Kineska svemirska stanica

Tiangong-1 će se raspasti u noći na ponedjeljak

Hina

Reuters

PARIZ Kineska svemirska stanica Tiangong-1 treba se u noći na ponedjeljak nekontrolirano vratiti u Zemljinu atmosferu, objavila je Europska svemirska agencija (ESA) u svom predviđanju.

»Naša ekipa predviđa da bi se to moglo dogoditi između 1. travnja poslijepodne i 2. travnja rano ujutro, a najvjerojatnije oko 1.25 sati«, ističe ESA na svojoj mrežnoj stranici dodajući da je predviđanje »podložno promjenama«.

Prva kineska svemirska stanica lansirana u rujnu 2011., Tiangong-1, čije ime znači »Nebeska palača«, duga je 10,4 m i široka 3,3 m. Sastoji se od eksperimentalnog laboratorija, servisnog modula i dviju solarnih ploča veličine 3×7 m svaka.

Trebala se kontrolirano vratiti u Zemljinu atmosferu, ali je u ožujku 2016. prestala raditi, što je potaknulo zabrinutost u vezi s njezinim »padom«.

»Nema razloga za zabrinutost«, objavio je na društvenoj mreži CMSEO, kineski inženjerski ured za letove s ljudskom posadom.

»Najveći dio stanice će izgorjeti pod utjecajem iznimno visoke temperature koja nastaje zbog toga što velikom brzinom ulazi u atmosferu«, ističe ESA na svojoj mrežnoj stranici.

No »s obzirom na to što se događalo kod kontroliranih povrataka svemirskih brodova slične veličine i mase, možemo očekivati da neki dijelovi neće izgorjeti i da će pasti na Zemlju«, dodaje agencija.

Područje na koje bi ostaci stanice mogli pasti veoma je široko. »Smješta se između 43 stupnja sjeverne i 43 stupnja južne zemljopisne širine«, ističe ESA u subotu. Ono obuhvaća afrički kontinent, jug Europe, dio Azije i Novog Zelanda, Australiju, velik dio Južne Amerike i manji dio Sjeverne.

U 60 godina koliko se organiziraju svemirski letovi, bilo je oko 6.000 nekontroliranih povrataka velikih objekata izrađenih ljudskom rukom, uglavnom satelita i dijelova raketa, rekao je Stijn Lemmens iz ESA-e. Samo jedan komad takvog objekta pogodio je jednog čovjeka u rame, ali ga nije ozbiljnije ozlijedio.