Pogubne posljedice

Nespremni za GMO ljude: Moderna medicina stigla nadomak stvaranja superčovjeka

Ljerka Bratonja Martinović

U takvoj isforsiranoj evoluciji mogli bismo se na kraju držati za glavu – ocjenjuje Miljenko Kapović, pročelnik Zavoda za biologiju i medicinsku genetiku Medicinskog fakulteta u Rijeci

Kombinacija gena triju roditelja kako bi se u postupku umjetne oplodnje dobilo dijete bez nasljednih bolesti dobila je zeleno svjetlo u Velikoj Britaniji, a kineski znanstvenici rade na tome da testiranjem embrija roditeljima omoguće odabir najinteligentnijeg od njih. Put medicine prema stvaranju »superčovjeka« nije daleko od realizacije, ali se to, barem po sudu hrvatskih znanstvenika, ipak neće dogoditi. Moderno je društvo, naime, postavilo granice koje je teško prijeći olako i bez konsenzusa, a i ideja o tome kako bi superčovjek trebao izgledati toliko se razlikuje u svijesti ljudi da bi se oko toga teško dogovorili.

Znanost je spremna stvoriti superčovjeka. Možda već negdje imamo kloniranog čovjeka, ali ovo pitanje nije primarno znanstveno, već etičko pitanje do koje mjere u tome možemo ići. Selektirani gen može biti prirodno neprihvatljiv, a u takvoj isforsiranoj evoluciji koja nema mnogo veze s prirodom mogli bismo se na kraju držati za glavu – ocjenjuje Miljenko Kapović, pročelnik Zavoda za biologiju i medicinsku genetiku Medicinskog fakulteta u Rijeci.

Po sudu Slobodana Vukičevića, znanstvenika sa zagrebačkog Medicinskog fakulteta, do trenutka kad će čovjek biti sposoban proizvesti željeno genotipsko stanje udaljeni smo stoljećima, a kad to spoznamo, željene će značajke takvog pojedinca procjenjivati onaj tko tada bude imao moć.

Pitanje je tko je taj tko će procjenjivati što je superčovjek. Zna se kako su završili Hitler i njegovi superljudi – podsjeća Vukičević. Da se među građanima provede anketa, većina bi bila protiv toga, jer su ljudi zadovoljni svojim sposobnostima i izgledom, a ako i nisu, za to je dovoljna plastična kirurgija. »Ljudi se oko poželjnih značajki superčovjeka nikad ne bi složili, a teško je očekivati i konsenzus oko toga da se spriječi rođenje djeteta s cističnom fibrozom ili fizičkom anomalijom«, ističe Vukičević koji ideju o superčovjeku smatra smiješnom i nemogućom.

GMO bebe u Engleskoj bi uskoro mogle postati realnost, a tako stvorena djeca ne bi – kažu pobornici nove metode – bolovala od teških nasljednih bolesti koje od majke naslijedi svako 6.500.-to novorođeno dijete u svijetu.

Iako se to na prvi pogled čini korisnim i medicinski opravdanim, GMO primijenjen na ljudski rod daleko je od nečeg što bismo trebali priželjkivati, a zahtijeva puno zrelije društvo od našeg, smatra Amir Muzur, pročelnik katedre za društvene i humanističke znanosti.

Živimo u opasnoj fazi gdje je čovječanstvo nagomilalo puno znanja, a nema mudrosti. U Švicarskoj Henry Markram radi na konstrukciji umjetnog mozga, što je intrigantno i korisno, ali istodobno užasava. Radi se o falsificiranju najsloženijeg sustava u ljudskom tijelu, a nitko ne može anticipirati što sve negativno može proizaći iz takvih eksperimenata – upozorava Muzur.

Plan znanstvenika Genomskog instituta u Pekingu da sekvenciranjem genoma 2.000 najpametnijih ljudi otkriju koje kombinacije gena utječu na inteligenciju, a onda to primijene na testiranje embrija i probirom beba podignu kvocijent inteligencije Kineza, naši znanstvenici nazivaju glupošću.

To je najveća glupost koju sam ikad čuo. Regulatorski procesi u organizmu tako su složeni da vam očitavanje genoma jednog Einsteina neće otkriti ništa što se odnosi na inteligenciju ili psihu – zaključuje Vukičević.