac Tihomir Stanić, a za redatelja je izabrao Đorđa Kadijevića.


Citira se i spomenuti Kadijević koji među ostalim kaže da je »ovakav film potrebniji danas više nego ikada«, da je »odavno morao biti snimljen«, kao i to da se radi o temi koju je »teško sineastički obraditi tako da bude umjetnički promatrana, bez upadanja u zamku šovinizma«.


Jasenovac je, kazao je za »Večernje novosti« Kadijević, po njegovom uvjerenju, »tragedija koja se, kada je riječ o ljudskom zlu, ni sa čim na svijetu ne može usporediti« te da su »strahote u tom logoru bile gore od onih u Auschwitzu«.


Iza Kusturice


Filmolog profesor Nikica Gilić smatra da je Jasenovac legitimna i zanimljiva tema za film bilo koje vrste. Ističe i kako ništa o filmu ne možemo znati dok ga se ne snimi i dok ga ne vidimo.  


– Načelno, ako će to biti nekakav veliki državni projekt, mislim da su se u Srbiji malo zeznuli i zaboravili što su naučili 90-ih kad su u filmu i propaganadi bili puno lukaviji od Hrvata. Najveći svoj uspjeh su postigli kada je država bila prikrivena iza Kusturice. To im je puno više pomoglo nego bilo koja državna propaganda Hrvatskoj – smatra Gilić.


Stoga, ako se dogodi ona najgora varijanta, pa film bude gola propaganda, time će, mišljenja je Gilić, Srbija sama sebi napraviti najveću štetu.  


– No, nama se pametnije brinuti o tome borimo li se dovoljno protiv fašističke propagande u Hrvatskoj, nego što rade Srbi – ističe Gilić.


Nije, međutim, slaže se i Gilić, nemoguće da nakon ove vijesti iz Srbije i u Hrvatskoj požuri netko u sličan projekt, ako ništa da smo »prvi«.


– Sve je moguće. Srbi i Hrvati često funkcioniraju kao sijamski blizanci, vlasti se tobože mrze, a zapravo jedna drugoj namještaju skandale kad dođu izbori – ističe Gilić.  


»Nemaju tih para«


Povjesničar Tvrtko Jakovina ne dvoji da će se u nas film čekati sa strahom, ali to, kaže, nije dobra platforma za raspravu.  


– Možemo samo razgovarati u kakvim smo odnosima sa susjedima, možemo li participirati na neki način i hoćemo li im dati lokaciju da film snimaju. Mislim da film o ovoj temi koji je državni projekt sasvim sigurno ne može ispasti takav da će poboljšati odnose, ali sve drugo je stvar suverene kinematografije i suverene zemlje – kazuje Jakovina.  


Kristijan Milić, redatelj filma »Broj 55«, možda ponajboljeg hrvatskog filma o Domovinskom ratu, veli kako sve ovisi o krajnjoj izvedbi, o tome kako će se ova teška tema tretirati. Teško je, kaže, išta komentirati unaprijed. Bode, međutim, oči onih 20 milijuna eura koliko bi, navodno, trebao iznositi budžet filma.


– Za takvu cifru za film, na ovim prostorima nisam nikad čuo. Budžet zvuči malo k’o kakav SF – reče nam Milić.


Slučajno ili ne, pokušaji da od ljudi koji se u Srbiji bave filmom dobijemo kakvu-takvu potvrdu da su nakane Vlade i predsjednika Srbije ozbiljne, završavale su neslužbenim komentarom: »Nemaju oni tih para«.