Filmske mutacije

Festival nevidljivog filma otvara se večeras u MSU

Hina

U kontekstu središnje teme zimski program Filmskih mutacija predstavlja filmske i video radove Pedre Coste i Martina Arnolda, čiji su radovi karakteristični po filmskim tehnikama 'close-up' i 'cut-up'. Njih dvojica su i posebni gosti festivala



ZAGREB – Filmske mutacije: festival nevidljivog filma, posvećen inovativnim pristupima filmskoj pedagogiji, programiranju i estetici, na temu propasti filmske katarze počinje večeras u Zagrebu, gdje će se održavati do 16. prosinca, a potom i u Rijeci, od 17. do 20. prosinca.


U kontekstu središnje teme zimski program Filmskih mutacija predstavlja filmske i video radove Pedre Coste i Martina Arnolda, čiji su radovi karakteristični po filmskim tehnikama ‘close-up’ i ‘cut-up’. Njih dvojica su i posebni gosti festivala.


Arnold, čiji filmovi otvaraju festival u Muzeju suvremene umjetnosti, klasik je austrijske filmske avangarde, dok su radovi cijenjenog portugalskog redatelja Pedre Coste redovito na popisima najboljih filmova. Oni će, kao i filmolog James Leo Cahill, u Zagrebu održati predavanja o svom radu, na Akademiji dramske umjetnosti te na Akademiji likovnih umjetnosti.




Umjetnički radovi Martina Arnolda sustavno se bave restrukturiranjem snimljenog materijala, a predstavit će se u nekoliko programa okupljenih pod nazivom »Kinonapadaji« te kroz videoinstalaciju »Ledeni zagrljaj«, koja će se u Galeriji Klovićevi dvori moći pogledati od 14. do 20. prosinca.


Pedro Costa najpoznatiji je po filmovima koji su na granici dokumentarizma i fikcije, putem kojih portretira imigrante i ostale socijalno ugrožene društvene skupine, a koji su unatoč velikoj reputaciji u filmskim krugovima rijetko prikazivani kod nas. Zagrebački festival donosi filmove po njegovu izboru, »Kosti«, »6 bagatela«, »Ne mijenjaj ništa«, »Marširajuća mladost« i »Naš čovjek«.


Kustoski program Jamesa Lea Cahilla »Tajna povijest filMA« prikazuje tridesetak eksperimentalnih radova uglednih avangardnih umjetnika od početka prošloga stoljeća do suvremenog filma koji se bave Arnoldovim temama (MA u naslovu programa).


Program »Deanimacija« predstavlja horor »Nevidljivi duh« s Belom Lugosijem u ulozi ubojice, a Arnoldova instalacija »Deanimated: The Invisible Ghost« će u podrumu Galerije Klovićevi dvori postupno brisati njegove dijaloge i likove, dok kamera snimati prostore niskobudžetne scenografije.


Tradicionalno Filmske mutacije bave se i japanskim filmom, još u lipnju u Zagrebu i Rijeci prikazana je cjelovita retrospektiva Sejuna Suzukija, a sada će se prikazati »25. 11. Dan kada je Mishima odabrao svoju sudbinu«, jedan od posljednjih filmova kultnog filmaša Kojija Wakamatsua.


Tu su i program »Izvođenje filma« i suradnja s japanskim ‘benshi’ izvođačem za nijeme filmove Ichirom Kataokom koji će s glazbenicima izvoditi »glas i glazbu« za dva filma, a održat će se i radionica benshi tehnike za glumce i izvođače.


Festival će se u Zagrebu održavati u Klovićevim dvorima, Kinu SC & MM centru (u suradnji s Velesajmom kulture SC-a), Akademiji dramske umjetnosti i Akademiji likovnih umjetnosti, te u riječkom Art-kinu Croatia, a 10. siječnja i u Slovenskoj kinoteci u Ljubljani.


Organizator je umjetnička organizacija Film-protufilm, uz potporu zagrebačkog Gradskog ureda za kulturu, obrazovanje i sport, Hrvatskog audiovizualnog centra, Ministarstva kulture, Ministarstva poduzetništva i obrt, Odjela gradske uprave za kulturu Grada Rijeke, Francuskog Instituta u Zagrebu i Kulture promjene SC-a.


Dio festivalskog programa radi se u sklopu partnerskog projekta TIMeSCAPES: »Slike i izvedbe vremena u kasnom kapitalizmu«, u suorganizaciji pet međunarodno relevantnih umjetničkih i kulturnih organizacija, kojemu je cilj istražiti i kroz umjetničku produkciju obraditi temu vremena.