Pad zmaja

Epilog zračne tragedije nad jezerom u Jelenju: Dignuta optužnica protiv instruktora letenja iz Rijeke

Slavica Kleva

Foto: Vedran Karuza

Foto: Vedran Karuza

Utvrđeno je da Musulin nije letio na visini od najmanje 150 metara te je time doveo u opasnost putnicu iz Zaboka koja se 27. studenog prošle godine utopila nakon pada motornog zmaja u umjetno stvoreno jezero na Grobnišćini



Epilog zračne tragedije koja se dogodila potkraj studenog prošle godine nad umjetno stvorenim jezerom u Jelenju, u području šljunčare Dubina, u kojoj je poginula jedna osoba, podignuta je optužnica protiv 57-godišnjeg pilota Nikole Musulina iz Rijeke.


Županijsko državno odvjetništvo je nakon iscrpne i detaljne istrage, prikupljene dokumentacije, ispitanih svjedoka te vještačenja stalnog sudskog vještaka za zračni promet zrakoplovne nesreće, optužilo Musulina da je kao sudionik u zračnom prometu kršnjem propisa o sigurnosti prometa ugrozio promet izazvavši opasnost za život, čime je prouzročio smrt jedne osobe.


A težak incident dogodio se 27. studenog prošle godine oko 13.30 sati. Ispred zrakoplovnog društva Krila Kvarnera u Čavlima, Soboli bb, Musulin je kao pilot lakog aviona, motornog zmaja proizvođača Pipistrel proizvedenog 1996. godine u vlasništvu tvrtke Studio 4, uzletio zajedno s 51-godišnjom putnicom Darinkom Pavliša Kralj iz Zaboka.




Izvodio je letenje da bi se u jednom trenutku spustio zmajem na visinu neposredno iznad razine vode umjetnog jezera, na spomenutom mjestu takozvane šljunčare, predjelu Dubina.


No, tužitelj tvrdi da je upravo taj trenutak protivan pravilniku o uvjetima i načinu upotrebe sportsko-rekreativnih zrakoplova jer je »propustio izvoditi letenje na način da se svaka faza leta odvija na području, visinama, brzinama kao i u okolnostima koje u slučaju nužde osiguravaju sigurno prisilno slijetanje, a da se pritom ne ugrožavaju osobe i imovina na tlu«.


Jezivi trenuci


Istragom je zapravo utvrđeno da je Musulin propustio letjeti na visini od najmanje 150 metara, pristajući da takvim načinom leta dovede u opasnost putnicu i letjelicu pa je uslijed pogrešne procjene visine stražnjim kotačima motornog zmaja udario u površinu vode kojom prilikom je došlo do nekontroliranog kretanja motornog zmaja s posljedičnim prevrtanjem, a potom i potapanja ispod površine vode.


A zbog utapanja je preminula putnica iz Zaboka.Tragična pogibija putnice duboko je emocionalno pogodila samog Musulina, ali i članove kluba Kvarner čiji je i Musulin dugogodišnji član, koji su i nakon nesreće potvrdili da je riječ o ne samo iskusnom pilotu, već i instruktoru letenja.

Tog kobnog dana Musulin je prije tragedije dva puta uzletio, jednom sam, a drugi put s još jednom ženskom osobom. Ti letovi protekli su besprijekorno.


A jezive trenutke spašavanja pilota Nikole Musulina i nesretne putnice Darinke Pavliša Kralj pamtit će iskusni član Gorske službe spašavanja Vladimir Paušić i Dino Škamo, šef smjene u Javnoj vatrogasnoj postaji Vežica, koji su prvi uskočili pomoći unesrećenima.


– Šetao sam s prijateljima i prepoznao zvuk motornog zmaja, s obzirom na to da se i sam bavim letenjem. Čuo sam trenutak kasnije i zvuk pojačanog rada motora pa sam zaključio da se zmaj okreće i vraća na grobnički aerodrom. Nisam dalje obraćao pozornost kad je odletio preko brda i kad ga više nisam čuo. Ubrzo sam dobio poruku na mobitel od Centra 112 da je na području Grobnika pao laki avion.


I stoga sam se odmah uputio na intervenciju na predio Dubina. Uočio sam potopljeni motorni zmaj na kojem se nalazio Nikola Musulin. On mi je doviknuo da se ne može više održavati na vodi pa sam improviziranom plutačom skočio u jezero i doplivao do njega. Na povratku je do nas doplivao vatrogasac Škamo i zajedno smo izvukli Nikolu na obalu – između ostalog je rekao Paušić.



Kazneno djelo ugrožavanja posebnih vrsta prometa relativno je novo kazneno djelo kojim se daje jača zaštita posebnim vrstama prometa, pod koje spada i zračni promet, kaže tužitelj u optužnom aktu. Kretanje zračnim prometom kao i drugim posebnim vrstama prometa rizično je samo po sebi pa se sigurnost nesmetanog odvijanja prometa temelji na poštovanju jasno utvrđenih propisa i pravila.


Kršenjem propisa narušava se sigurnost ne samo osobe koja propis krši, nego i ostalih sudionika prometa i upravo zbog takve opasnosti potrebno je dodatno zaštititi sigurnost prometa uvođenjem kaznenog djela koje se ostvaruje kršenjem propisa i ugrozi promet na način da izazove opasnost za život.


Tužitelj je istaknuo činjenicu da optuženi Musulin u dosadašnjim letovima nije imao sličnih kršenja pravila prometovanja niti prekršajnih sankcija, ali traži za njega zabranu letenja na vrijeme od tri godine.



Ostao bez orijentira


– Darinka mi je bila prijateljica, s njom sam taj dan treći put letio, bila je iskusna letačica. U trenutku kad sam se počeo spuštati prema aerodromu, letjelica je i bila okrenuta prema njemu, prolazili smo iznad vode, ali je zapuhao vjetar zbog čega sam i došao neplanirano nisko. Od odbljeska vode i bez dobre vidljivosti zbog sumaglice iznad vode, ostao sam bez orijentira i horizonta i tada osjetio da sam kotačem zakačio za vodu i izgubio kontrolu.


Otkačio sam se, a Darinka je bila ispod vode, pokušavao sam otkačiti njezin pojas u tri navrata, a i ona ga je pokušavala otkopčati, ali bezuspješno – ispričao je Musulin prilikom ispitivanja u Tužilaštvu, još uvijek izuzetno potresen događajem, ali i nakon toga, kada je izrazio sućut obitelji i bio na sprovodu pokojnice.


Iz nalaza vještaka je jasno da je okrivljenik letio prenisko motornim zmajem. Visina na kojoj je trebao biti je iznad 150 metara, a vještak tvrdi da na toj visini niti zapuh laganog vjetra, niti odbljesak sunca ne bi doveo do ovakve tragedije. Područje mjesta pada nalazi se udaljeno od piste 2,5 kilometra, a voda nije neposredno pred samom pistom, do nje ima, kaže vještak, barem dva kilometra zračne udaljenosti.