Prestižni poslovi za tvrtku sa Srdoča

Uspjeh naših stručnjaka: Rolls-Royce s riječkim potpisom

Robert Frank

Stručnjaci Rolls-Roycea posjetili su Navis dok je firma imala šest zaposlenika koji su projektirali u unajmljenom stanu. Svejedno, emisari su se vratili s dobrim dojmom i Rolls-Royce je ubrzo dokapitalizirao Navis i time omogućio daljnji razvoj



Na prvi pogled čini se prilično nestvarnim i nerealnim da jedna riječka tvrtka na zahtjevnom brazilskom tržištu u uvjetima žestoke konkurencije uspije dobiti složen posao izrade kompletne izvedbene tehničke dokumentacije za gradnju najsofisticiranijih brodova.


No, upravo to uspijeva riječkom Navis Consultu koji zahvaljujući, među ostalim, i angažmanu u toj južnoameričkoj državi iz godine u godinu postiže odlične poslovne rezultate. Navis Consult je tvrtka u većinskom vlasništvu poznatog Rolls-Roycea, dok se kao manjinski vlasnik pojavljuje riječki menadžment na čijem je čelu direktor Siniša Reljić.



Najveći izazov Navisa je projektiranje brodova  za vađenje nafte na dubinama između pet i deset kilometara u moru Brazila





On ne skriva zadovoljstvo činjenicom da je ta tvrtka – u kojoj se uz isplatu plaća stavlja oznaka redovitosti i korektnog nagrađivanja svakog zaposlenog u prosjeku dvostruko više od hrvatskog dohotka – prisutna i bit će sve prisutnija na kompetitivnom tržištu Brazila, zemlje u čijem su podmorju, duboko ispod morskog dna, na dubinama između pet i deset kilometara, pronađena golema nalazišta nafte.


Prema procjenama, kaže Reljić, te bi količine Brazilu trebale omogućiti da postane jedan od vodećih svjetskih izvoznika nafte.


No, da bi Brazil uopće počeo s vađenjem nafte na dubinama na kojima se to dosad nikad nije radilo i koje su nekoliko puta veće od dosad najvećih dubina, potrebne su firme poput Navis Consulta.


– Uz najveća očekivanja koja imamo od tržišta Azije, Kine i Indije, nama je upravo Brazil u perspektivi, ali već i sada, posebno interesantno područje za offshore brodove kojima se mi bavimo. S obzirom na njihova nalazišta nafte i potencijal posla na tom području, namjera nam je konkurirati i dobivamo poslove u kojima smo se specijalizirali.


Naime, posao vađenja nafte zahtijeva gradnju velikog broja novih plovnih objekata, pa tako i offshore brodova koji mogu raditi na dubinama između pet i deset kilometara.


U tom segmentu nama se otvaraju mogućnosti za sklapanje velikih, zahtjevnih i prestižnih poslova pa tako upravo sada radimo na projektu broda koji će se graditi u novoformiranom brodogradilištu koje je počelo gradnju suhog doka otprilike kad smo mi počeli projektirati brod! Mi ćemo timu tog brodogradilišta od samo tri osobe isporučiti svu tehničku dokumentaciju potrebnu za gradnju broda koju će oni zaprimiti i lansirati u proizvodnju – kaže Reljić.


Novi poslovi


– Svi brazilski škverovi imaju isti problem – nedostatak stručnog kadra, pogotovo projektantskog, što i nama i našoj konkurenciji, a svi se bavimo izradom kompletne izvedbene tehničke dokumentacije za gradnju broda, otvara prostor za djelovanje – kaže Reljić.



Devet tisuća kuna prosječna je neto plaća zaposlenika Navisa



Unatoč krizi na tržištu brodogradnje, za Navis Consult, barem u zadnjem razdoblju, teškoća u poslovanju nema. Ta tvrtka, naime, ima ugovoreno osam novih projekata u različitim azijskim brodogradilištima na kojima vrlo skoro počinje raditi, a očekuje i nove projekte u Brazilu, Kini i Norveškoj.


Prilika mladima


– Na temelju svega toga očekujemo vrlo intenzivnu zaposlenost u ovoj i sljedećoj godini. Svjesni smo, međutim, da se radi o razdoblju ekstremne zaposlenosti koje će svakako proći i vratiti se ponovo u jedan, možemo reći, normalan ritam.


Upravo zato, za nas je svakako izazov i prioritet da ostanemo realni u svojim planovima i da uvijek budemo spremni na nove tržišne oscilacije – kaže Reljić.


– Od sredine prošle godine, kad smo imali 50 zaposlenih, broj je sada prešao 65 i vjerujem da će se još povećavati.


Od tog broja, više od polovine njih su diplomirani inženjeri strojarstva, elektrotehnike i brodogradnje. Imamo i naše dugogodišnje i stalne kooperante koji nas čitavo vrijeme kontinuirano prate sa svojom podrškom, a to su tvrtke Cadcon, Kvarnercad, Navtec Marine te posebno Edoc s kojim smo u postupku potpunog preuzimanja kapaciteta – kaže Reljić.

Poslovanje Navis Consulta temelji se na činjenici da naša regija ima relativno veliki broj educiranih kadrova, inženjera i tehničara sa iskustvom iz područja brodogradnje, strojarstva i elektrotehnike čije su plaće niže od onih u Skandinaviji.


– Prosječna osnovna netto plaća u Navis Consultu iznosi oko devet tisuća kuna, dok je u Norveškoj otprilike dvostruko veća, ali su i značajno veći troškovi života.


Naši zaposlenici imaju i niz dodatnih pogodnosti kojima nastojimo stvoriti što bolju radnu atmosferu, kao što su dodatne stimulacije prema rezultatima poslovanja. Moram reći da imamo izvrstan kolektiv i sve što smo postigli temeljeno je na radu i znanju naših zaposlenika – oni su najveći dio naše vrijednosti – kaže Reljić.


Početni uspjeh


Priča o uspjehu Navis Consulta počela je 1996. godine. Tada je Navis Consult osnovan u partnerstvu s norveškom tvrtkom Nordvestconsult iz Alesunda s poslovnom idejom da se norveškim projektnim tvrtkama plasiraju inženjerske usluge iz područja projektiranja i konstruiranja u brodogradnji pod uvjetima koji su povoljniji od onih na skandinavskom tržištu, a to je prije svega niža cijena radne snage.


Uskoro će se pokazati da se Rijeka sa svojim tradicionalno kvalitetnim inženjerskim kadrom okupljenim u Navis Consultu Norvežanima pokazala punim pogotkom. Priča dalje ide ovako: krajem 1999. norveškog partnera je preuzeo današnji Rolls-Royce Marine AS, norveški ogranak poznate korporacije Rolls-Royce plc te je kroz to preuzimanje stekao udjel i u riječkom Navis Consultu. 


– Odmah nakon toga, iz Rolls-Roycea su poslali nekoliko svojih stručnjaka da procijene potencijal stečene tvrtke u Rijeci. Zatekli su naš mali, kompaktni tim projektanata sa samo šest zaposlenih. Nalazili smo se u unajmljenom stanu na Drenovi koji je služio kao ured


Rolls-Royce Marine (RRM) u svom sastavu ima velik broj tvrtki u Norveškoj, Švedskoj i Finskoj koje proizvode sofisticiranu brodsku opremu: propulzore, pogonske motore, palubnu hidrauličku opremu, automatiku, alarmne centrale, kompletne elektro sustave, sustave za upravljanje, dinamičko pozicioniranje, specijalnu offshore opremu…


Pored toga, sastavni dio grupacije su i tri projektna odjela koja se bave projektiranjem različitih vrsta brodova te isporukom integriranih rješenja tipa »projekt broda s opremom«.


– Veliki dio proizvodnje opreme dislociran je po cijelom svijetu, dok je projektiranje broda velikim dijelom, upravo zahvaljujući nama iz Navis Consulta, dospjelo u Hrvatsku.


U tom poslu naša se uloga nalazi u tome da budemo centar za proizvodnju kompletne izvedbene tehničke dokumentacije za gradnju brodova u sklopu integriranih rješenja RRM-a.


Prilikom izrade svake ponude, Rolls-Royce Marine uključuje ponudu Navis Consulta te prilikom ugovaranja posla i mi sudjelujemo u sastancima s klijentima po čitavom svijetu dogovarajući način rada, uvjete isporuke i ujedno predstavljajući našu tvrtku kao dio RRM-a.


Offshore brodovi


– Mi se bavimo najviše offshore brodovima, a to su brodovi za opskrbljivanje platformi, za tegalj i sidrenje platformi, za podvodne radove, ali isto tako i seizmičkim brodovima, brodovima za obalnu stražu, velikim ribarskim brodovima, specijalnim manjim trgovačkim brodovima pa čak i super-jahtama.


Zajedničko svim tim brodovima je da koriste Rolls-Royce propulziju i ostalu opremu koja je vrlo složena i zahtijeva kvalitetnu integraciju s projektom broda. Iako ovakvi brodovi najčešće nisu dulji od 100 metara, njihova cijena ovisno o opremljenosti često premašuje cijenu jednog »panamax product« tankera, što znači da mogu biti skuplji i od 30 milijuna eura.


Trenutačno radimo i na prvom offshore brodu s isključivim pogonom na zemni plin, što je najnoviji trend u zaštiti okoliša. Rolls-Royce Marine je vodeći isporučitelj »integriranih rješenja« za gradnju offshore brodova u svijetu, ali se mnogo brodova gradi i bez korištenja takvih integriranih rješenja, pa je konkurencija u tom području zaista velika. Po udjelu na svjetskom tržištu nalazimo se na samom vrhu ljestvice, posebno u brodovima za opskrbljivanje platformi.


 Interesantno je i to da se u Brazilu obično limovi režu odmah u čeličani tako da mi isporučujemo podatke za upravljanje strojevima za rezanje za čeličanu koja onda brodogradilištima isporučuje izrezane i označene limove.


Činjenica da sve ove godine našeg rada nismo imali značajnijih šteta proizašlih iz takve vrste našeg rada govori sama za sebe. Razvili smo poseban sustav kvalitete, kao i software za upravljanje i planiranje poslovanja te smo na temelju svega toga stekli jedinstvenu poziciju unutar RRM grupacije.


To znači da gotovo svi poslovi ovog tipa za RRM bez obzira na to tko ih radi i gdje – idu pod našom kontrolom i upravljanjem. Najnovija potvrda takvog statusa je i to da je naš software za upravljanje poslovanjem u fazi implementacije u uredima Rolls-Royce Marinea u Norveškoj – kaže Reljić.