Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 4° 1
Sutra: 4° 4° 1
18. studenoga 2018.
Ujedinjeni znanstvenici

Otkriven izvor teško uhvatljivih kozmičkih neutrina, u otkriću sudjelovali i hrvatski znanstvenici

Reuters
Autor:
Objavljeno: 13. srpanj 2018. u 19:22 2018-07-13T19:22:14+02:00

Ujedinjeni znanstvenici iz svih krajeva svijeta, među kojima je bila i skupina hrvatskih znanstvenika, prvi put otkrili su izvor kozmičkog neutrina visoke energije, doznaje se od voditelja hrvatske skupina znanstvenika u tom istraživanju profesora Nikole Godinovića s Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB) u Splitu.
»S velikom pouzdanošću znanstvenici su utvrdili da je neutrino stigao iz okoline supermasivne crne rupe u središtu galaksije udaljene 4,5 milijarda svjetlosnih godina, a ovo otkriće ima naznake nove metode istraživanja svemira«, rekao je u petak Godinović za Hinu.

Po njegovim riječima, nakon tog otkrića razumno je tvrditi kako je »možda prvi put jednoznačno identificiran kozmički akcelerator, objekt koji je u stanju ubrzati protone do iznimno visokih energija, barem tisuću puta veće energije od energije protona«.
»Još nismo ovladali tehnologijom koja bi nam omogućila studiranje fizikalnih procesa na tako visokim energijama, a i upitno je hoće li se moći ikada izgraditi akceleratori koji se mogu natjecati s kozmičkima. Međutim, detekcija svih mogućih glasnika (fotona, neutrino i gravitacijskih valova) emitiranih iz kozmičkih akceleratora omogućuje nam studiranje fizikalnih procesa na energijama koje ne možemo ostvariti u laboratorijima«, rekao je Godinović.

Istaknuo je da su hrvatski znanstvenici sudjelovali u tom iznimnom otkriću radeći na MAGIC teleskopima.
Objasnio je kako je unutar kolaboracije MAGIC uz redovitu analizu podataka hrvatska skupina zadužena za dnevnu kontrolu kvalitete prikupljenih podataka i procjenu cjelokupne funkcionalnosti teleskopa i pomoćnih sustava te je odgovorna za organizaciju, sigurnost i kvalitetu opažanja teleskopima MAGIC.
Osim Godinovića, u hrvatskoj skupini znanstvenika koji su sudjelovali u tom otkriću su znanstvenici iz Rijeke – Dijana Dominis Prester, Marina Manganaro, Saša Mićanović i Tomislav Terzić, Zagreba – Ana Babić, Željka Bošnjak, Stefan Cikota, Iva Šnidarić i Tihomir Surić, Osijeka – Dario Hrupec te iz Splita – Damir Lelas, Ivica Puljak i Darko Zarić.
Otkriće je, kako je rekao Godinović, objavljeno u časopisu Science, jednom od vodećih znanstvenih časopisa u svijetu

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka