Medijski trendovi

Istraživanje Reutersa: Vijesti se većinom čitaju na telefonima, tisak nastavlja padati

Hina

Društvene mreže preuzimaju primat kao izvor vijesti, Foto: REUTERS

Društvene mreže preuzimaju primat kao izvor vijesti, Foto: REUTERS

Facebook za gotovo polovicu ispitanika (44 posto) najvažniji medij za traženje, čitanje, gledanje i prosljeđivanje vijesti



ZAGREB Ljudi sve više koriste društvene mreže kao izvor vijesti, a sve manje tradicionalne, tiskane medije, stoji u godišnjem izvještaju Reutersovog instituta za studij novinarstva o digitalnim vijestima za 2016. godinu koje je objavilo Hrvatsko novinarsko društvo (HND).


Studija pokazuje da se povećava broj onih koji čitaju isključivo digitalizirane vijesti, te da je Facebook za gotovo polovicu ispitanika (44 posto) najvažniji medij za traženje, čitanje, gledanje i prosljeđivanje vijesti. Potvrđuje također da su televizijske i online vijesti u većini zemalja najčešće posjećivane, a znatno je opao broj ljudi koji čitaju vijesti u tiskanim medijima.


Istraživanje je tijekom 2016. provela udruga YouGov putem online upitnika u 26 zemalja svijeta.




Tako je 51 posto ispitanih izjavilo da društvene medije kao izvor informacija koristi svaki tjedan, a europski prosjek je (17 zemalja) 46 posto. Društvene medije kao glavni izvor vijesti u EU koristi 10 posto ispitanika, a najviše u Grčkoj, njih 27 posto.


U većini istraženih zemalja vijesti se najviše čitaju na tzv. pametnim telefonima (53 posto), dok je korištenje kompjutora u tu svrhu u padu, a rast tableta usporen. Taj je trend posebno istaknut u u Ujedinjenom Kraljevstvu gdje se 70 posto sadržaja BBC-a prati preko mobilnih uređaja.


Studija također pokazuje velike razlike u razini povjerenja u vijesti i dok je u zemljama Zapadne Europe i skandinavskim zemljama ono na relativno visokoj razini, u južnoeuropskim zemljama je niže. Primjerice u Grčkoj iznosi samo 20 posto. Podaci su pokazali i da se posvuda više vjeruje brendu vijesti nego novinarima, osim u Francuskoj.


Zanimljivo je i da se više povjerenja iskazuju prema kompjutorskim algoritmima nego izboru urednika.


Ovi rezultati, naglašeno je u izvješću, značajno utječu na poslovne modele izdavača koji zbog rasta društvenih medija gube nadzor nad distribucijom i prihodom od oglašavanja. Problem je i porast broja onih koji blokiraju reklamiranje na svojim uređajima (38 posto u Poljskoj, 36 posto u Grčkoj, 30 posto u Francuskoj).


O rezultatima istraživanja o digitalnim vijestima raspravljat će se 30. svibnja u Bruxellesu na skupu Europske federacije novinara i zaklade Friedrich Naumann Stiftung pod nazivom »Dobro novinarstvo za informirano društvo: inovacije i financije«, navodi se u priopćenju.