70. Lokarno

Veliki međunarodni filmski festival: Locarno pokazuje bicepse

Dragan Rubeša

Festival u Locarnu ne odustaje od radikalnog pristupa u odabiru filmova – njegovi selektori već 70 godina plivaju protiv struje i ne žele se ulagivati mehanizmima tržišta



LOCARNO Već 70 godina Locarno uporno pliva protiv struje i ne želi se ulagivati mehanizmima tržišta, dok njegov umjetnički direktor Carlo Chatrian sustavno igra na radikalniji pristup u odabiru filmova. To se ne odnosi samo na eksperimentalne paralelne selekcije poput »Znakova života«, već i na filmove koji se prikazuju pod zvijezdama, konkretnije, na Piazzi Grande sa svojih 8.000 mjesta. Ni tu nećete ugledati razvikana autorska imena, uz tek poneku iznimk poput Leitchove »Atomske plavuše« Charlize Theron.


Festival tako večeras otvara najnoviji autorski izlet izvrsne francuske glumice Noemie Lvovsky »Demain et tous les autres jours« koja u svom filmu ujedno portretira lik psihički nestabilne majke (muža joj glumi Mathieu Amalric).


Transformacije tijela


Dominantna ovogodišnja tema su transformacije tijela, one transrodne (Fany Ardant u komadu »Lola Pater« Nadira Moknechea), one stevensonske (profesorica fizike Isabelle Huppert u filmu »Madame Hyde« Sergea Bozona) i one crnohumorne (sumanuti Vincent Macaigne u komediji »Le Chien« Samuela Benchetrita postaje pas). Transformacije su i one bodybuilderske, s čak dva filma u kojima njihovi protagonisti ponosno pokazuju bicepse – »Ta peau si lisse« (Tako mekana koža) Kanađanina Denisa Cotea i »Golijat« Švicarca Dominika Lochera o radniku nuklearke koji se počne kljukati steroidima nakon što on i njegova trudna cura dožive bliski susret brutalne vrste. Njima se na neki način može pridružiti i debi »Sparring« Samuela Juoya u kojem Matthieu Kassowitz glumi boksača.




Među filmovima iz konkurencije koji se natječu za Zlatnog leoparda, još valjda izdvojiti »Blizanke« Aarona Katza, najnoviji dokumentarac Wang Binga »Mrs Fang« te hvaljenu dramu Jima McKaya »On the Seventh Day« o meksičkom izbjeglici u New Yorku koji zarađuje za život kao dostavljač hrane. Tu su i »Asteroidi« Germana Maccionija s velikim talijanskim kazališnim umjetnikom Pippom Delbonom, te »La Telenovela Errante«, iščašeni portret post-Pinochetova Čilea snimljen u maniri sapunice, koji je veliki Raul Ruiz započeo još u devedesetima, da bi ga nakon njegove smrti završila njegova udovica Valeria Sarmiento, koja je kao montažerka radila na većini njegovih filmova. A tu je i najnoviji dokumentarac velikog Bena Russella »Good Luck« (Sretno) koji paralelno uranja u jedan srpski i jedan indonežanski rudnik.


Ako je ovogodišnji Cannes posve ignorirao rumunjski film, Locarno smatra da njegovi autori još imaju puno toga za reći, uvrstivši u konkurenciju relativno anonimnog Andreia Cretulescua i film »Charleston«, dok će najnoviji dokumentarac »Tara moarta« (Mrtva nacija) u režiji poznatijeg Radua Judea, biti prikazan u paralelnom programu »Signs of Life«.


Kinotečne poslastice


Među autorima s ovih prostora, tu su Slovenac Rok Biček s novim filmom »Družina« i srpski redatelj Boris Mitić čiji će dokumentarac »Slatko od ništa« vidjeti i sarajevska publika. A u Locarno se nakon izvrsnih »Svih severnih gradova« vraća i Dane Komljen iz BiH s filmom »Phantasiesaetze« snimljenim u njemačko-danskoj koprodukciji. U program »Pardi di domani« uvršten je i kratki film »Nikog nema« srpske autorice Jelene Gavrilović. A u sklopu programa »Cineasti del presente« bit će prikazan i najnoviji komad Iliana Meteva »3/4«, čiji je autor u nas poznat po »Posljednjim ambulantnim kolima Sofije«.


Glavnim festivalskim žirijem predsjedava Olivier Assayas. A najveća kinotečna poslastica su dvije epohalne retrospektive – ona Jacquesa Tourneura koja praktički obuhvaća kompletni autorov opus, te ona posvećena autorskom tandemu Jean-Marie Straub & Daniele Huillet.