Drevna religija

Mnogim egipatskim kipovima oskrvnut je nos. Razlog je zapanjujuć

P. N.

Foto: YouTube/Screenshot

Foto: YouTube/Screenshot

"Dosljednost obrazaca na kojima se na skulpturi nalazi šteta sugerira da je namjerna"



Najčešće pitanje koje kustosa Edwarda Bleiberga pitaju posjetitelji muzeja s egipatskim umjetninama u Brooklyn-u jest – Zašto su slomljeni nosovi kipova?


Bleiberg, koji nadgleda opsežnu zbirku egipatske, klasične i drevne umjetnosti Bliskog Istoka, bio je iznenađen prvi put kad je čuo to pitanje. Uzeo je zdravo za gotovo činjenicu da su skulpture oštećene; njegova obuka u egiptologiji potaknula ga je na vizualiziranje kako bi kip izgledao da je i dalje netaknut.


Moglo bi se činiti neizbježnim da će se nakon tisuću godina drevni artefakt oštetiti, ali ovo jednostavno opažanje nagnalo je Bleiberga da otkrije rašireni obrazac namjernog uništavanja, što je ukazalo na složen niz razloga zbog kojih je većina djela egipatske umjetnosti uopće bila uništena.




Bleibergovo istraživanje sada je osnova snažne izložbe “Upečatljiva moć: Ikonoklazam u drevnom Egiptu.”


“Dosljednost obrazaca na kojima se na skulpturi nalazi šteta sugerira da je namjerna”, rekao je Bleiberg, navodeći bezbroj političkih, vjerskih, osobnih i zločinačkih motiva za djela vandalizma. Utvrđivanje razlike između slučajne štete i namjernog vandalizma svodilo se na prepoznavanje takvih obrazaca.


Stari Egipćani, važno je napomenuti, pripisivali su važne moći slikama i kipovima ljudskog oblika. Vjerovali su da bi suština jednog božanstva mogla nastaniti sliku ili kip tog božanstva. Sakaćenja kipova imla su stoga imale za cilj deaktivirati snagu slike i kipa, piše Artsy.


Grobnice i hramovi bili su skladište većine skulptura i reljefa koji su imali ritualnu svrhu. “Svi oni imaju veze s prinošenjem natprirodnome”, rekao je Bleiberg. U grobnici su prilagali darove preminuloj osobi na drugom svijetu. U hramovima se prikazuju bogovi kako primaju darove od kraljeva.


“Egipatska religija”, objasnio je Bleiberg, shvaćena je kao “dogovor u kojem kraljevi na Zemlji snadbjevaju božanstvo, a zauzvrat, božanstvo vodi brigu o Egiptu.”Kipovi i reljefi bili su „mjesto susreta“ natprirodnog i ovoga svijeta”, rekao je, a ikonoklazmi bi mogli narušiti tu moć.


“Oštećeni dio tijela više ne može raditi svoj posa. Bez nosa, kip-duh prestaje disati, tako da ga vandal učinkovito “ubija”, objašnjava Bleiberg.