Tragom izjava

Dramatizira li nacija previše? Produljenje vozačke dozvole nije formalnost

Bojana Mrvoš Pavić

Foto: Darko JELINEK

Foto: Darko JELINEK

Dobro je znati i da osoba koja nema važeću vozačku dozvolu gubi prava iz osiguranja



ZAGREB Članovi Vlade, kao i njihov šef Andrej Plenković, smatraju da je vožnja ministrice Gabrijele Žalac bez valjane dozvole u trajanju od gotovo tri godine tek formalni propust oko čega cijela nacija previše dramatizira. U tom slučaju – ako na stranu stavimo moralnu i političku odgovornost ministrice koja je prekršila zakon – »dramatizira« cijela Europska unija, koja je valjanost vozačkih dozvola ograničila na 10 ili 15 godina zbog itekako utemeljenih sigurnosnih razloga.


Produljenje vozačkih dozvola nije samo formalna papirologija već potreba da se taj dokument, naime, zaštiti od zlouporabe.


Osim što je nužno da fotografija na vozačkoj dozvoli ne bude starija od deset ili 15 godina radi što bolje i lakše identifikacije vozača, nove, »plastične« vozačke dozvole u sebi imaju i sigurnosne značajke koje otežavaju krivotvorenje, odnosno zlouporabu.




Zbog ta je dva razloga u EU-u od siječnja 2013. vozačka dozvola jednaka, bilo da se radi o novim ili produljenim dozvolama. Vrijede na rok od deset ili 15 godina, ovisno o opciji koju je država odabrala. Hrvatska je, pritom, rok od deset godina uvela već 2004. godine, dok su se još izdavale stare, ružičaste velike dozvole, kakvu je 2006. godine, na rok do 2016., dobila i ministrica Žalac.


Svim vozačima koji su dozvolu dobili, ili je produljili prije 2004. godine, a ne moraju na liječničke preglede zbog čijih nalaza vozačka može trajati kraće, ona vrijedi do datuma koji je u toj ružičastoj knjižici naveden, ali ne dulje od 19. siječnja 2033. U 19 država EU-a, uključujući Hrvatsku, odlučilo se za rok od deset godina.


Po našem Zakonu o obveznim osiguranjima u prometu osigurana osoba gubi prava iz osiguranja ako vozač nije imao važeću vozačku dozvolu.