Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
17. listopada 2019.
Komentar

Komentar DENIS ROMAC Bez čistih računa nema ni poštenih izbora

Foto: S. DRECHSLER
Foto: S. DRECHSLER
Autor:
Objavljeno: 19. svibanj 2019. u 13:13 2019-05-19T13:13:53+02:00

Posljednja odluka Etičkog povjerenstva, prema kojoj Milan Bandić sa svojim jumbo plakatima, na kojima građane Zagreba o njihovom trošku obavještava o svojim velebnim uspjesima u Zagrebu, potpuno je obesmislila važan institut nadzora nad ponašanjem sudionika izbora tijekom kampanje.

Teško je ukratko prepričati tu nevjerojatnu odluku. Tijelu koje je imenovao Ustavni sud da upozorava na neetičnost tijekom kampanje, i koje je uoči izbora donijelo Izborni etički kodeks u kojem je utvrdilo da je neetično tijekom kampanje koristiti sredstva, opremu i materijal u vlasništvu države ili lokalne samouprave, u ovom je slučaju Bandića oslobodilo optužbi za neetično ponašanje samo zato što se ni na jednom od Bandićevih plakata ne spominju njegova stranka, stranački kandidati, a ni sami izbori, jer je na plakatima istaknut samo grb Zagreba.

»Premda bi dio sadržaja nekih od plakata na razini dojma mogao sugerirati da se radi o svojevrsnom prikrivenom izbornom oglašavanju, takav dojam, a bez drugih odgovarajućih dokaza, nije dovoljan da se nedvojbeno utvrdi kako se u ovom slučaju radi o izbornoj promidžbi«, stoji u zaključku Etičkog povjerenstva. To tijelo, kojem je na čelu predsjednik HAZU-a Velimir Neidhardt, nije uspjelo utvrditi neposrednu vezu između, recimo, Bandićevog plakata na kojem se hvali uspjeh zagrebačkog adventa i činjenice da je Martina Bienenfeld, direktorica zagrebačke Turističke zajednice koja ga je i osmislila i postala njegovo najprepoznatljivije lice, ujedno i kandidatkinja na listi Bandićeve stranke. To je samo na razini dojma, a sam dojam - akademski lucidno zaključuje Povjerenstvo - nije dovoljan da se zaključi da Bandić krši izborna pravila.

Nije pomogla ni činjenica da se Bandićeva kampanja o uspjesima u Zagrebu preklapa s kampanjom za europske izbore, jer vremensko preklapanje »nije samo po sebi dokaz da je riječ o kampanji«. Povjerenstvo je u ovom slučaju pokazalo kako je uspostavom tobože visokih kriterija moguće potpuno diskreditirati smisao svog posla i izgubiti iz vida ono što je svima drugima, a osobito zagrebačkim biračima, logično i samorazumljivo.

Pa ipak, apsurdnost ove odluke ipak nadilazi njezina dalekosežnost. Jer ako je ovdje de facto i de jure legalizirano ono što je napravio Bandić, a riječ je o bezočnoj zloupotrebi gradskog novca za stranačku kampanju - čime bi se, zapravo, trebala baviti tijela gonjenja, a ne Etičko povjerenstvo - što onda priječi premijera Plenkovića da kampanju HDZ-a za sljedeće parlamentarne izbore, ili dobar dio te kampanje, financira iz državnog i lokalnih proračuna, tvrdeći kako nije riječ o kampanji nego o informiranju građana o uspjesima njegove vlade? Nakon što je Etičko povjerenstvo utvrdilo da je u Bandićevom slučaju to sasvim u redu, zašto i ostali ne bi krenuli Bandićevim putem? Bandić se na hrvatskoj političkoj sceni već profilirao kao glavni inovator kada je riječ o netransparentnosti i zaobilaženju propisa.

Nakon što je pred Upravnim sudom uspio ishodovati također nevjerojatnu presudu koja sugerira da bi Povjerenstvo za sukob interesa demokratski izabrane dužnosnike, poput Bandića, trebalo pustiti na miru, sada je isposlovao praktično neograničene mogućnosti za financiranje predizbornih kampanja iz državnog i lokalnih proračuna.

Ovdje, međutim, nije riječ samo o Bandiću. Ovdje se radi o puno većem problemu. Ovaj slučaj svjedoči o poraznoj činjenici da ova zemlja više nije kadra spriječiti ni zloupotrebe tijekom financiranja kampanje - a to znači da nije u stanju ni provesti poštene izbore, kojih nema bez čistih računa. To spada u temeljne demokratske principe, o kojima se u ozbiljnim demokracijama uopće ne raspravlja, nego ih se poštuje.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.