Projekt LNG

BARBARA DORIĆ ‘Interesne skupine plaše javnost neistinama o projektu LNG terminala’

Marinko Glavan

snimio B. Šćitar / PIXELL

snimio B. Šćitar / PIXELL

- Interesne skupine plaše javnost neistinama o projektu LNG terminala Udruga koja mjesecima plasira neistinite informacije o štetnosti klora, ne zapaža da se u natječajnoj dokumentaciji sada dodatno boduje mehaničko čišćenje sustava za dovod morske vode za regasifikaciju, što znači da se u tom slučaju klor za te potrebe uopće neće koristiti, kaže Dorić 



RIJEKA – Nakon što je Vjeran Piršić u ime Udruge Eko Kvarner javno objavio dijelove natječajne dokumentacije za nabavu FSRU broda za plutajući LNG terminal u Omišlju, od uprave LNG Hrvatska zatražili smo objašnjenje njegovih navoda, kao i potvrdu informacija iz objavljenih materijala, u kojima među ostalim stoji da će isporučitelj broda ući u vlasničku strukturu LNG Hrvatske, s udjelom od 25 ili 49 posto. Također, u objavljenim dokumentima stoji i da FSRU brod može biti star 11 godina, u slučaju da je riječ o brodu građenom za tu namjenu, ili 18 godina, ako je riječ o konverziji postojećeg broda, uz uvjet da je konverzija izvedena unutar godinu dana od primopredaje broda.


Direktorica LNG Hrvatska Barbara Dorić u svom odgovoru je naglasila kako se »već dulje vrijeme od strane pojedinih interesnih skupina manipulira informacijama te javnost plaši neistinama, s ciljem zaustavljanja energetskog razvoja Republike Hrvatske«.


LNG Hrvatska je, potvrđuje Dorić, 8. svibnja objavila novi natječaj za FSRU brod, kako bi smanjila kapitalne i operativne troškove projekta te omogućila konkurentnu tarifu pri manjem zakupu kapaciteta, što bi u konačnici osiguralo dovoljan zakup, kako bi projekt bio komercijalan.


Kompleksne izmjene




Po pitanju starosti broda, ističe, uvjet je da, ukoliko je riječ o postojećem FSRU brodu, u trenutku isporuke smije biti stariji od jedanaest godina, dok u slučaju konverzije postojećeg LNG tankera, ista u trenutku isporuke ne smije biti starija od 12 mjeseci, što podrazumijeva u potpunosti novo izgrađeno postrojenje u svrhu kojeg se koristi pogon i trup postojećeg LNG tankera.


– Ulaskom u konverziju na LNG tankeru se rade vrlo kompleksne izmjene i dorade uključujući nadogradnju regasifikacijskih jedinica te isti iz brodogradilišta izlazi kao novi proizvod. U natječaju je propisano da u slučaju konverzije trup i pogon broda koji se koriste za konverziju ne smiju biti stariji od 18 godina te se namjerno manipulira informacijama kroz spominjanje neimenovanih stručnjaka s ciljem obmanjivanja zainteresirane javnosti i zaustavljanja daljnje realizacije projekta, a što se od strane istih pojedinca pod prizmom ekoloških boraca već nekoliko mjeseci intenzivno radi – kaže Dorić, dodajući kako je bitno istaknuti da se udruga Eko Kvarner nije prijavila kao zainteresirana strana za postupak nabave FSRU broda, a što je jedini način na koji se legalnim putem može dobiti pristup virtualnom data room-u, gdje se nalazi sva projektna dokumentacija uključujući i natječajnu dokumentaciju.


– Zanimljivo je također da, nakon što su pojedini mediji jasno prikazali koji interesni lobiji su financirali izradu takozvane kontra studije s kojom je udruga Eko Kvarner svojevremeno mahala, kao i činjenicom da još uvijek nije ustanovljeno kako su došli do jedne od studija koja je vlasništvo LNG Hrvatska, sada dolaze u posjed natječajne dokumentacije kojoj pristup imaju ti isti interesni lobiji pod krinkom zainteresirane strane u postupku nabave FSRU broda te selektivno plasiraju dio informacija iz natječaja – kaže Dorić, ističući da je Udruga Eko Kvarner prije samo nekoliko tjedana tvrdila da se nabavlja FSRU brod star 37 godina.


Za čije interese?


– Nedopustivo je i da dotični gospodin neosnovano proziva ministra zaštite okoliša i energetike, dok javnosti taji izvor čije interese zagovara promovirajući se kao glasnogovornik nedavno prokazanih interesnih lobija, čiji je cilj zaustavljanje projekta. Također nije niti prvi put da se neovlašteno koristi tuđom dokumentacijom, prekrajajući je na način kako bi mogao plasirati neistine. Rukopis je više nego poznat – kaže Dorić. Glavne razlike u ovoj natječajnoj dokumentaciji u odnosu na prijašnji natječaj, prema njenim riječima , jesu da se cijena nabave FSRU broda smanjila s 250 milijuna eura na 160 milijuna eura, a smanjeni su i operativni troškovi projekta pa usluga operiranja i održavanja FSRU broda godišnje ne smije iznositi više od 9,125 milijuna eura, dok ranije limit nije bio propisan, a procjena je bila da će te usluge godišnje iznositi 12 do 14 milijuna eura. Pored navedenih izmjena, osnovni preduvjet za tvrtke koje se budu javile na natječaj je ulazak u vlasničku strukturu projekta, kao manjinski partner, s najmanje 25 do najviše 49 posto udjela, što znači i da će, recipročno svome udjelu odabrani ponuditelj sudjelovati u financiranju projekta.

Ilegalan uvid


– Dakle, s najboljim ponuditeljem, pod pretpostavkom da se osigura potreban kapacitet u drugom krugu obvezujućeg zakupa kapaciteta, se sklapa ugovor o nabavi proizvoda FSRU-broda, ugovor o pružanju usluga operiranja i održavanja broda, te međudioničarski ugovor i ugovor o ulaganju prema kojem je isti dužan uplatiti u samome početku 6,7 milijuna eura, za ulazak u vlasničku strukturu sukladno trenutnim udjelima koje imaju HEP d.d. i Plinacro d.o.o., ali i sudjelovati u financiranju samog projekta.



Iako je prvotno natječaj za dostavu ponuda za kupnju broda za uplinjavanje (FSRU) trebao trajati do jučer, 8. lipnja, produljen je do 15. lipnja, kako se neslužbeno može doznati, zbog molbe ponuditelja kojima treba još vremena za pripremu. Očekuje se da će sve ponude stići u petak, zadnjeg dana natječaja, i kako se zasad čini, neće ih biti puno, tek nekoliko, što znači da ni konkurencija neće biti velika. (B. M. P.)


Sve u skladu s prostornim planom Županije iz 2013.Dorić napominje da je plutajući LNG terminal u skladu s prostornim planom Županije koji je donesen 2013. godine.– Prostorni plan nedvojbeno propisuje da će se terminal graditi fazno, te da će se u prvoj fazi izgraditi privez na kopnu i postrojenje za regasifikaciju na brodu, kao i mogućnost iskorištavanja mora za potrebe rada terminala. Upravo u skladu s prostornim planom Županije koji je donesen 2013. godine, Vlada RH je 2016. godine donijela odluku o faznoj gradnji – tvrdi Dorić.


Azimov tvrdi da će ruski plin uvijek biti jeftiniji


Ruski veleposlanik u Hrvatskoj Anvar Azimov savjetovao je Europskoj Uniji, pa i Hrvatskoj, da bi, umjesto SAD-a za strateškog partnera trebali izabrati Rusiju, jer je riječ o puno pouzdanijem partneru. Pri tome je ustvrdio da je Rusija pouzdana jer nikad ne mijenja ugovore, za razliku od SAD-a. Odgovarajući na pitanje hrvatskih novinara o gradnji LNG terminala, Azimov je kazao da nema ništa protiv LNG terminala u Hrvatskoj, ali da LNG nikada neće biti konkurentan ruskom plinu i da će EU i Hrvatska uvijek trebati ruski plin. Ustvrdio da će ruski plin uvijek biti jeftiniji, pa se zapitao zašto bi onda hrvatski poslovni ljudi kupovali ukapljeni plin iz LNG-a. Objasnio je da će Rusija ove godine u Hrvatsku isporučiti dvije milijarde prostornih metara plina što je 60 posto hrvatskih potreba, dodajući da Rusija nema problema s izvozom. (J. Ma.)



Upravo kako se i navodi iz Udruge Eko Kvarner, a što je ujedno i jedina točna informacija koju su plasirali, takav ugovor je vrlo rizičan s aspekta povrata investicije. Netočno je, dakle, da odabrani ponuditelj pored predviđenih najviših iznosa za nabavu proizvoda i nabavu usluge dobiva i udio u vlasništvu jer isti plaća i sudjeluje u financiranju i troškovima projekta, a što u konačnici znači daleko manju potencijalnu zaradu uzimajući u obzir rizičnost same investicije – kaže Dorić, zaključujući kako sadašnji uvjeti natječaja štite interese Republike Hrvatske, te velik dio rizika prebacuju na ponuđače, a ne obrnuto, kako tvrde u Eko Kvarneru.


– Zanimljivo je da ta ista udruga mjesecima obmanjuje javnost plasirajući neistinite informacije o štetnosti klora, dok u isto vrijeme ne zapaža da se u natječajnoj dokumentaciji sada dodatno boduje mehaničko čišćenje sustava za dovod morske vode za regasifikaciju, a što podrazumijeva da se u tom slučaju klor za te potrebe uopće neće koristiti – kaže Dorić, tvrdeći da bi čak i uslučaju korištenja klora, i to kada bi terminal radio punim kapacitetom, godišnje u more bilo ispuštano pet tona ostatnog klora, odnosno količina koja je u krugu od 400 metara oko broda nemjerljiva.


– Iz kanalizacije općine Omišalj godišnje izađe 104 tone biokemijski neobrađene kanalizacijske otpadne vode, a u kojoj ima značajno više klora, uzimajući u obzir činjenicu koliko se varikine potroši na čišćenje kamenca u sanitarnim čvorovima i slično. Šteta da se primjerice ova informacija nije plasirala od strane udruge Eko Kvarner kada su već ilegalno dobili na uvid natječajnu dokumentaciju – zaključuje u svom odgovoru Dorić.