Klauzula istječe

Vrijeme Todorićeve Hrvatske d.d. je prošlo: Dobavljači su nespremni za postagrokorski šok

Jagoda Marić

Foto TOMISLAV MILETIC/PIXSELL

Foto TOMISLAV MILETIC/PIXSELL

Prava transformacija domaće prehrambeno-prerađivačke industrije slijedi kad nestane zaštitnih klauzula u Konzumu, a tada će se vidjeti tko od njih može nastaviti uspješno poslovanje izvan gospodarskih okvira kakve je gradio Agrokor



ZAGREB – Proces izvanredne uprave u Agrokoru natjerat će hrvatsko gospodarstvo, posebice Agrokorove dobavljače, na promjene i označit će drukčije, zdravije poslovanje na domaćem tržištu, prognozirao je to premijer Andrej Plenković prije gotovo dvije i pol godine, u travnju 2010. godine, kad je javnosti predstavio izvanrednog povjerenika Antu Ramljaka.


Ako se to ne dogodi, upozoravali su analitičari, bilo kroz stečajne procese, preuzimanje ili vlasnička ulaganja, mnogi će Agrokorovi dobavljači upasti u probleme kad se promijene njihovi odnosi s Konzumom.


Alternative modernizaciji, podizanju produktivnosti i pronalasku polica i izvan Konzuma nema, isticali su redom, jer Konzum više neće moći nastaviti po starom, njegovi novi vlasnici preferirat će profit, a ne bliski odnosi s domaćom industrijom.




U prvom valu pojedini su se Agrokorovi dobavljači odlučili probleme rješavati predstečajnim nagodbama, poput Granolia, najvećeg domaćeg proizvođača brašna, ali taj su postupak zatražili i poslovni partneri Agrokora izvan prerađivačke industrije Sokol Marić, Unex Grupa pa i jedna od većih distributera AWT International.


Franck se iz nevolja u koje više upao zbog toga što je Agrokoru posuđivao novac, a manje zbog toga što nije mogao naplatiti potraživanja za isporučenu robu, privremeno izvukao financijskom injekcijom trgovačkog lanca Tommy, ali i prodajom udjela u tvornici čipsa svom nizozemskom partneru kompaniji Intersnack.


»Povlaštena« pozicija


Iako kriza u Agrokoru Kraš nije pogodila ni približno jako kao Franck ili one koji su zatražili predstečajnu nagodbu, čini se da su domaće kompanije koje su godinama glavninu svojih proizvoda prodavale na Konzumovim policama, ranjive s obzirom i na to da se ne zna kakva će biti njihova budućnost u najvažnijem maloprodajnom lancu u državi.


Konzum je dobavljačima kroz stečajnu nagodbu obećao zaštitnu klauzulu koja im omogućava zadržavanje pozicija na policama, ako ostanu konkurenti, ali ta klauzula na snazi je još najviše dvije godine.


Ako se nisu spremile na jaču konkurenciju ili izlazak na inozemno tržište, tvrtke koje su dosad bile snažno povezane s Konzumom, bit će tako osuđene tražiti ulagače ili će biti izložene preuzimanju.


Malo njih je protekle dvije godine, u kojima su ipak uspjeli naplatiti dobar dio svojih potraživanja od Konzuma, napravilo taj iskorak, pa prava transformacija domaće prehrambeno-prerađivačke industrije slijedi kad nestane zaštitnih klauzula u Konzumu, a tada će se vidjeti tko od njih može nastaviti uspješno poslovanje izvan gospodarskih okvira kakve je gradio Agrokor.


Da je poslovanje bez »povlaštene« pozicije u Konzumu neminovnost za domaću industriju i da ona u protekle dvije godine nije učinila puno da se tome prilagodi, upozorava i ekonomski analitičar Damir Novotny, koji je i prije tri godine isticao da je kriza u Agrokoru upozorenje na koje moraju reagirati jačom produktivnošću i izlaskom na međunarodno tržište.


Navike se promijenile


– Vrijeme Hrvatske d.d., koja preferira domaće tvrtke bez obzira na to jesu li konkurentne, koju je kroz svoj Agrokor gradio Ivica Todorić je prošlo. Takvu poziciju naše kompanije više nikada neće imati u Konzumu bez obzira na to tko će biti njegov vlasnik.


No, nitko od njih se nije pripremio na postagrokorski šok koji će im tek uslijediti, jer ih još uvijek, dok se implementira nagodba, štiti klauzula koju su dogovorili. Nema više Ivice Todorića koji će se s njima dogovarati i koji će im osiguravati nastavak poslovanja po starom.


Ako žele preživjeti moraju izaći na međunarodno tržište. Ne može se više poslovati unutar domaćih zidova, a izvoz doživljavati kao lovinu ili trofej. On je neminovnost – kaže Novotny. Upozorava da su domaće kompanije izgubile više od dvije godine, koliko su dobile zahvaljujući Lex Agrokoru, a da će preostale dvije koje su im preostale brzo proći, što nekima neće biti dovoljno, pa pretpostavlja da će se pojedine tvrtke suočavati s još ozbiljnijim problemima.


– Nisu naravno svi u istoj poziciji. Podravka primjerice ima raznovrsnu proizvodnju, ima Belupo i njezina je situacija bolja od one koju ima Kraš, koji se teško probija na police Konzumovih konkurenata. Ali naše tvrtke moraju shvatiti da su se navike proizvođača promijenile, oni sada traže zdrave proizvode s manje šećera, manje glutena.


To je jedan od razloga zašto je u problemima europska konditorska industrija koja se nije prilagodila. Uz to imaju i visoke cijene sirovina – navodi Novotny.


Na pitanje je li Pivac rješenje za Kraš, Novotny odgovara da se ne znaju detalji tog dogovora pa je sada teško govoriti, ali da je prilično neobično da se tvrtka koja se bavi mesnom industrijom okreće proizvodnji čokolade i bombona.


Pivac preuzima Kraš?


Ovih dana je objavljena informacija da Mesna industrija Braća Pivac započinje pregovore s trgovačkim društvom Kraš-ESOP d.o.o. u namjeri da zajednički nastave stjecati daljnje dionice Kraša.


Pivac u Krašu od prosinca već ima 30 posto dionica i oni koji predstavljaju ESOP, odnosno radničko dioničarstvo, očito su se odlučili za dogovor s njima jer je ta mesna industrija objavila da, u slučaju da zajedničko djelovanje iz bilo kojeg razloga otpadne, i dalje namjerava samostalno objaviti ponudu za preuzimanje dionica Kraša.


Pivac dakle jasno poručuje da želi preuzeti Kraš. No, na koji način će se zajednički djelovati i koliko je prostor da Kraš- ESOP odbije suradnju jučer nije bilo moguće doznati, ako ni to planira li Pivac još neku akviziciju osim Kraša.