Seksa nije bilo

Premijera baleta “Sex”: Vrhunci predstave u ansambl scenama

Svjetlana Hribar

Muška scena plijeni snagom i nekom maskulinom ritualnošću tako svojstvenom grupi, a dojam je ostavila i  jedna od završnih slika u kojoj plesači spajanjem ruku tvore dugu, vijugavu obujmicu oko tijela žene i muškarca



Da li zbog intrigantnog naslova ili zbog općeg zanimanja koje raste za kazalište u Rijeci, premijera baletne predstave »Sex« bila je bolje posjećena nego smo to navikli vidjeti na produkcijama suvremenog baleta, koji ima svoje poklonike ali ne onoliko  koliko klasične baletne izvedbe.


Zato se odaziv na premijeru »Sexa« već samim pogledom u gledalište – može smatrati uspjehom.


U režiji i koreografiji novog ravnatelja riječkog Baleta – mađarskog plesnog umjetnika  Balázsa Baranyaija – plesna je večer bila vrlo zanimljiva. Radi se o fragmentarnoj predstavi u kojoj pojedini prizori nemaju poveznice osim što se uvijek radi o muškarcima i ženama. Ali za razliku od nekih predstava ranijih godina koje su bile dosadne u stalnom ponavljanju uvijek istih pokreta – ova to nije. Odnosi među spolovima, prikazani pokretom, koji pritom ne teži gruboj eksplicitnosti već želi naglasiti mušku snagu i žensku putenost, u svojoj konačnici uvijek i potpuno ovise o protagonistima predstave. Jer, samo njihova snaga i senzualnost donose koreografsku  ideju istinski na scenu.




U riječkom ženskom ansamblu moglo bi se točno pobrojati članice koje umiju iskazati zavodnički seksepil, čulnost i strastvenost, za razliku od onih koje pokrete koreografa tek prenose…  Zato predstava ima vrhunac u ansambl scenama koje su i dobile aplauze – muška u jednoj od prvih slika predstave, koja plijeni snagom i nekom maskulinom ritualnošću tako svojstvenom grupi, i jedna od završnih slika u kojoj plesači spajanjem ruku tvore dugu, vijugavu obujmicu oko tijela žene i muškarca. Iako su slični efekti već viđeni – a što je danas uopće više novo? –  pokret koji ima značenje i oslonac u dobro izabranoj glazbi, uzbuđuje, a to je potvrdila i publika aplauzom na otvorenoj sceni.


Ako je, pak, netko došao zbog naslova, očekujući nešto provokativno,  sigurno je bio razočaran, jer  »očekivanog seksa« – nije bilo. Što nije primjedba već konstatacija.


Premijernom gledateljstvu posebno se dopala scena u kojoj su plesači sišli u gledalište i odabrali svoje partnere za ples. Publika se odazvala s radošću južnoameričkom ritmu i mada je svjetlo bilo prigušeno, vidjelo se da pojedinci uživaju što imaju priliku pokazati svoje plesne vještine na pozornici, a to je  publika nagradila aplauzom i glasnim odobravanjem.


Scenografkinja  Aleksandra Ana Buković i kostimografkinja Sandra Dekanić, svojim su intervencijama potencirali svevremenost teme, autor dizajna svjetla je Dalibor Fugošić, a asistenti koreografa u ovoj predstavi su Leo Mujić i Ksenija Krutova.U predstavi plešu Marta Kanazir, Joseph Cane, Tena Ferić Dokmanović, Marta Kanazir, Andrei Köteles, Owen Lane, Laura Orlić, Bálint Raucher, Daniele Romeo, Paula Rus, Tamara Szilágyi, Ali Tabbouch, Tanja Tišma, Marta Voinea Čavrak, Sabina Voinea, Anca Zgurić i Svebor Zgurić.