Suradnja uz toleranciju

PRAVNICI PROTIV MIKLENIĆA Sanja Barić: ‘Sekularnost nije zabrana religije i svima nam je u interesu’

Zdenko Duka

Miklenić pogrešno razumijeva pojam »sekularnost«, a možda je to tendenciozna interpretacija – Sanja Barić / Foto Damir ŠKOMRLJ

Miklenić pogrešno razumijeva pojam »sekularnost«, a možda je to tendenciozna interpretacija – Sanja Barić / Foto Damir ŠKOMRLJ

Sekularnost ne znači zabranu religije i svima nam je u interesu Sekularnost znači odvojenost vjerskih zajednica od države i znači da država pruža jedan neutralni, široki, tolerantni okvir za sve. To je u interesu i vjernicima bilo koje vjere, ističe Sanja Barić



ZAGREB – Hrvatska je neosporno sekularna država, prema tome Ivan Miklenić, glavni urednik Glasa koncila, manipulira kad već u naslovu svog uvodnika u posljednjem broju ovog katoličkog tjednika piše »Hrvatska nije ni ‘sekularna’ niti konfesionalna država«. Ono što je samorazumljivo iz članka 41. Ustava RH, potvrđuju i naši jučerašnji sugovornici, profesori ustavnog prava – Sanja Barić, šefica Katedre za ustavno pravo Pravnog fakulteta u Rijeci i Đorđe Gardašević, profesor ustavnog prava na Pravnom fakultetu u Zagrebu te sociolog religije Ivan Markešić (iako on ponešto drukčije interpretira Miklenićev tekst).


Povod Miklenićevom uvodniku bio je Facebook status bivšeg predsjednika RH Ive Josipovića koji je ocijenio da je preobilje vjerskog programa za blagdan Velike Gospe na javnom HRT-u »prešlo sve moguće granice dobrog ukusa« i da je »očito podilaženje crkvenim institucijama«. Josipović je tada napisao: »Hrvatska je sekularna država. Nije katolička džamahirija«.


Ustav je jasan


Miklenić piše da u Ustavu ne postoji opis Hrvatske pojmom »sekularna država«. On pokušava objasniti da »svi koji Hrvatsku pretvaraju u “sekularnu državu” ugrožavaju njezinu neutralnost i pretvaraju je u ideološku državu. Sekularizam je suvremena ideologija, jedan od brojnih svjetonazora, te se može i mora svrstati uz bok religijama. Izdizanje pak sekularizma iznad religija, na državnu ideologiju, bilo bi brisanje državne neutralnosti i stvaranje države u kojoj su sekularisti građani prvoga, a pripadnici religija građani drugoga reda«. Korijene sekularizma u hrvatskom društvu on nalazi u »komunističkoj ideologiji«.





Država je sekularna sve dotle dok svi građani Hrvatske bez obzira na to kojeg su vjerozakona ili nacionalnog pripadanja mogu u okvirima zakona ispovijedati svoju vjeru ili nevjeru i da to neće utjecati na njihov položaj u društvu. U tome smislu Hrvatska je sekularna država, svejedno što tko o tome javno izjavljivao, kaže nam Ivan Markešić, sociolog religije s Instituta »Ivo Pilar«.


– Kad je riječ o izjavi gosp. Miklenića, mislim da je tu došlo do jedne vrste nesporazuma u razumijevanju pojma ‘sekularnost’ i pojma ‘sekularizam’. Ako pojam sekularnost izvodimo iz pojma sekularizam koji u bitnome znači ideologiju, onda je gosp. Miklenić u pravu. Jer, nitko od nas ne bi želio da bilo tko u ovoj državi izgubi mogućnost biti ono što on po svome vjerskom uvjerenju jest i da to uvjerenje ne može javno ispovijedati, pa i putem medija. Ako bi dakle hrvatsko društvo izgubilo sve vrijednosti koje u sebi sadržavaju i pružaju njegove religije – od kršćanstva, islama ili pak židovstva – ako bi dakle u društvu sve religijsko bilo uklonjeno – onda bi ono ostalo ogoljelo, prazno, govori Markešić.



Ustav RH inače kaže: Sve vjerske zajednice jednake su pred zakonom i odvojene od države. Vjerske zajednice slobodne su, u skladu sa zakonom, javno obavljati vjerske obrede, osnivati škole, učilišta, druge zavode, socijalne i dobrotvorne ustanove te upravljati njima, a u svojoj djelatnosti uživaju zaštitu i pomoć države«.


– Miklenić pogrešno razumijeva pojam »sekularnost«. To je možda odraz nedovoljnog znanja, a možda je to tendenciozna interpretacija. Sekularnost znači odvojenost vjerskih zajednica od države i znači da država pruža jedan neutralni, široki, tolerantni okvir za sve. To nam je svima u interesu, i vjernicima bilo koje vjere i onima koji to nisu. Sekularnost ne znači zabranu religije. Znači suradnju, jednu vrstu sufinanciranja, itd. – govori nam Sanja Barić.


Svjetovni karakter


– Ali, kad se netko nabacuje takvim riječima, mogli bismo zaključiti da iza toga stoji totalitarna matrica i ideologija. Može se u tu matricu staviti komunizam, fašizam ili religiju – to bi bilo suprotno ustavnim odredbama i svi moramo stati u obranu protiv takvih stavova – kaže Sanja Barić.


Za Đorđa Gardaševića također nema nikakve sumnje o tome – da Hrvatska jest sekularna država. Svakome tko razumije hrvatski – to je potpuno jasno. Svjetovni karakter države ne smije biti u pitanju. Hrvatska je definirana kao demokratska država i u tom demokratskom procesu se odlučuje bez upliva vjerskih zajednica, govori nam Gardašević.