Nevidljiva pomoć vraća samostalnost

Riječki znanstvenici razvili elektronički glasovni sustav za upravljanje domom

Andrej Petrak

Servus je napredna tehnologija, koju korisnik zapravo ne vidi. Vidi samo mikrofon i čuje Servus kako razgovara s njim. Korisnici Servus doživljavaju kao osobu, pričaju s njim, Servus im kaže izvolite, zahvali im se



Grupa znanstvenika s riječkog Tehničkog fakulteta, predvođena Miroslavom Vrankićem, odlučila je svoje doktorate usmjeriti k cilju koji mijenja svijet na bolje: razvili su Servus, elektronički sustav koji nepokretnim osobama omogućava da upravljaju svojim domom pomoću govora, bez potebe za korištenjem ruku. Tridesetak osoba s invaliditetom u svim dijelovima Hrvatske danas koriste ovog elektroničkog pomoćnika, bilo da trebaju upaliti i ugasiti svjetlo, upravljati televizorom, radiom, glazbenom linijom, grijanjem ili klima uređajem, spustiti ili podignuti rolete na prozorima, te javiti se na telefon.


Jednostavno, Servus im je postao kao dobar prijatelj koji im je uvijek na usluzi. Sustav čak može davati glasovne obavijesti o raznim podsjetnicima, kao što su vrijeme omiljene televizijske emisije, ili vrijeme uzimanja lijeka, uputiti SOS poziv, ali i upozoriti na ugroženu sigurnost, u slučajevima istjecanja plina, požara, dima, poplave ili pucanja cijevi, a Servus se integrira i sa protuprovalnim sustavima.    A da bi sve ranije nabrojano funkcioniralo, korisnik samo mora izdati jednostavne i samorazumljive glasovne naredbe: Servus, Izvolite, Upali svjetlo, Hvala, Molim.

   Aktivacija glasom


Ovako izgleda tipična komunikacija korisnika sa sustavom Servus, u što se reporterska ekipa Novog lista i sama uvjerila prije nekoliko mjeseci, pri posjetu domu Kastavke Nediljke Lukić, kojoj je zahvaljujući humanitarnoj akciji Grada Kastva ugrađen ovaj sustav. Nediljki Lukić Servus je omogućio da joj svakodnevni život funkcionira bolje nego prije, jer dovoljan je samo glas da bi Servus upalio svjetla u kuhinji ili sobi, te otvorio ulazna i vrata od zgrade.


   – Sustav se aktivira glasom i kad dobije naredbu, izvrši je. Imam i postavljenu kameru ispred ulaznih vrata tako da mogu vidjeti tko su mi posjetitelji. Prije sam stalno morala držati vrata otključanima, jer sama ih nisam mogla otvoriti, objašnjava Lukić.



Miroslav Vrankić i suradnici cijelo vrijeme nastoje pomoću različitih humanitarnih akcija i suradnji s lokalnim samoupravama osigurati da Servus dođe u ruke onih koji njegove usluge najviše trebaju. Sad su se odlučili napraviti korak dalje, pa 26. svibnja pokreću crowdfunding kampanju na web platformi Indiegogo, s ciljem prikupljanja sredstava da oni najpotrebniji u Hrvatskoj dobiju Servuse za nula kuna, putem brojnih malih donacija što će ih, nadaju se, ljudi ostavljati na web stranici kampanje na Indiegogu.    – Servus je ipak napredan proizvod, dosta i košta pa smo smatrali da nije dovoljno samo ga prodavati. U Hrvatskoj postoji zaista puno ljudi kojima treba Servus, a to su ljudi koji žive u teškoj bijedi. Ne mogu izdvojiti niti 150 kuna, a kamoli iznos za Servus. Pokušavamo ne samo proizvoditi tehnologiju, već pronaći rješenje da korisnik dobije sustav praktički besplatno. Naš je cilj da osoba s invaliditetom koja treba Servus, dobije taj sustav, iako nema novaca da ga plati, kaže Vrankić.    Cilj kampanje na Indiegogu jest prikupiti tri tisuće dolara, no Vrankić se nada da će višestruko premašiti taj cilj.    – Iznos od tri tisuće dolara iznos pokriva da jedna osoba u Hrvatskoj dobije Servus besplatno, i to »full« Servus sa svim opcijama koje su u paketu, i koje su najpotrebnije, s instalacijom i garancijom od dvije godine, sve po sistemu »ključ u ruke«. Želimo kampanjom postići puno više. Jako ćemo se potruditi da se kampanja maksimalno ispromovira, jer ljudi su uvijek spremni pomoći i donirati, ali najprije moraju čuti za nas, najavljuje Vrankić.


   Mnogobrojne priče slične onoj Nediljke Lukić, kojima je Servus omogućio da se liše potpune ovisnosti o drugim osobama u svemu, ispričane su u proteklih pet godina, zahvaljujući grupi riječkih znanstvenika, okupljenoj oko Miroslava Vrankića, koji ističe da je projekt nastao iz zajednice, zbog zajednice i raste zbog zajednice koja ga podržava.    – Vrijedi li ovo raditi? Vrijedi li se baviti socijalnim poduzetništvom kada ima toliko profitabilnijih stvari koje se može raditi? Mogu vam reći da sve ovo sigurno vrijedi zbog jednog tako jednostavnog razloga: jer sam vidio radost u očima ljudi kojima je Servus vratio samostalnost, kaže Vrankić.    Miroslav Vrankić objašnjava kako je ovaj vrlo napredni proizvod domaće, riječke pameti, nastao od jedne skromne ideje, koja se rodila kroz volonterski rad s osobama s invaliditetom.    – Pokušao sam spojiti svoju struku i znanost kojom se bavim, s nečime što može pomoći ljudima. Volontirao sam u Caritasu i prvi zadatak bio mi je pomaganje Miroslavu Matiću, našem paraolimpijcu, pri radu s računalom. Njemu je to tada išlo jako teško, jer može slabo raditi s rukama. Rekao sam mu: »Tebi treba govorno upravljanje«. Bio je to prvi poticaj da razvijem sustav govornog upravljanja za osobe s invaliditetom, koji će im pomoći da upravljaju ne samo računalom, već cijelim domom. Usrećilo me što sam našao način da svoja znanja i znanost koristim za dobrobit ljudima, kojima treba pomoć. Sustav Servus ljudima mijenja živote nabolje. Velika je razlika osobi s invaliditetom u svakodnevnom životu nakon što počne koristiti Servus. Pojedini naši korisnici znali su doslovno plakati od sreće nakon što su dobili Servus, objašnjava Vrankić.

  


Skuplja konkurencija


On i njegovi suradnici osnovali su tvrtku E-Glas pri Znanstveno-tehnologijskom parku Sveučilišta u Rijeci (STeP), gdje su dobili svu moguću podršku što se tiče razvoja i osnivanja firme.    – Bili smo zapravo prvi stanari STePa koji su ušli u fazu inkubacije. Počeli smo nuditi Servus u Hrvatskoj, a onda je krenuo interes iz inozemstva. Prvi poziv došao je iz Slovenije, kasnije se priča širila dalje. Ljudi su htjeli da sustav prilagodimo i drugim jezicima, pa Servus trenutno »govori« šest jezika: njemački, talijanski, engleski, nizozemski, slovenski i hrvatski jezik. Imamo kontakte u Njemačkoj i Austriji, gdje se Servus promovira kao Serwantess, a pokušavamo se širiti dalje, jer vjerujem da sa Servusom možemo imati jako dobar doseg, rekao je Vrankić.    Servus ima konkurenciju u svijetu, ali objašnjava Vrankić, Servus je i bolji i jeftiniji od konkurentnih sustava.    – Konkurencija je znatno skuplja, a mi smo istovremeno tehnički napredniji. Korisnik ne mora imati nikakvih tehničkih predznanja kako bi koristio Servus. Sustav spojimo u jedan dan, a korisnik mora samo naučiti naredbe, koje su ionako samorazumljive. Upali svjetlo, ugasi svjetlo, ne može biti jednostavnije od toga. Servus je napredna tehnologija, koju korisnik zapravo ne vidi. Vidi samo mikrofon i čuje Servus kako razgovara s njim. Naši korisnici Servus doživljavaju kao osobu, pričaju s njim, Servus im kaže izvolite, zahvali im se, objašnjava Vrankić.

  


Podiže kvalitetu usluge


E-Glas Servus nudi i domovima i institucijama. Dok za osobu s invaliditetom koja živi sama kod kuće, Servus nudi bitno veću samostalnost, s druge strane, osoba koja je stara i nemoćna, a ne želi ići u dom, može zahvaljujući Servusu ostati kući i biti neovisnija, te odlazak u dom odgoditi za neko vrijeme.    – Za domove i ustanove Servus je velika pomoć, jer zapravo podiže kvalitetu usluge. Dom koji ima Servus automatski daje veću uslugu. Korisnici doma ne moraju, primjerice, zvati njegovateljicu u sobu kako bi promijenila kanal na televiziji, već sami mogu glasom narediti Servusu da to učini za njih. To je velika pomoć osoblju u domu, kaže Vrankić.

   E-Glas trenutno u Hrvatskoj ima oko trideset instalacija Servusa. Vrankić kaže da je to mali broj, koji bi trebao biti i deset puta viši, ali on i njegovi suradnici dosad su se primarno bavili razvojem novih i poboljšanih verzija Servusa, a nisu se bavili prodajom, koja je uglavnom išla putem donacija.


   – Naša vizija nije nikad bila prodaja, već želimo biti dobri u razvoju novih tehnologija, a imati distributere u svijetu, koje će se baviti prodajom za nas. Postoje brojne tvrtke koje se bave prodajom pomagala za osobe s invaliditetom, imaju razvijenu mrežu i stoga ne želimo bespotrebno trošiti resurse na prodajni dio priče. Poanta je prodavati Servus preko postojećih kanala distribucije, a biti fokusirani na razvoj. Imamo jaka tehnička znanja, koje bi bilo loše zapostaviti zbog prodaje, pojašnjava Vrankić. U E-Glasu trenutno se fokusiraju na poboljšanje postojećih i uvođenje novih jezika, te općenito poboljšavanje opcija Servisa, kako bi sustav postao još napredniji.