Izraelski glazbenik u Puli

Cohen: Duhovno sam povezan sa sedamdesetim godinama

Davor Hrvoj

Avishai Cohen, / Foto Davor HRVOJ

Avishai Cohen, / Foto Davor HRVOJ

Cohen će na koncertu u Puli predstaviti  svoj novi CD »1970«. Osim što se referira na glazbu nastalu u tom razdoblju, 1970. je godina njegova rođenja. Posebice su atraktivne etno izvedbe u maniri arapske glazbe, za koje je angažirao autentične glazbenike 



Avishai Cohen, slavni kontrabasist, bas gitarist, pjevač i skladatelj, umjetnik nekonvencionalnog pristupa, jedan je od najuspješnijih izraelskih jazz glazbenika. Magazin DownBeat navodi da je Cohen »jazz vizionar globalnih razmjera«, u magazinu Bass Player proglašen jednim od 100 najutjecajnijih basista dvadesetog stoljeća, dok New York Times njegovu glazbu opisuje kao povezivanje »teškog bliskoistočnog groovea s nježnom, gotovo new age lirikom«. Doista, njegov je pristup eklektičan; u jednom trenutku decentan, a već u sljedećem urnebesan.


Cohen je basist koji posjeduje veliko sviračko umijeće i širinu, iako tehniku u svakom trenutku podređuje glazbi, komunikaciji, realizaciji originalnih zamisli. Poput malo kojeg basista njegov se istup odlikuje melodičnošću, a tijekom improvizacija kontrabas ponekad tretira kao udaraljkaško glazbalo svirajući atraktivne ritmičke obrasce. Cohen je u dobi od devet godina počeo svirati klavir, a kad je navršio četrnaest, fasciniran basistom Jacom Pastoriusom, posvetio se bas gitari. Nakon što je dvije godine svirao u vojnom orkestru, počeo je studirati kontrabas.


Dvije godine kasnije preselio je u New York, gdje je proveo nekoliko iznimno teških godina. Naime, preživljavao je radeći građevinske poslove, a svirao je na ulicama, postajama podzemnih željeznica i parkovima, te je studirao glazbu na glasovitoj njujorškoj New School. Nakon što je u studentskom razdoblju svirao latin jazz, prihvatio je poziv pijanista Danila Pereza da se pridruži njegovom triju, što mu je donijelo veću popularnost.


Slikarije pune boja




No, veliku je slavu stekao svirajući više od šest godina s pijanistom Chickom Coreaom, koji mu je ponudio suradnju 1997. Naime, Cohen je preko prijatelja Corei poslao demo snimku, iako se nije nadao da će ju slavni glazbenik uopće poslušati. No, Corea ju je jednom slušao tijekom vožnje svojim automobilom i, oduševljen svježinom onoga što je čuo, nekoliko tjedana kasnije nazvao Cohena. Osim što je postao njegov učenik, ali i kolega i prijatelj, Cohen je dobio priliku usavršavati svoje sposobnosti kao basist i skladatelj, a kao član Chick Corea’s New trija i suosnivač njegova ansambla Origin, postao je nezamjenjivim stvarateljem njegove glazbe.


S Coreaom je nastupio na nekoliko stotina koncerata. Ujedno, zahvaljujući toj suradnji oblikovao je vlastiti glazbeni pristup i imidž. Zahvaljujući reputaciji koju je stekao svirajući u njegovom sastavu, poslije je ostvario suradnje sa zvijezdama raznih stilova poput Bobbyja McFerrina, Roya Hargrovea, Herbiea Hancocka, Kurta Rosenwinkela, Nnenne Freelon, Paquita D’Rivere, Danila Pereza, Claudie Acune i Alicie Keys, te londonske ili izraelske filharmonije. No, jednako su vrijedna djela koja je ostvario kao vođa sastava u kojima su uz izraelske i američke glazbenike svirali glazbenici iz raznih kultura, raznih dijelova svijeta, posebice Latinske Amerike: među ostalima iz Meksika, Paname, Čilea, Argentine i Kube.


Cohen je najpoznatiji po djelovanju sa svojim jazz trijem, u kojem je stvorio poticajno okružje za apstraktne slikarije pune boja i razvijanje kreativnih zamisli. Sa svojim sastavima uglavnom svira u komornom ugođaju koje mu je polazište za kreiranje dramatike, a nerijetko se upušta u kolektivne improvizacije. Bez težnje za atraktivnošću, njegovi sastavi osvajaju publiku mirnoćom, liričnošću, dinamikom, zanimljivim zamislima, postupnim razvijanjem izvedbi, te nekonvencionalnom i fleksibilnom podjelom uloga u kojoj svako glazbalo na neuobičajen način pristupa komunikaciji, bez jasne podjele na ritmičko i melodijsko.


U svojoj glazbi spaja jazz, pop, rock, latino i funk glazbu, bliskoistočne, istočnoeuropske, afrokaripske i afroameričke glazbene utjecaje. Vodio je i rock sastav, a posljednjih godina sve više se posvećuje izvedbama na području klasične glazbe i spajanja jazza i klasike. U tim situacijama udružuje svoj jazz trio s gudačkim kvatetom ili simfonijskim orkestrom, a glazbu zasniva na ravnopravnosti pisanih dijelova i slobodnih improvizacija. Bez obzira izvodi li vlastite skladbe, jazz standarde glazbenika koje cijeni: Dukea Ellingtona, Thada Jonesa i Theloniousa Monka, ili pak djela autora drugih žanrova, primjerice Leonarda Cohena ili Beatlesa, njegove su izvedbe uvijek jedinstvene i prepoznatljive.


Bas koji pjeva


U novije doba, otkako se iz New Yorka vratio u Izrael, fasciniran je izraelskom folk glazbom. Mnoge od tih pjesama, mnoge od tih zvukova, od malena je slušao u roditeljskom domu. Zato ponekad pjeva hebrejskim i španjolskim, ali i gotovo zaboravljenim ladino jezikom koji ga je podučila majka. »Moja je majka uvijek bila – još uvijek je – moje veliko nadahnuće«, rekao je u razgovoru što smo ga vodili u povodu skorašnjeg nastupa u Istarskom narodnom kazalištu u Puli, na jednom od koncerata festivala Backstage Live Pula.


»Zahvaljujući njoj te su mi pjesme ostale u glavi. Nadahnjujem se zapadnjačkom, ali i bliskoistočnom glazbom. Moja domovina, korijeni i nasljeđe oduvijek su dio mene i prirode koja me okružuje, pa su tako i sastavnim dijelom moje glazbe. Čini mi se da, kako starim, sve više uviđam važnost očuvanja te tradicije na životu. Bilo bi žalosno izgubiti te pjesme i ladino jezik.«


Kao što sâm pjeva, stječe se dojam kao da i njegov bas također pjeva, što ostavlja poseban dojam na slušatelje. »Za mene je važno da se krećem i plešem zajedno s mojim basom«, rekao je. »Tako se ponašam zato jer tijekom svojih izvedbi primam ogromnu energiju, nadahnjujem se reakcijama publike, ali i onime što stvaraju kolege, glazbenici koji su u tom trenutku sa mnom na pozornici. Nastupati pred publikom donosi savršeno iskustvo.«


Na koncertu u Puli predstavit će svoj novi CD »1970«. Osim što se referira na glazbu nastalu u tom razdoblju, 1970. je godina njegova rođenja. Budući da se radi o glazbeniku iznimne muzikalnosti i u tom istupu ostvario je sjajno djelo. Posebice su atraktivne etno izvedbe u maniri arapske glazbe za koje je angažirao autentične glazbenike. Zvuk na ovom CD-u obogatio je uključivanjem violončela, ali i etničkih udaraljki. Da bi album bio poseban, Cohen je odlučio sve skladbe izvesti u vokalnim verzijama. »Želio sam napraviti nešto posebno, sa sto posto vokala i pjesama, ali i otvoreno«, rekao je. »Odlučio sam da će glazba biti povratak u 1970-e, da će biti duhovno povezana s tim razdobljem. Mnogi utjecaji koji su oblikovali moje stvaralaštvo definitivno dolaze iz tog razdoblja, posebice iz afroameričke glazbe. Obožavam umjetnike kao što je Stevie Wonder, obožavam soul i funk, glazbu koja je prethodila hip-hopu, a i to mi se sviđa, usput rečeno. Mislim da su svi ti utjecaji, koji su moji korijeni, uključeni u glazbu na ovom albumu, definiraju ga. Zato sam CD morao nazvati »1970«.

Uspostavljanje kontrole


Glazbu s tog albuma na festivalu Backstage Live Pula predstavit će s bendom koji nije sastavljen isključivo od jazz glazbenika. S njim će biti njegov stari prijatelj, klavijaturist Shai Bachar. Zajedno su svirali još kao šesnaestogodišnjaci. Bubnjar je Noam David, također stari prijatelj i bubnjar u njegovoj trio formaciji. Bas gitarist je Mark Kakon, a pjevačica Karen Malka, s kojom surađuje već više od deset godina. Nakon što je svoja prva četiri albuma »Adama« iz 1998., »Devotion iz 1999., »Colors iz 2000. i »Unity« iz 2001. objavio za izdavačku kuću Stretch Chicka Coreae, u distribuciji Concord Recordsa 2002. godine Cohen je sa svojim menadžerom Rayom Jeffordom utemeljio vlastitu, nezavisnu izdavačku kuću Razdaz Recordz. Kroz njezino djelovanje pomaže mladim nadarenim glazbenicima da brže i jednostavnije ostvare svoje kreativne potencijale i budu zapaženiji na glazbenoj sceni. Osim vlastitih, za Razdaz Recordz je objavio albume glazbenika koje cijeni, među ostalima i one koje je sam otkrio. Neki od njih su Kurt Rosenwinkel, Jimmy Greene, Mark Guiliana i Sam Barsh. Ta izdanja donose mješavinu žanrova, od srednjoistočnog zvuka preko divljih techno ritmova do jazza i soul vokala. »Razdaz Recordz utemeljili smo s ciljem uspostavljanja potpune kontrole u kreativnom procesu i poslovanja u glazbenoj industriji«, rekao je. »Osnivanje diskografske kuće bio je nužan korak za mene jednostavno zato što sam imao bezbroj projekata za realizaciju, a u njihovom stvaranju nisam želio biti ograničen ni na koji način.«

Cohen je nedugo najavio da će u sklopu projekta »50:50:50«, kojim će se 2020. obilježiti njegov 50. rođendan, održati niz međunarodnih koncerata u 50 gradova. U povodu tog jubileja pokrenuo je glazbenu nagradu Avishai Cohen Music Award 2020, koja je osmišljena u suradnji s njegovom diskografskom kućom Razdaz Recordz. To je proširenje njegova rada kao mentora i ima za cilj poticati stvaralaštvo glazbenika svih žanrova, u svim fazama njihova obrazovanja. Cohen i njegova izdavačka kuća pozivaju sve glazbenike, skladatelje ili sastave, koji djeluju u bilo kojem stilu, da se prijave za Avishai Cohen Music Award. Nagrada za pobjednika bit će snimanje i objavljivanje albuma za Razdaz Recordz.