Foto: Vedran Karuza
»Miris žene« jedna je od najatraktivnijih fotografskih cjelina autora koji ne snima profesionalne modele
RIJEKA Nova monografija uglednog hrvatskog fotografa Stanka Abadžića, u kojoj je autor objedinio radove iz serije »Miris žene«, predstavljena je riječkoj publici u Galeriji Principij u okviru sedmog izdanja festivala PHOTORI. Nakon fotografskih serija s motivima gradova (Prag, Pariz, Berlin, Zagreb, Istanbul, Budimpešta), autor je pažnju usmjerio na ljepotu i sklad ženskog tijela koje je podigao na razinu savršene likovne forme, iako je to tema s puno zavodljivih zamki i opasnog hoda po rubovima, rekla je povjesničarka umjetnosti Branka Arh, koja potpisuje i predgovor monografije.
Po njezinu sudu, »Miris žene« jedna je od najatraktivnijih fotografskih cjelina Stanka Abadžića, koji ne snima profesionalne modele, već mu poziraju »obične« žene, bez naglašene šminke i stilizacije, a koristi isključivo prirodno osvjetljenje. Njegovi aktovi odišu profinjenom erotikom i rafiniranom senzualnošću; u njima nema vulgarnosti.
Abadžić je aktove počeo raditi u zrelim godinama, isprovociran tretmanom žene u reklamnoj i kozmetičkoj industriji koja nameće ljepotu baziranu na potrošnji njezinih proizvoda.
– Želio sam vratiti dostojanstvo ženi i naglasiti prirodnu ljepotu koja je gotovo zaboravljena. Želio sam pokazati da je žena za mene voljena, da je želim slaviti, a ne eksploatirati ovim fotografijama – rekao je autor koji akt smatra jednom od najtežih kategorija.
Prema riječima kritičarke, najvažnije u Abadžićevim fotografijama je ono preuzeo od slikarstva: to je suprotstavljanje svijetlih i tamnih dionica, naglašavanje površina i tekstura, komponiranje prostora i ljudskog lika u prostoru. Najljepše i najlirskije su njegove zaigranosti svjetlom i sjenama, teksturama prozirnih velova i dinamičnim odrazima na golom ženskom tijelu. Te su zaigranosti uvijek na rubu neke magične nestvarnosti.