Trinaesta sreća

Otvorenje ceste D-404 najavljeno trinaesti put

Ivor Balen

Kao vrijeme otvorenja ceste redom su se spominjali sredina 2006., sredina 2007., kraj 2007., početak 2008., lipanj 2008., početak 2009., svibanj 2009., kraj 2009., veljača 2010., ljeto 2010., ožujak 2011., travanj 2011. i sada svibanj 2011. godine



RIJEKA Premijerka Jadranka Kosor u srijedu je prilikom posjeta Rijeci članovima mladeži SDP-a najavila otvaranje ceste D 404 do kraja svibnja, što je izjava koja je riječku javnost iznenadila kao vremenska prognoza poslije Dnevnika. Budući da se najave otvaranja ove fantomske prometnice već punih osam godina u gotovo pravilnim vremenskim razmacima smjenjuju kao godišnja doba, nitko im više ne pridaje važnost. Hoće li cesta biti otvorena do kraja tekućeg mjeseca ili ne, saznat će se uskoro, ali ulogom na kladionici da neće, nitko se ne bi obogatio. Vjerovali ili ne, ali prvo obećanje o otvaranju ceste D 404 seže još iz veljače 2004. godine, kada je Vladimir Bizjak, tadašnji predsjednik Uprave Hrvatskih cesta, investitora projekta, najavio da će cesta biti gotova sredinom 2006!


   – Posao dobro napreduje i smatram da se držimo u okvirima zacrtanih rokova, izgovorio je tada Bizjak rečenicu koja danas zvuči gotovo pa groteskno. Bila je to samo prva od 13. najava, što službenih, što neslužbenih, koliko ih se može izbrojati do danas. Nakon Bizjaka, autori mjeseca ili dijela godine u kojem će cesta biti puštena u promet smjenjivali su se kao kandidati u emisiji Hrvatska traži zvijezdu, ali ni dan danas nije sigurno kada će se automobili od Delte prema Vežici kretati novom prometnicom.   

Politička prepucavanja


Tijekom Bizjakove 2006. godine, naime, tek je probijen tunel Pećine, i to krajem studenog, koji je asfaltiran 2008. Gradnja ceste D 404 privedena je kraju tek ove, 2011. godine, ali još uvijek nije došlo do otvaranja prometnice dugačke svega tri kilometra. Pritom je u nju ulupano oko 500 milijuna kuna iako se, sada već davne veljače 2004., vrijednost investicije procjenjivala na 375 milijuna.


   Političari su u međuvremenu prebacivali lopticu odgovornosti s jedne na drugu stranu. SDP-ov Grad Rijeka je očekivano napadao i još uvijek napada HDZ-ovu vlast budući da su Hrvatske ceste državna tvrtka, a Zagreb je vraćao, pravdajući kašnjenje megalomanskom idejom o priključcima iz tunela Pećine za Tower centar, nastalima u radionici gradonačelnika Vojka Obersnela. Dok su se vodeće hrvatske stranke prepucavale, građanima je sve to skupa prvo bilo tužno, a sada je već smiješno. Koliko god da se ne treba šaliti s ovako ozbiljnim i skupim projektom, podsmijeh mora izazvati činjenica da su se, nakon spomenute prve najave za sredinu 2006., kao vrijeme otvorenja ceste redom spominjali sredina 2007., kraj 2007., početak 2008., lipanj 2008., početak 2009., svibanj 2009., kraj 2009., veljača 2010., ljeto 2010., ožujak 2011., travanj 2011. i na koncu posljednji premijerkin – svibanj 2011.   


Obećanja


* cesta će biti gotova sredinom 2006. Vladimir Bizjak, predsjednik Uprave HC-a, veljača 2004.* mi još uvijek hvatamo kraj godine Stjepko Boban, predsjednik uprave HC-a, srpanj 2007.* sredinom iduće godine Vojko Obersnel, gradonačelnik Rijeke, listopad 2008.* planiramo to učiniti negdje u svibnju Josip Berečki, direktor riječke podružnice HC-a, siječanj 2009.* za dva mjeseca bit će puštena u promet Božidar Kalmeta, ministar mora, prometa i infrastrukture, prosinac 2009.* ovaj put je sigurno, cesta će biti puštena u promet početkom ožujka Božidar Kalmeta, siječanj 2011.* cesta će biti otvorena do kraja svibnja 2011. Jadranka Kosor, premijerka Republike Hrvatske.

Biseri HC-a


2005.  materijal iskopan prilikom probijanja tunela Pećine bacili u more koje ga je odnijelo, čime je upropašten predviđeni nasip2007.  pogrešno označili zemljišne čestice u zahtjevu za koncesiju za gradnju od Delte do Brajdice2009.  »zaboravili«  probiti sigurnosne izlaze za građane iz tunela Pećine2010.  zakasnili raspisati natječaj za dodatne radove na opremanju ceste.


Aljkavost HC-a




Podsmjeh izazivaju i traljavosti koje je investitor, Hrvatske ceste, učinio tijekom svih ovih godina gradnje i koje tu državnu tvrtku prokazuju kao glavnog krivca za enormno kašnjenje. Među mnogobrojnim aljkavostima javnost je posebno zapamtila kašnjenje s probijanjem sigurnosnih izlaza za pješake iz tunela Pećine, koje je netko zaboravio izgraditi na vrijeme, te godine prepirke između Hrvatskih cesta, Hrvatskih željeznica i Luke Rijeka oko odštete za prostor na Delti i Brajdici kojim prolazi cesta.


   Marifetluci HC-a još uvijek nisu gotovi, pa se tako i najnovije rastezanje s utvrđivanjem točnog datuma otvaranja cesta, sada kada su svi radovi konačno gotovi, povezuje s usporenim prikupljanjem dokumentacije i natezanjem s tvrtkom Dalekovod oko opremanja ceste. U Hrvatskim cestama još uvijek ne znaju kada će se održati tehnički pregled iako je zahtjev za njega upućen Ministarstvu zaštite okoliša, graditeljstva i prostornog uređenja još 28. ožujka, a iz ministarstva odgovaraju da za tehnički pregled nisu stečeni svi uvjeti. Iza tehničkog pregleda trebalo bi uslijediti izdavanje uporabne dozvole, pa da Riječani i njihovi gosti konačno mogu voziti cestom D 404.


   Naznaka kada će se to dogoditi međutim još uvijek nema ako se isključi najava Jadranke Kosor o »kraju svibnja«. Tko međutim može uvjeriti građane da taj svibanj nije samo još jedna stavka u iscrpljujućem nizu pogrešnih predviđanja. Tehnički pregled se naravno može zakomplicirati, a odgovorni za to na raspolaganju imaju sasvim dovoljno godina da izmisle novi rok otvaranja. Kraj 2011., početak 2012., ljeto 2012…