Izložba

“Dijalog” u Malom salonu: Autentičnost stila triju umjetnica s Kvarnera

Kim Cuculić

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

Umjetnički opusi triju autorica različitih generacija međusobno su povezani intimnim individualizmom, intimizmom kao estetskom odrednicom djela, očitom i u morfologiji i u kaligrafiji djela, neovisno o mediju u kojem su radovi izvedeni



RIJEKA Izložba »Dijalog s Milom Kumbatović – Jasna Šikanja i Smiljana Polugić« otvorena je u riječkom Malom salonu. Riječ je o izložbi koja se održava u dvije etape – u galeriji Lapidarij u Omišlju i u Malom salonu na Korzu. Radi se o drugoj izložbi iz serije izložbi kojom riječki Muzej moderne i suvremene umjetnosti prezentira autore i djela iz fundusa određene razdobljem moderne umjetnosti, uz suvremene umjetničke radove pozvanog autora/autorice.


Nakon izložbe radova Slave Raškaj i Mirne Kutleše (Mali salon, 2016., kustosice Ksenije Orelj, ujedno i idejne začetnice ovog izložbenog formata), sljedeća etapa je komparativna izložba umjetnica Mile Kumbatović (1915-2004) te pozvanih umjetnica – grafičarke Jasne Šikanje (1964) iz Lovrana i kiparice Smiljane Polugić (1983) iz Punta na Krku. Ova izložbena posveta Mili Kumbatović nastoji ukazati na posebnost i autentičnost stila triju umjetnica s Kvarnera, a postavom u dijaloškoj formi ukazuje na kontinuitet ideja nematerijalne stvarnosti u umjetničkim djelima.


Dva ciklusa 


Kako je na otvorenju izložbe istaknula povjesničarka umjetnosti Nadežda Elezović, umjetnički opusi ovih triju autorica različitih generacija međusobno su povezani intimnim individualizmom, intimizmom kao estetskom odrednicom djela, očitom i u morfologiji i u kaligrafiji djela, neovisno o mediju u kojima su radovi izvedeni.




– Iako je Mila Kumbatović u prvom redu slikarica čija su slikarska djela mahom tematski posvećena rodnom Omišlju, krajoliku Omišlja i otoka Krka, iz njena bogatog opusa, koji uključuje slike, grafike, crteže, industrijsku skulpturu te staklo, odabrana su dva umjetnička ciklusa – »Svijet kamena«, na ponekim slikama nazvan i »Život kamena«, s početka 1960-ih godina, te ciklus »Svemirskih krajolika«, koji datira iz sredine i kraja 1970-ih. Uz djela iz fundusa Muzeja, izložba uključuje djela u privatnom vlasništvu obitelji Bašić.


Ciklus »Svijet kamena« Kumbatović počinje stvarati 1960/61. godine. Nakon formativnih godina i realističnog pejzažnog slikarstva, te kasnijeg postupnog apstrahiranja plasticiteta u pejzažnom slikarstvu, izraz Mile Kumbatović doživljava preobrazbu posredstvom promjene i apstrahiranja motiva na detalj – na morfologiju i strukture kamena, odnosno na koncentraciju na život koji se u porama kamena odvija. Biljni organizmi lišajeva sa svojim kolorističkim strukturama i kružnim formama tijekom 1960-ih postaju središnja tema stvaralaštva Mile Kumbatović.


Izložba u Malom salonu obuhvaća presjek apstraktne misli u stvaralaštvu Mile Kumbatović – slike i dosad javnosti neprikazivane grafike iz ciklusa »Svijet kamena«, potom slike i nikad izlagane crteže iz ciklusa »Svemirskih krajolika« te industrijsku skulpturu manjih formata. Crteži obuhvaćeni izložbom datiraju iz 2004. godine, posljednje u životu umjetnice Mile Kumbatović – rekla je Nadežda Elezović.


Grafike prema sjećanju 


Izložen ciklus grafika »Antimateria« Jasne Šikanje logički se nastavlja na modernistička htijenja Mile Kumbatović, posebice na tematskoj razini djela, dok djela Smiljane Polugić geomorfološkim oblicima funkcioniraju kao poveznica u oblikovnom pristupu, ali i kontinuitetu umjetnica s otoka Krka, odnosno Kvarnera, čije je stvaralaštvo posvećeno uobličavanje antimaterijalnog ili manje vidljivog naličja stvarnosti.


Kako je podsjetila Nadežda Elezović, MMSU u svom fundusu čuva dva otiska iz danas izgubljene serije »Antimateria«, nastale u razdoblju 1994./1995. Za potrebe izložbe, prema sjećanju na ranije grafike – a osim izgubljenih grafika uništene su i njihove pripadajuće grafičke matrice – nastaje novi istoimeni ciklus od 12 grafičkih listova. Serija povezivanja radova ranije produkcije s recentnim radovima trenutna je umjetnička okupacija umjetnice, pri čemu je izložba »Dijalog s Milom Kumbatović« zapravo prva izložba za koju su izvedeni novi radovi nastali reminiscencijom na ranije.


Prema riječima Jasne Šikanje, »pogled unazad« otkriva tematsku aktualnost, ali i promjenu koja se dogodila u proteklih dvadesetak godina, kolika je distanca između dviju serija »Antimaterie«. Ranije matrice bile su izrađene jetkanjem, a novi radovi tiskani su uglavnom kao monotipije, ranije boje jačeg intenziteta zamijenjene su koloritom plave te atmosferom akvarelne prozračnosti.


Jasna Šikanja danas je redovita profesorica na Akademiji primijenjene umjetnosti u Rijeci. Osim grafike bavi se i skulpturom, slikarstvom i performansom.


Bavljenje taktilnim 


Smiljana Polugić, najmlađa izložbom obuhvaćena umjetnica, kiparstvo je diplomirala na Accademia di Belle Arti u Veneciji 2014. godine. Izložene skulpture nastale su iz eksperimentalnih taktilnih istraživanja površina u prirodi, koje autorica izvodi zatvorenih očiju. Odnose se kako na istraživanje forme i prostornosti, tako i površinske teksture koje reflektiraju odnose iz prirode, vidljive i nevidljive ritmove. Geomorfološki oblici iz gipsa dodatno su teksturno i karakterno kontrastirani čavlima i žicom. Tematski označavaju potrebu sublimiranja jednog vida izdržljivosti, od raspona oble krhkosti do snage i prodora u strukturu forme.


Skulpturne forme ljušture morskih ježinaca također ukazuju na autoričino bavljenje taktilnim. Površinske teksture iz čavlića na oblim skulpturalnim površinama, uspostavljene su prema točno određenom redu – kodu, čije se značenje otkriva poznavajući Braillovo pismo.


Izložba u Malom salonu bit će otvorena do 18. kolovoza.