Snimio Roni BRMALJ
Naše je geslo iz našeg Pravila »Da se u svemu slavi Bog«, no s vremenom je prevladalo: »Moli i radi«. I to je ono što mi koludrice radimo: molimo i radimo
Uskrs je naša egzistencija. Uskrs je razlog našega postojanja. Zbog te tajne koja se dogodila i zbog koje kršćanstvo postoji, koju svi mi duboko u sebi nosimo, postojimo i mi, mi benediktinke. Pashalni misterij i Uskrs su temelj na kojemu gradimo svoje živote i bez toga naš život ovdje ne bi imao smisla. Tim riječima majke (m.) Marine Škunca, opatice samostana benediktinki Sv. Andrije u Gradu Rabu zaključili smo naš nedavni novinarski posjet rapskim benediktinkama i njihovom drevnom samostanu.
Smješten u Gornjoj ulici Grada Raba oduvijek vezan s crkvom i zvonikom sv. Andrije, zdanjem iz 11. stoljeća i spomenikom nulte kategorije, na stotinjak koraka od zvonika nekadašnje rapske katedrale, ovaj samostan u kontinuitetu postoji i djeluje skoro cijelo tisućljeće.
Prolazeći Gornjom ulicom samostan se prepoznaje po crkvi i zvoniku Sv. Andrije, a gledajući s mora njegovo južno pročelje vidimo sazidano na stijenama tako da izgleda kao da je iz mora izraslo. Kako piše ponajbolji poznavatelj »Raba – Grada umjetnosti« Miljenko Domijan u istoimenoj svoj knjizi »S južne su se strane samostanske zgrade podigle na kamenim liticama iznad mora i dio su gradskoga obrambenog sustava«.
Unutar tih zidova, čini se kao da potpuno odvojene od svijeta benediktinke žive tihim molitvenim i radnim životom. Predaja kaže da samostan koludrica ovdje postoji neprestance od 1018. godine. Njegov je arhiv nekoliko puta gorio u požarima tako da arhivskih izvora o početcima samostana nema, no arheološki nalazi i crkvu i samostan datiraju u 11. stoljeće.
»Samostan je utemeljen tijekom 11. stoljeća, a prvi se put izrijekom spominje godine 1208.«, piše Domijan. Isto tako bilježi, a u obilasku samostana nam koludrice i pokazuju, kamenu ploču ugrađenu u južni zid zvonika na kojoj piše da je 1181. godine zvonik dao sagraditi arhiđakon Kuzma u vrijeme biskupa Andrije i opatice Ioane.
Dug i zahtjevan put
Pitamo o dnevnom rasporedu u klauzuri u kojoj se čak održava i šutnju, i on je zaista od rane zore, od 4,30, do navečer ispunjen molitvom i radom. »Molimo sedam puta na dan zajedničkom molitvom, i svih 150 psalama molimo u tjedan dana. Skoro sva liturgija je kod nas pjevana, po onoj sv. Augustina tko pjeva, dvostruko moli. Njegujemo koralno pjevanje. Iza Jutarnje slavimo sv. misu i to je najvažniji trenutak našeg dana: Gospodin nas je pozvao i mi smo se odazvale i blagujemo njegovu Riječ i njegovo Tijelo, i tako hranimo našu dušu. Uopće, naše postojanje ovdje je samo zbog toga, jer vjerujemo da je to nešto najuzvišenije što možemo kao osobe učiniti. Kao zajednica svaki dan molimo i krunicu i namjenjujemo je za sve dobročinitelje po kojima Gospodin brine za nas.
Najviše su to Talijani, ali ima i domaćih ljudi koji nam pomažu. Mi im nemamo čime uzvratiti osim našom molitvom i našim predanjem Gospodinu i ta krunica je znak naše molitve Gospi da ona providi njima ono što je njima potrebno. Uz molitvu, naši su dani ispunjeni radom i zapravo dani su nam prekratki. S. Zrinka Roglić i s. Skolastika Krstaš koje su Rabljanke šivaju misna ruha, određenih dana u tjednu s. Skolastika peče hostije, s. Benedikta obrađuje naš vrt…
Zajednički navečer u vrijeme naše »rekreacije« dok razgovaramo radimo razne slike, čestitke od prešanog cvijeća, razglednice, ručne radove, izrađujemo čisla – brojanice kako me je naučio jedan mađarski pravoslavni monah, izrađujemo krunice, marmelade, likere, ljekovite masti. Jedna sestra je prije pisala ikone, jedna izrađivala čipke od niti agava…, pripovijeda nam ljubazna i nasmiješena m. Marina Škunca, podrijetlom iz Novalje, opatica samostana već u trećem mandatu. Štoviše, sa s. Giuseppinom provela nas je dijelovima samostana i upoznala sa svim sestrama. Sve smo ih zatekli u nekom poslu, sve nasmiješene i zadovoljne osobe, i sve su nam posvetile malo vremena i ljubaznu riječ.
Najbolja rapska torta
»Mnoge djevojke koje nam dolaze odasvuda, ne samo iz naše zemlje i budu s nama 15 dana, često znaju reći kako je naporno, kako su dani ovdje vrlo zahtjevni. No, nama je to normalno. Mi živimo u klauzuri, ali nismo odvojene od svijeta: puno ljudi nas zove telefonom, mnogi i dolaze, a posla imamo puno. Tu smo se našle, i to je za nas to – predanje Bogu. Imamo i mladih, imamo zvanja, a kako je svaki samostan benediktinki autonoman, svaki ima svoj novicijat«, kaže m. Marina i mogli smo zaključiti da nije lako postati benediktinka, da je to dug i zahtjevan put.
Prije nekog vremena benediktinke su na ulazu u samostan otvorile malu trgovinu u kojem prodaju svoje proizvode i ručne radove, među njima i rapsku tortu. Pitamo je li stvarno istina da čuvena, prefina i zahtjevna za izradu rapska torta potječe iz ovog samostana. Časne potvrđuju i kažu da su koludrice dugo radile rapsku tortu i da su svoj recept dale i ženama izvan samostana. »Po našem starom receptu mi smo ju ponovo počele raditi prije desetak godina. Starije koludrice prenijele su nam recept i imamo ga zapisanog.«
Ako nije tajna, pitamo i koja je »tajna« toga recepta, jer rapska torta rapskih koludrica ipak je drugačija od svih drugih? »Naša nema nikakvih konzervansa. A onda, mi koristimo rozolio, liker od ruža koji same izrađujemo od posebnih crvenih mirisnih ruža. Nemamo dosta naših ruža, ali donosi nam ih moj brat iz Novalje i neki domaći ljudi s Raba. Od njih radimo i mirisna ulja. Mendule kupujemo, ali kako su nam sad vratili šumu nadamo se da ćemo u dogledno vrijeme tamo posaditi mendule i tako imati svoje domaće. Prije je na Rabu bilo puno mendula pa je moguće da je i zato nastala ova torta. Sada rapsku tortu radimo redovito, a ljudi ju i naručuju kad im treba više. Otvorile smo dućančić, a počelo je s marmeladama i sirupima koje smo radile i darivale našim dobročiniteljima.
Ti ljudi su nam predložili neka ih i prodamo, i tako je ta priča krenula. Zahvaljujući dragoj prijateljici iz Vele Luke počele samo raditi i likere, počele su razmjene recepata – tako je to pomalo krenulo. Radimo i razne masti, ljekovite masti, tinkture i ulja, najviše od gaveza, ali i od kamilice, nevena i smilja. Namjeravamo zasaditi i smilje jer imamo puno vrlo dobrih povratnih informacija o ljekovitosti te masti.
Uglavnom, netko preporuči nekome, ljudi se raspituju i dolaze tražiti. Nešto radimo po recepturi Marije Treben iz knjige »Zdravlje iz Božje ljekarne« koja je valjda prevedena na sve svjetske jezike i doživjela mnoštvo izdanja, a nešto po starim receptima za koje se i inače zna.
Časne benediktinke upoznaju nas i s pravnom bitkom koju vode: »Uz naš samostan je kuća koju su naše koludrice sagradile 1938. godine, u koju smo iz samostana izravno mogle ući, i koja je u katastru upisana kao naša. Ta zgrada je nakon Drugog svjetskog rata nacionalizirana, kao i mnoga naša zemlja. Tražili smo njezin povrat, ali Grad Rab je za vrijeme gradonačelnika Zdenka Antešića tu kuću prodao. Zbog toga smo Antešića tužile, a sudski spor za povrat oduzete kuće traje već 18 godina. Ta kuća nam je neophodna, jer svaki samostan mora imati svoj gostinjac, kako je to bilo još u vrijeme sv. Benedikta. U današnje vrijeme pogotovo mnogi ljudi traže ovakve duhovne oaze u kojima se mogu odmoriti i s nama moliti.
Slika Gospe Rapske
»Mi smo klauzurne koludrice i trudimo se sačuvati svoju bit. A dolazak ljudi, njihova pitanja, molbe – to za nas nije ometanje i opterećenje iz vanjskog svijeta. To je naše poslanje. Pogotovo je to u današnje vrijeme kada nedostaje onih kod kojih možeš doći i istresti svoju dušu, koji imaju za tebe vremena, koji će te saslušati i za to neće tražiti ništa već će ti dati neki savjet i za tebe moliti. Današnji ljudi to itekako znaju prepoznati i cijeniti. Puno ima patnje na ovom svijetu i kad nam se ljudi obrate naše je da to nekako primimo i da se molimo. Ljudi nam kažu: »Mi to vama govorimo zato što ste vi bliže Bogu«, i doživljavaju nas kao nekakav most njih prema Bogu. No, nismo mi bliže Bogu, mi samo i to njihovo molitvama usmjeravamo prema Bogu. I ne javljaju nam se ljudi samo sa životnim mukama, nego se javljaju i s radostima – kad smo s njima bile u teškim trenucima, jave nam i one radosne«.
»Naš arhiv su zapravo fragmenti, no imamo sačuvanu knjižicu koja govori o Gospinom ozdravljenju koludrice Luchine de Dominis u našem samostanu. Prilikom ulaska u samostan 1530. godine rapska plemkinja Luchina de Dominis je tu ikonu donijela sa sobom. Devet godina paralizirana je ležala u krevetu. Na jednu Malu Gospu, u noći, dok su koludrice molile Bdjenje s. Luchina je čula ove riječi: ‘Luchina, ustani i pođi u kor moliti’. Rekla je da nema što obući jer je već devet godina vezana za krevet, no glas ju je pozvao da uzme habit i ponovio da pođe u kor moliti. I ona se doista ustala, obukla habit i otišla u kor. Kad su je vidjele, koludrice su mislile da je to njezin duh, a u isto vrijeme su ribari, koćari pod Rabom sa svojih brodova vidjeli veliku vatru i mislili da se samostan zapalio.
Ostavili su ribarenje i pohitali spasiti samostan. Kad su stigli, vidjeli su da nije požar, već da se ovdje dogodilo čudo. Kako je u Rabu bila biskupija, biskup je odmah htio tu ikonu odnijeti na štovanje i pokušao ju je skinuti sa zida, ali nije uspio. Zamolio je Luchinu da ju ona uzme i tako je slika u procesiji odnijeta u crkvu. Po Gospinu zagovoru ovdje se dogodilo puno uslišanja, puno čudesa. Ljudi su vjerovali i mnogi su je darivali tako da ikona ima dosta zavjetnih darova. A kad je na Rabu harala kuga Rabljani su se zavjetovali da će iz svih sela na otoku doći u katedralu sa križima. Dolazili su u procesijama prvo u katedralu, a onda iz katedrale do našeg samostana gdje ih je čekala Gospa. Pozdravili bi je i opet u procesiji s ikonom išli u katedralu na misu. To su rapski Križi, tradicija koja se zadržala do danas«.