Crni humor

Tuga vrijedna milijune: Steve Jobs je umro kako bi poboljšao prodaju

Danko Radaljac

Appleu se lijepo poklopilo. Milijuni obožavatelja velikog maga upisano je na listu predbilježbi za telefon iPhone 4S



Parafrazirajmo jednu staru izjavu: »Steve je mrtav, živio iPhone 4S«. Pomalo morbidno, ali crni humor je potreban kad se vidi da je smrt Steva Jobsa iskorištena kao reklama. Dobro, ne reklama, ali kao dobar zamašnjak za prodaju novog uređaja. Crnohumorno raspoloženi ljudi u tome isto vide prste samog velikog maga tehnologije – odlučio je kad umrijeti kako bi poboljšao prodaju posljednjeg telefona.


Jasno to je šala (valjda), ali Appleu se lijepo poklopilo. Stoga je prvi dan stiglo čak milijun predbilježbi za novi iPhone. Većinom se tu radi o narudžbama tvrtki, no to je za 400 tisuća veća brojka nego li za »običnu« četvorku. Što znači da se čak i trgovci nadaju da će ovaj mobitel ići jako dobro na krilima Jobsove smrti. Da, bizarno je i morbidno, ali tko koga pita kakvo je što kada se prodaje.



Jasno da ima onih koji su Jobsa doživljavali kao osobu lošu po tehnološki razvoj. Stoga i njegova smrt nije svugdje dočekana kao tragedija. Najoštrije riječi uputio je Richard Stallman, kontroverzni je američki haker i programer, te  aktivist slobodnog softvera. Appleova ideologa nazvao je osobom koja je pionir rađenja računala kao »hermetičnih kul stvari namijenjenih da posluže odvajanju budala od njihovih sloboda«. Citirao je izjavu kako mu nije drago da je umro, ali jeste da je otišao.




– Nitko nezaslužuje da umre – ni Jobs, ni gospodin Bill (misli se na Gatesa, op.a.), niti ljudi krivi za veće zločine od njihovih. Ali svi mi zaslužujemo kraj Jobsova malignog utjecaja na računarstvo, oštre su Stallmanove riječi.


Jobsova krivica, prema Stallmanu i njemu sličnima, je jednostavna. Konzumizam je nadjačao sve drugo u svijetu računala i tehnologija, što je bila davna Jobsova ideja, još od vremena kad je u spavaćoj sobi izrađivao Apple I. Računala su prestala biti sredstvo razvoja i pojačavanja znanja, a postala su »must have« roba za one koji žele biti u trendu. Proizvod za pokazivanje, poput kakve dizajnerske krpice, novog bijesnog automobila ili jahte od kakvih 12 do 15 metara bar.



Smrt Steva Jobsa izazvala je velike reakcije, tugu su izražavale poznate osobe, ali i masa anonimaca se došla pokloniti čovjeku koji je ipak bio oznaka jedne ere, guru, kako bi se to popularnim rječnikom kazalo. Ostavljane su jabuke ispred Appleovih trgovina, najpodizanija aplikacija za iPhone i iPad tog dana bila je samo svijeća koja gori na ekranu, postavljena je posebna stranica na internetu za ostavljanje sućuti… Pomalo cirkuski, ali svijet je takav, konzumeristički, a jedan od careva konzumerizma je bio baš Steve Jobs. Neki će ići tako daleko i kazati kako je s njime umrla era pravog tehnološkog konzumerizma, jer »to je stvar koju je Jobs izmislio«. I imaju tu pravo ako se dobro pogleda. Jobs je bio jedan od onih magova tehnologije koji bi vas uvjerio kako baš to nešto što je on napravio trebate do boli. Tko je uopće doživljavao tablete dok Jobs nije svijetu obznanio da je Apple proizveo iPad i da je krajnje vrijeme za kupovinu tog uređaja? Nevjerne Tome su se smijale Appleovoj želji da uđe u tržište tableta, tih slabo prodajućih, loše doživljenih i u svijetu prijenosnika bespotrebnih uređaja. Danas vjerojatno prešućuju svoje analize provjeravajući e-mail na iPadu 2.

E, ali brojni analitičari baš u toj osebujnosti i karizmatičnosti Steve Jobsa vide potencijalnu minu za Apple. Naime, Jobs je bio osoba koja je izradu novog uređaja nadzirala od ideje do samog kraja proizvodnje. Zapravo i dalje, jer je i odnose s javnošću pomno pratio. Ne samo pratio, nego i sam kreirao. Bio je pravi tiranin ako je vjerovati nekim bivšim zaposlenicima. A svega toga sada nema, nema jedne osobe koja je alfa i omega i koja objedinjuje proizvodni proces u jednoj multinacionalnoj tvrtki. Nema kontrole, Apple postaje standardne velika firma, i mnogi misle kako je to zapravo loše, jer će se strategija rasplinuti i neće biti tog faktora x u proizvodnji, što je Jobs uvijek bio. Bez njegovog amenovanja ništa se nije događalo.


S druge strane njegovom smrću izgubljen je i karizmatični prezenter, kakvog prije nije bilo, a hoće li ga biti pokazati će budućnost. Baš je Jobs, kako je već rečeno, uspio uvjeriti ljude da im baš taj uređaj kojeg on predstavlja treba. Kako je to bez njega, vidjelo se početkom devedesetih, kada je Apple plivao u kaljuži dugova toliko da je na kraju kao spasitelj morao priskočiti čak i »Macovcima« najmrži neprijatelj Bill Gates. Iako, oni malo stariji za »gadget« generaciju, a pisac redaka s 30 i kusur godina to na žalost jeste, kazati će kako Apple ni tada nije radio loše strojeve. Centris, Quadra i Performa uopće nisu bila loša i nezanimljiva računala i često su donosila nešto novo. Ali, nije bilo Jobsa da uvjeri ljude kako im baš to treba. Druga problematična stvar Appleu sada je i vjerodostojnost. Kako je više analitičara istaknulo, to se poduzeće često i prije hvalilo kako imaju Jobsa koji nadzire sve procese u poduzeću, a to su isticali i u raznim izjavama nakon njegove smrti. U isto vrijeme, teško je onda očekivati da tvrtka nastavi raditi najnormalnije, ako nema osobe koja to nadzire. Odnosno, nespojivo je govoriti da je jedna osoba držala sve pod kontrolom, a onda nakon njegova odlaska govoriti da firma nastavlja raditi normalno.