Car sharing

“Auti na posuđivanje” samo za ovisnike o vožnji autom

Vanja Vesić

Novi model dobio bi na snazi tek kada bi ga pratili i konkretni potezi gradskih stratega u jačanju infrastrukture javnog prijevoza, poput tramvaja i autobusa, ali i bicikala



ZAGREB Medijske najave da bi od jeseni zagrebačkim ulicama mogli prometovati »auti na posuđivanje«, vozila koja bi građani mogli posuditi i vratiti na određeno mjesto kako bi se smanjile nepodnošljive prometne gužve, treba pozdraviti ali i uzeti s određenom dozom opreza.


S obzirom na to da je u Zagrebu registrirano čak oko 420.000 vozila, te da na jedno vozilo otpada 1,2 stanovnika grada, car sharing koji predlaže zadruga Auto Divisio Croatia riješio bi tek dio problema prometnih čepova. Zato, novi model dobio bi na značaju i jačini tek kada bi ga pratili i konkretni potezi gradskih stratega u jačanju infrastrukture javnog prijevoza, poput tramvaja i autobusa, u čiju jenabavku ionako ulupano poprilično novca. Bio bi to sinergijski efekt koji bi građani itekako primijetili.  

 Tramvaji mile…


Generalno, promet osobnih vozila glavni je kočničar protočnosti komunikacije zagrebačkim ulicama s posljedicom usporavanje brzine ZET-ovih tramvaja. Poznato je da je brzina tramvaja u Ilici osjetno smanjena – prosjek brzine kreće se od 10 do 14 kilometara. Iz Transportne sekcije Zelene akcije koja se godinama bavi ovom problematikom pozdravljaju novu inicijativu.


  – Car sharing je pozitivan projekt jer će se smanjiti i potreba za parkiranjem i uzaludno traženje slobodnih parkirnih mjesta. Oko 700 gradova u svijetu ima osmišljen ovaj model auta na posudbu. No, čini se da je u medijima cijela priča pomalo napuhana. Treba uzeti u obzir da car sharing ne bi smio zamijeniti alternativu korištenja javnog prijevoza, bicikla ili hodanja. U protivnom dobili bismo kontraefekt.


Generalno, riječ je o dobrom potezu ali koji nije konačno rješenje za prometne gužve. Uporedno s modelom vozila na posuđivanje, treba raditi na jačanju javnog prometa, poput širenja postojeće tramvajske zone na nove kvartove, kao i korištenja alternativnog prijevoza poput bicikla. Treba uzeti u obzir da je ova ideja došla kao privatna inicijativa a ne kao ideja Grada – naglasio je Bernard Ivčić iz Transportne sekcije Zelene akcije.  

 Švicarsko iskustvo




Inače, ideja Auto Divisio Croatia predstavljena je u Hrvatskoj još 2008. godine, ali je tek ostala na razini dobrih želja.


  Ideja da jedan automobil koristi više osoba rodila se u Švicarskoj 1987. godine. Očekivano, model je bitno osuvremenjen. Glavni je oslonac na visoke komunikacijske tehnologije i tzv. pametnu karticu koju, umjesto ključeva »zajedničkog auta«, ima svaki član tog carsharing kluba. Njome se, uz telefonski poziv, SMS ili e-mail upućen u kontakt centar carsharinga u svako doba osigurava vozilo, a može se birati vrstu, veličinu, klasu i pogon, ovisno o preferencijama vozača. Za početak bi zagrebačkim ulicama krenulo 20-tak vozila na posuđivanje.