Nova ravnateljica PFF-a

Gordana Restović: Uhodanoj manifestaciji ne treba prorok

Mate Ćurić

Da vas preduhitrim s pitanjem o velikim svjetskim zvijezdama. Najjeftinija povratna karta za jednu osobu od Los Angelesa do Zagreba u terminu našeg festivala iznosi točno 45.000 kuna. Zvijezde, naime, putuju prvim razredom i gotovo nikada same. Isplati li se to?



Gordana Restović je dugogodišnja kulturna djelatnica u Istri. Najviše je bila vezana uz Poreč i Poreštinu gdje je vodila tamošnje kulturne ustanove, od Pučkog učilišta i Muzeja do Annalesa, a kao društvena aktivistica bila je i porečka dogradonačelnica, potom i na čelnom mjestu regionalne televizije, pa za mnoge i nije bilo iznenađenja kada je došla na čelnu funkciju Javne ustanove Pula film festival, koja organizira jedan od najstarijih filmskih festivala u svijetu – Pulski filmski festival, sigurno najznačajniju filmsku manifestaciju na ovim prostorima.


   Zamijenila je dosadašnju ravnateljicu Zdenku Višković Vukić koja je s pomlađenom ekipom proteklih godina Pulski filmski festival postavila na čvrste organizacijske noge i time Puli kao domaćinu i osnivaču konačno skinula stigmu nezainteresiranog grada za vlastitu manifestaciju. Koji su zadaci stavljeni pred Gordanu Restović i što je sama odlučila dograditi pitamo u prvom razgovoru za javnost otkada je postala ravnateljica i održala prvu konferenciju za novinare pred pulskom publikom.


   Nova ste ravnateljica Javne ustanove Pula film festivala, a od ove godine je i novi-stari naziv najveće hrvatske filmske smotre Pulskog filmskog festivala? Je li to sve?




   – Istina, početkom svibnja imenovana sam ravnateljicom PFF-a i to je zaista godina kad je došlo do više promjena. Stari naziv »Festival igranog filma u Puli« zamijenjen je nazivom »Pulski filmski festival«, koji sam po sebi u pojedinim segmentima ne ograničava mogućnosti prikazivanja i razvijanja festivala. Umjesto dosadašnjeg umjetničkog ravnatelja imenovan je tročlani Umjetnički savjet – Hrvoje Pukšec, predsjednik i dva člana, Tanja Miličić i Mike Downey, što daje potencijal objektivnijem pristupu programu i selekciji.


   Osim toga, svaki član doprinosi na svoj način, a prilikom imenovanja Savjet je predložio trogodišnji program festivala i predložio osnovne smjernice razvijanja čiji se pomaci već ove godine naziru.   

Uspomene treba poštovati


Iako niste novi u cijeloj ovoj priči oko festivala, jeste li pohvatali konce oko same organizacije i čime ćete nas iznenaditi?


   – Festival je uhodana manifestacija s profesionalnim kadrom, koji već godinama radi ovaj posao tako da imam kreativne i sposobne suradnike, a institucije koje financiraju projekt vrlo profesionalno sudjeluju i prate sve vezano uz festival. Naravno da mi u svemu pomaže višegodišnje iskustvo u organizaciji, ali ne treba zanemariti činjenicu da je festival vrlo osjetljiva i važna priča nacionalnog karaktera u kojemu su utkane uspomene i dijelovi života mnogih građana Pule. To treba poštivati.


   Iznenađenja? Festival čine filmovi, oni trebaju iznenaditi! Novi redatelji, glumci, ostvarenja… stvaranje čarolije filmske umjetnosti, a samim time i svih popratnih sadržaja i događanja, gostiju i uzvanika. Imamo 86 filmova koji će biti prikazani, osam radionica za profesionalce, radionice za djecu, novi program za mlade, deset koncerata, četiri izložbe, projekcije na Portarati, festival će se održavati na 15 različitih lokacija, a svjetski mediji već Pulu proglašavaju top destinacijom u filmskom svijetu na ovom području. Eto, to su iznenađenja s kojima želimo podijeliti festivalsku radost.


   Gosti su veliki nedostatak Pulskog festivala pa njegovo održavanje izvan Istre gotovo prođe nezamijećeno. Hoćete li tome posvetiti kao domaćini više pažnje i brige?


   – Već u ovom trenutku mogu potvrditi da dolaze gosti iz najmanje tri četvrtine filmova iz međunarodnog programa, a apsolutno svaki hrvatski film, i dugometražni i kratkometražni, imati će svog predstavnika u Puli. Pridodamo li njima međunarodne članove žirija i goste predavače koje smo pozvali na ovogodišnje izdanje, onda dobijemo uistinu zavidan broj gostiju koji će sa sobom ponijeti festivalske utiske. Ovih dana je objavljen i članak o Puli u uvaženom »Screen Dailyju« u kojem hvale upravo goste koji će nas posjetiti, ali i filmove koje je Umjetnički savjet odabrao.


   I da vas preduhitrim s pitanjem o velikim svjetskim zvijezdama. Najjeftinija povratna karta za jednu osobu od Los Angelesa do Zagreba u terminu našeg festivala iznosi točno 45.000 kuna. Zvijezde, naime, putuju prvim razredom i gotovo nikada same. Uzvraćam pitanjem: Isplati li se to? Osim toga, one moraju doći u ozračje i ugođaj gdje će se sresti sa strukom, redateljima, medijima i promicati svoj rad, a ne samo puko pokazivanje bez neke težine.


   Dakle, iako je cilj svakog festivala ugošćivanje poznatih, imajući na umu da se na taj način promovira lokalna zajednica i Hrvatska kao zemlja, ipak treba stvoriti za to realne uvjete, financijske i programske. Zato za sada uživajmo u putovanju s filmovima i njihovim autorima.   

Cilj je brendirati festival


Što vi osobno držite prioritetnim u sadržaju ovog festivala i na čemu ste dobili povjerenje Grada Pule za njegovim vođenjem? 

  – Naravno da svaki ravnatelj ima određene mogućnosti promjena i želi ostaviti svoj trag, no često se zaboravlja da ova funkcija nije solistička te da postoje stručnjaci iz filmske branše koji biraju, određuju i prate svjetske trendove. Moja je uloga da zajedno s njima i suradnicima organiziram kvalitetno događaj, da budemo dobri domaćini i uz to da pokušamo brendirati festival na najbolji mogući način. Jedino će tako Pula i njezini stanovnici dobiti na promociji i ugledu filmskog grada.


   Ove je godine Hrvatska turistička zajednica financijskom potporom poslala jasnu poruku kako Pulski filmski festival smatra jednim od najvažnijih kulturnih događaja u zemlji koji brojem posjetitelja i značajem promiče Hrvatsku na svjetskoj razini.


   Polazim od pretpostavke da su moj dugogodišnji rad u kulturi, organizacijske sposobnosti, razna priznanja i reference koje imam, dale sigurnost osnivaču kako ću nastaviti voditi ustanovu u cilju i planu kako je to zamišljeno te doprinijeti u novom polju otvaranja i pozicioniranja festivala na višu razinu, što je uostalom bio i dio mog programa.


   Kaže se da se u krizi najbolje ogledaju svi nedostaci i propusti, ali i da isplivaju sve prednosti. Koje su prednosti Pule nad ostalim filmskim festivalima u državi, a ima ih stotinjak?


   – Prednosti Pulskog filmskog festivala su uvijek Arena i publika. Takvo monumentalno zdanje i tako vjerne gledatelje nema nitko u Hrvatskoj. Znate, Pula ima i najuspješnije kino u Hrvatskoj, po istraživanju koje je radio HAVC, Kino »Valli«. Osim toga, često se zaboravlja da je festival program Ministarstva kulture, Grada Pule i Istarske županije koji ima svoje Festivalsko vijeće u koje je uključena struka i da baš nema »osobne samovolje«, pa kad se nešto i predbacuje, onda je pitanje kome je to namijenjeno.


   Važnije od svega je da postoji dobra suradnja i razumijevanje među institucijama i s Umjetničkim savjetom te da je u ovo kratko vrijeme puno toga napravljeno. Sponzori festivala su stalna potpora i zaista se trude pratiti događaj, a uostalom zar Pula nije u festivalskim danima posebna?