Festival dokumentarnog filma

ZagrebDox: Zagrijavanjem do festivala sa 125 filmova u 14 programa

Hina

snimio Denis Lovrović

snimio Denis Lovrović

"Premda nisu svi filmovi ni veseli niti radosni, imamo svečanost druženja s ljudima i njihovim životima na ekranu, ali i s prijateljima s kojima te filmove gledamo u kinima", rekao je Puhovski na konferenciji za novinare.



ZAGREB – ZagrebDox ove godine donosi 125 filmova u 14 programa, a njegovo četrnaesto izdanje, što će se održati od 25. veljače do 4. ožujka, najavit će program “Zagrijavanje” s tri premijerna naslova s nadolazećeg festivala i tri odabrana filma s prošlogodišnjeg.


Nenad Puhovski, direktor ZagrebDoxa rekao je kako i ovogodišnji program potvrđuje da je taj festival doista “svečanost dokumentaraca”.


“Premda nisu svi filmovi ni veseli niti radosni, imamo svečanost druženja s ljudima i njihovim životima na ekranu, ali i s prijateljima s kojima te filmove gledamo u kinima”, rekao je Puhovski na konferenciji za novinare.




“Festival je prije svega druženje i izmjenjivanje doživljaja. Nadam se da će, kao i svih godina, Zagrepčani iskoristiti priliku i pogledati filmove koje neće imati priliku nigdje drugdje vidjeti”, dodao je.


Puhovski ističe kako su od 1386 pregledanih filmova za festival izabrani oni najintrigantniji i najzanimljiviji iz svijeta dokumentaristike u prošloj godini.


Najavio je i da će ove godine na festivalu prvi put sudjelovati žiri filmskih kritičara FIPRESCI-ja, što znači da je ZagrebDox prepoznat kao kvalitetan festival.


Zagrijavanjem do novog izdanja festivala


Program Zagrijavanje za ZagrebDox održat će se od 16. do 18. veljače u kinu Kaptol Boutique Cinema.


Od prošlogodišnjih filmova izabrani su “Pričest” Anne Zamecke, koji je u međuvremenu osvojio nagradu Europske filmske akademije za najbolji europski dokumentarac te “Sve te neprospavane noći” Michala Marczaka i “Zemlja prosvjetljenih” Pietera-Jana De Puea.


Premijerno će se prikazati dva filma iz međunarodne konkurencije, nagrađivana “Ljudska rijeka” kineskog konceptualnog umjetnika i političkog aktivista Aia Weiweija, o milijunima izbjeglicama koji je sniman u 23 zemlje, te neobičan dokuanimirani film “Liyana” redateljskog dvojca Amande i Aarona Koopa, koji kroz priču o petero siročadi iz Svazija govori o snazi i dalekosežnosti dječje mašte.


“Kedi” turske redateljice Ceyde Torun, priča o stotini tisuća mačaka koje su neizostavni dio identiteta Istanbula, treći je novi film u “Zagrijavanju”, a na festivalu će se prikazati kao dio programa Happy Dox.


Festival otvara film “Preko svih granica” o okrutnosti u sportu


Međunarodna konkurencija ove godine donosi 21 dokumentarac, a prvi koji će se prikazati na samom otvorenju je poljski film “Preko svih granica” Marte Prus o ruskoj atletičarki Margariti Mamun koja je nakon osvajanja olimpijske medalje 2016. odustala od sporta.


“Variety” je taj film nazvao ‘Crnim labudom’ dokumentarizma, s obzirom da, kao što taj igrani film govori o okrutnom svijetu baleta, u “Preko svih granica” se na dramatičan i dinamičan način pokazuju psihičke i fizičke posljedice zahtjevnih treninga.


Kao jedan od najzanimljivijih filmova koji će se prikazati na ZagrebDoxu Puhovski je najavio “O očevima i sinovima” sirijskog redatelja Talala Derkija (proslavljenog filmom “Povratak u Homs”), koji je nedavno osvojio glavnu nagradu na Sundanceu.


Derki, koji će biti gost zagrebačkog festivala, prikazuje džihadističku obitelj u svojoj domovini u koju se infiltrirao ne bi li prikazao kako se manipulira djecom i pretvara ih u teroriste i ubojice.


U programu je i višestruko nagrađivani “Okus cementa” još jednog sirijskog redatelja, Ziada Kalthouma, koji je prebjegao iz sirijske vojske u Bejrut, gdje snima film o sirijskim građevinskim radnicima koji ondje grade neboder.


Aktualnim trenutkom bavi se i prvi dugometražni dokumentarac zagrebačke redateljice sa švedskom adresom Sophie Vuković, “Kameleoni” koji kroz imigrantsko iskustvo rekonstruira autoričin put od bivše Jugoslavije preko Austrije do Švedske.


S prvim autorskim dugometražnim filmom, “Grad sunca” predstavit će se i gruzijski redatelj Rati Oneli, nagrađen i Srcem Sarajeva, portretom ljudi u apokaliptičnom gradu industrijskih ruševina u zapadnoj Gruziji.


“Uz velike filmove na ZagrebDoxu volimo pronaći male, relativno nepoznate radove koji odišu ljepotom, mirom i intimom, a jedan od takvih je ‘Kamena kornjača’ kineskog autora Xiaoa Xiaoa, koji na poetski način, u crno-bijeloj tehnici kroz četiri godišnja doba, prikazuje mjesto na planini kineske provincije, gdje daleko od civilizacije živi sedam obitelji”, rekao je Puhovski.


Za Veliki pečat natječe se i već nagrađivani film “Prekrasni gubitnici” litavskog redatelja Arunasa Matelisa o svijetu biciklističkih utrka iz perspektive timskih liječnika.


Zbog svoje neobične forme ističe se i animirani dokumentarni film napravljen od 755 fotografija, “Mamina kosa” norveške redateljice Maje Arnekleiv, dok je “El espanto” argentinskog dvojca Martina Benchimola i Pabla Apara priča o stanovnicima i nadriliječnicima u selu El Dorado.


Regionalna konkurencija sa sedamnaest filmova


Za nagrade u Regionalnoj konkurenciji natjecat će se sedamnaest filmova, među kojima u Zagreb, nakon prestižne nagrade za najbolji dugometražni dokumentarac na IDFA-i, stiže Mira Turajlić sa svojim filmom “Druga strana svega”. To je kronika jedne obitelji u Srbiji koja se pretvara u mukotrpni portret aktivista u razdoblju velikih nemira i propituje odgovornost svake generacije da se bori za svoju budućnost.


Prikazat će se i mađarski film “Zarobljena žena redateljice Bernadette Tuz-Ritter koji kroz priču o ženi koja je više od deset godina zarobljena u jednoj mađarskoj obitelji, progovara o šokantnoj pojavi modernog ropstva u suvremenoj Europi.


Film “(Ne)prijatelji” Seada Kreševljakovića i Emira Z. Kapetanovića neobična je priča o dvojici prijatelja koji su prvo bili neprijatelji – Bošnjak i Srbin prvi put su se susreli u ratu, na suprotnim stranama, u trenutku kada su bili u prilici da se međusobno ubiju. To ipak nisu napravili i postali su prijatelji.


Regionalna konkurencija predstavlja i dva hrvatska filma – “Dani ludila” Damiana Nenadića i “Josipa, volim te” autorskog dvojca Jadranke Cicvarić Šiftar i Senada Zemunovića.


Protagonisti prvog su ljudi koji se zbog psihičkih oboljenja i neadekvatne podrške sustava bore sa sveprisutnom diskriminacijom, a drugi progovara o neobičnom odnosu između protagonistice koja se bori s posljedicama seksualnog zlostavljanja iz djetinjstva i autora koji zaljubljivanjem od redatelja postaje aktivni sudionik i protagonist filma.


Od hrvatskih manjinskih koprodukcija tu su esejistički dokumentarni film o mediteranskim muškarcima, “Playing Men” slovenskog autora Matjaža Ivanišina, “Slatko od Ništa” srpskog redatelja Borisa Mitića, satirična dokumentarna parabola u čijoj su realizaciji sudjelovala šezdeset i dva dokumentarista iz sedamdeset zemalja (pripovjedač je Iggy Pop, a glazbu potpisuje majstor kabarea Pascal Comelade i britanski bend The Tiger Lillies) te “U slučaju rata” češkog autora Jana Geberta, koji će premijerno biti prikazan na Berlinaleu, a govori o paravojnoj skupini koja u Slovačkoj uz prešutno odobravanje vlasti u svoje redove regrutira stotine tinejdžera. Potonja dva filma razvijala su se na platformi ZagrebDox Pro 2015. i 2016.


Posebni programi: Restartova škola i “U fokusu: Nova Europa”


Uz natjecateljski program, ZagrebDox tradicionalno je pripremio niz popularnih službenih programa, Biografski dox, Glazbeni globus, Happy Dox, Kontroverzni dox, Majstore doxa, Stanje stvari, Teen Dox i ADU Dox, a tu su i dva posebna programa.


Restartova škola dokumentarnog filma daje presjek radova tog edukativnog projekta iz proteklih nekoliko godina, a u okviru kojega će se prikazati i film “Mama, zašto plačeš…” Vladimire Spindler.


Program “U fokusu: Nova Europa” donosi osam filmova iz zemalja istočne Europe koje su se nakon pada Berlinskog zida počele uključivati u Europsku uniju, a često se nazivaju postkomunističkim društvima.


“Filmovi govore o problemima koje na neki način dijelimo s njima, od pitanja demokracije, konzervativnih snaga, slobodnog tržišta, odnosa prema religiji”, napomenuo je Puhovski.


Među njima je i film “Opera u Poljskoj” Piotra Stasika, čiji je film “21 x New York” s uspjehom prikazan na ZagrebDoxu i na drugim filmskim festivalima.


Retrospektive Claire Simon i Borisa Poljaka


Retrospektivni program 14. ZagrebDoxa posvećen je francuskoj redateljici Claire Simon, koja će u Zagrebu imati i masterclass, dok će se hrvatskom dokumentaristu i snimatelju Borisu Poljaku, predsjedniku ovogodišnjeg međunarodnog žirija, prirediti autorska večer.


Platforma ZagrebDox Pro organizira niz radionica za odabrane autorske dokumentarne projekte u različitim fazama razvoja i produkcije, pitching forum i nekoliko predavanja dokumentarista.


Među ostalim, održat će se masterclass istaknutog majstora dokumentarizma Claudea Lanzmanna, case study filma “Pričest” poljske autorice Anne Zamecke i filma “O očevima i sinovima” sirijskog autora Talala Derkija.


Biografski dox prikazuje, među ostalim, film “Beuys” Andresa Veiela, o umjetniku koji je prošao put od mladog pripadnika nacističkog pokreta do anarhista i političara zelenih te napravio revoluciju u umjetnosti 20. stoljeća.


Glazbeni globus donosi i tužnu priču “Whitney. Biti svoja” Rudija Dolezala i Nicka Broomfielda, tužna priča o pjevačici koju je uništila slava i sklonost opijatima, a Stanje stvari film “Mrtvi magarci ne boje se hijena” Joakima Demmera o pogubnom utjecaju Svjetske banke na situaciju u Etiopiji.


U sivim vremenima mnogima omiljeni program Happy Dox prikazat će, među ostalim, film “Princ Nothingwooda” o popularnom redatelju i glumcu koji snima svoj 111. film, pri čemu je Nothingwood afganistanska verzija Hollywooda i Bollywooda.


Kontroverzni dox donosi i belgijski film “O.b.i.t.e.lj.” Jessice Hampeaux o različitom poimanju obitelji, te hrvatsku priču o odnosu vjernika i nevjernika, film “Crna ovca bistrička” Višnje Skorin i Kristine Baticeli.


Iz programa Majstori doxa ističe se film “Ex libris: Njujorška knjžnica” proslavljenog Fredericka Wisemana, a iz Teen doxa, ruski “Ljepota” Kristine Kuzhakhmetove o odrastanju djece u izoliranom kraju i njihovoj potrazi za smislom života.


Program ADU Dox prikazat će najnovije filmove sa zagrebačke akademije, među njima i “White Trash” Sunčice Ane Veldić.


Filmovi sa ZagrebDoxa u videoteci, na laptopu ili mobitelu


Sanja Milinović, direktorica Sektora za direktan nastup na tržištu i e-Poslovanje u Hrvatskom Telekomu, generalnog sponzora ZagrebDoxa, najavila je da će oni koji ne stignu na festival neke od filmova moći pogledati u MAXtv Videoteci odmah nakon posljednjeg prikazivanja na Doxu.


Također, sadržaj se može gledati i na novoj platformi MAXtv-a koja omogućuje da se snimljeni sadržaji na snimalici ili filmove u videoteci može gledati bez ograničenja i na telefonu ili tabletu putem usluge MAXtv To Go.


Producentica Lucija Parać istaknula je kao jedan od najznačajnijih noviteta ove godine vremensko i geografsko širenje ZagrebDoxa, s obzirom da će se dio programa prikazati od 2. do 4. ožujka u Splitu, Rijeci i Osijeku.


Cijena ulaznice za “Zagrijavanje” u Zagrebu i “Dox u gostima” u Splitu, Rijeci i Osijeku su 28 kuna, cijene ulaznica za festivalske projekcije 25 kuna za dnevne projekcije i 28 kuna za večernje.


Za program Teen Dox cijena je 20 kuna, a za “The Best of Fest”, koji će se održati posljednji dan festivala, 4. ožujka, po cijeni paketa ulaznica od 45 kuna moći će se pogledati sve nagrađene filmove.


Festival se održava uz potporu Grada Zagreba i Hrvatskog audiovizualnog centra, a ZagrebDox Pro uz potporu programa Kreativna Europa – Potprograma MEDIA.