Neslužbeno

Stiže li spas s Nijemcima? Za kupnju »3. maja« ponudu dao i Elsflether Werft iz Donje Saske

Orjana Antešić

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

U proteklim tjednima upravo se o interesu njemačkih brodograditelja najmanje pričalo i javno licitiralo, za razliku od nekih drugih potencijalnih ponuđača. Da su u igri i Nijemci spomenulo se onako, više uzgred u kontekstu toga da su i oni među onima koji su pristupili u pulski data-room



RIJEKA/PULA Prema neslužbenim informacijama jučer se moglo zaključiti da će do 20 sati u sjedište Uljanika stići i više od dvije ponude, kako je najavljivao resorni ministar Darko Horvat. Ono što je najvažnije za riječki »3. maj« jest, doduše, još uvijek nepotvrđena informacija koju smo dobili iz dobro upućenih izvora, a govori da je konzorcij njemačkih tvrtki, predvođenih brodogradilištem Elsflether Werft iz Donje Saske, izašao s ponudom za kupnju riječkog brodogradilišta, zajedno s tamošnjim pogonom tvornice motora.


U proteklim tjednima upravo se o interesu njemačkih brodograditelja najmanje pričalo i javno licitiralo, za razliku od nekih drugih potencijalnih ponuđača. Da su u igri i Nijemci spomenulo se onako, više uzgred u kontekstu toga da su i oni među onima koji su pristupili u pulski data-room.


U priličnoj se tajnosti držala činjenica da se Nijemci »vrzmaju« oko riječkog brodogradilišta i da ispituju već gotovo više od pola godine. Elsflether je brodogradilište koje ima dugu tradiciju, posluju već 102 godine, a posljednjih dvadesetak godina ne grade nove brodove već su se potpuno prebacili na remonte i konverzije trgovačkog brodovlja i jedrenjaka, a rade i sa njemačkom mornaricom.




S obzirom na to da kriteriji i uvjeti ponuda nisu precizno postavljeni, nije isključeno da su u Uljaniku do isteka roka zaprimili još neku ponudu koja se odnosi na »3. maj«. Nije tajna da se među potencijalnim ulagačima na riječko brodogradilište gleda kao na daleko atraktivniju sestru jer je riječ o škveru koji uz relativno malo novaca može opet postati operabilno.


Iz Brodosplita nam je proteklih dana potvrđeno da rade na ponudi, ali ostaje za vidjeti s čime će na kraju istupiti, da li za restrukturiranje cijele Uljanik grupe ili će imati (i) opciju samo za »3. maj«. Vlasnik Brodosplita Tomislav Debeljak u ovom krugu pripretavanja nastupa zajedno s talijanskim Fincantierijem, ali je još uvijek nejasno u kojem su to točno obliku Talijani spremni participirati. Poznato je da im trebaju dodatni kapaciteti za izradu sekcija s obzirom na njihovu popunjenu knjigu narudžbi i pritom im je, po svemu sudeći, u fokusu riječko brodogradilište. Nekako se teškim čini očekivati da bi Talijani financijski i na druge načine participirali u restrukturiranju cijele Grupe.


Predsjednik Uprave Uljanika Emil Bulić i jučer je pred novinarima podsjetio koji je njihov stav po tom pitanju.


– Mi ćemo inzistirati da oba brodogradilišta budu u paketu, to nam je primarni cilj, premda razmatramo sve opcije. Uljanik u Puli i »3. maj« u Rijeci moraju opstati pod bilo kojim uvjetima – poručio je Bulić.


Rekao je da je do zatvaranja data-roomu u Uljaniku pristupilo šest tvrtki, da su usmene najave bile pozitivne, ali dodao je da ipak treba pričekati do samog kraja, da se vidi ozbiljnost tih mogućih ponuđača. On je ujedno najavio da je jučer navečer, odmah po isteku roka, održana sjednica Nadzornog odbora, a u ponedjeljak će o rezultatima službeno izvijestiti ministra gospodarstva.


Među onima koji bi mogli dati ponudu spominje se i ukrajinska Smart Holding grupa, u vlasništvu Vadima Novinskog koji se po ovom pitanju sastao i sa premijerom Andrejom Plenkovićem, u studenom prošle godine. I njegovi predstavnici bili su u data-roomu, a još prije obišli su pulski i riječki škver. Ponuda se čekala i od australske Scenic grupe, koja nastoji završiti luksuzni polarni kruzer u pulskom brodogradilištu. Međutim, teško da namjera brodovlasnika za gradnjom još takvih brodova može biti motiv da bi se brodovlasnik Glenn Moroney samostalno upustio u avanturu pokušaja ozdravljenja cijele Uljanik grupe. Izvjesnije je da je samo voljan u nekom dijelu participirati.


Posljednjih se dana, izgleda, u igru opet uključio nizozemski Royal IHC iz čijeg su sjedišta za N1 nedavno bili demantirali ministra Horvata, tvrdeći da nemaju interesa za hrvatska brodogradilišta. U kuloarima se, pak, spominje da su njihovi predstavnici ipak u zadnji tren pojavili u Puli, a prekjučer, u četvrtak, viđeni su u obilasku riječkog brodogradilišta.


U Uljaniku je jutros trebao početi sastanak s prvim od potencijalnih ulagača – Tomislavom Debeljakom, a sindikati će zahtijevati da se takvi sastanci održe i sa svim drugim ponuđačima. U ovom trenutku špekulira se da je uz Debeljaka ponuda došla i s Pomorskog instituta u Splitu, u liku kapetana Ivice Kneževića, te od australske Scenic grupe, koja pokušava završiti polarni kruzer u pulskom brodogradilištu.