Rat zvijezda

Čudesna fotografija: Dvije se zvijezde “potukle” u Svemiru, a ona manja je uzvratila udarac

P. N.

FOTO/Piqsels

Astronomi su opazili da su zvijezde opasno "krenule" jedna na drugu.

Zvijezde imaju suputnike koji nisu uvijek prijateljski nastrojeni prema njima. U to su se uvjerili i astrofizičari koji su svjedočili pravom svemirskom sukobu, prenosi MSN. Astrofizičari su proučavali binarni zvjezdani sustav HD101584 koristeći teleskope u Čileu da bi otkrili što se događa.

Opazili su da su zvijezde opasno “krenule” jedna na drugu, stvarajući tako čudesnu fotografiju iz Svemira. Glavna zvijezda u sustavu je narasla do granice da je spržila svoje zalihe hidrogena i postala crveni div. To je jedna od posljednjih faza zvjezdane evolucije prije nego li zvijezda umre i postane bijeli patuljak.

Tipično za crvenog diva, zvijezda je “otekla” puno više od svoje originalne veličine, preuzimajući tako drugu zvijezdu manje mase. Ali, malena je zvijezda uzvratila udarac i nije se povukla nego se pokrenula se u spiralnom pokretu prema jezgri crvenog diva. Sudar je izbjegnut, ali agresivni je pokret bio dovoljan da crveni div izgubi vanjske slojeve plina. Oni su se zatim rasplinuli pa je jezgra zvijezde ostala izložena.

“Zvjezdani sustav HD101584 je poseban jer je ovaj ‘smrtonosni proces’ bio prerano i dramatično prekinut, kada je obližnjeg suputnika zvijezde progutao div”, kaže glavni autor studije o ovom sustavu, Hans Olofsson sa Sveučilišta za tehnologiju Chalmers u Švedskoj.

Krajnji rezultat zvjezdane borbe je čudesna maglica koja se sastoji od odbačenih materijala i prstena plinskih slojeva u različitim bojama. Svjedočenje ovakvom događaju pruža bolje razumijevanje prema onome što će naše Sunce prolaziti tijekom evolucije.

FOTO/ESO/NAOJ/NRAO/ALMA

“Trenutno možemo opisati procese smrti kroz mnoštvo zvijezda nalik Suncu. No, ne možemo objasniti zašto niti kada točno će se to dogoditi. HD101584 nam daje važne tragove pri rješavanju ove puzzle jer je trenutno u kratkoj tranzitnoj fazi između boljih studija o razinama evolucije. S detaljnim fotografijama okruženja za HD101584, možemo stvoriti poveznicu između toga što je velika zvijezda bila te zvjezdanog ostatka kakav će postati”, kaže Sofia Ramsted, suautorica studije sa Sveučilišta Uppsala u Švedskoj.