Novi komunikacijski trendovi

Djeca društvenih mreža: Dolazi Z generacija

Vladimir Mrvoš

foto: web

foto: web

Građani, potrošači sve više gube povjerenje u političke figure i traže potporu, odgovore i očekuju da poslovni ljudi i brendovi preuzmu vodstvo. Istraživanje je pokazalo da će 82% potrošača više vjerovati tvrtki, odnosno brendu, čiji je izvršni direktor (CEO) aktivan na društvenim mrežama.



Tehnologija sve brže i brže napreduje i mnogi se teško nose sa sve brojnim inovacijama. Međutim, to je dio evolucijskog procesa u kojemu se pojavljuje kao posljedica i neminovni »sukob generacija«. Iako postoje različiti podaci kada započinje i završava jedna generacija, to se može jednostavno vidjeti prema načinu prihvata i korištenjem ICT noviteta.


Baby Boom generacija, ljudi koji su rođeni nakon 2. svjetskog rata – od 1946. do šesdesetih godina prošlog stoljeća ili su već u mirovini ili se u nju pripremaju. Oni se nisu imali prilike susresti s računalom za vrijeme svog školovanja, a mnogi se nisu s njim susreli ni na radnom mjestu. Sada je u naponu snage generacija X – rođeni od šezdesetih do osamdesetih godina prošlog stoljeća. Ta generacija je danas pokretačka snaga svijeta, a procjena je da je preko 60 posto pripadnika te generacije završilo je fakultet, ako se gledaju podaci na svjetskoj razini. Oni bez računala ne mogu zamisliti svoj radni dan.


Ipak oni koji ih polagano zamijenjuju su pripadnici generacije Y, osobe rođene između osamdesetih i sredine devedesetih godina prošlog stoljeća. To je prva generacija u povijesti koji je potpuno odrasla uz informatičku i telekomunikacijsku tehnologiju, a ujedno su i najobrazovanija generacija. Pripadnici te generacije su brži od svojih starijih kolega iz X generacije jer koriste modernu tehnologiju ne samo u svakodnevnom radu, već i u životu.





1. Umjetna inteligencija (AI)


2. Faktor nesigurnosti


3. Nova generacija na društvenim mrežama


4. Hibridna stvarnost


5. Suradnja javnog i privatnog sektora


6. Novi prostor za utrku


7. Uživo i neobrađeno



Digitalno doba


Iako su pripadnici te generacije uspjeli zauzeti i neka vodeća mjesta u raznim organizacijama, i njihovi su dani već polako na izmaku. Tu generaciju polako smjenjuje i ozbiljno »ugrožava« generacija Z – oni koji su rođeni iza 1995. godine. Smatra se da će generacija Z najbrže zavladati svijetom, jer su rođeni u potpuno digitalnom dobu.


Zbog toga su zanimljivi rezultati do kojih su došli Graylingovi stručnjaci radeći istraživanja diljem svijeta o ICT trendovima. Oni su objavili listu sedam trendova za komunikacijsku industriju u 2017. godini uzimajući u obzir brze promjene u tehnološkoj industriji, inovacije u sektoru medija te sociološko – političku situaciju u svijetu.


Stručnjaci Grayling agencije smatraju da danas, kada su različiti komunikacijski kanali i načini komunikacije dostupniji no ikada prije, važno je prepoznati priliku, reagirati i kreirati informativne i inovativne komunikacijske strategije koje će ostvariti zadane ciljeve. Možda zadnju priliku za mnoge pripadnike X i Y generacije, da ih ne »pomete« Z generacija.


Umjetna inteligencija (AI)


Budući da se povećava prisutnost nosivih uređaja na tržištu za očekivati je da će osobe kreirati vlastite pametne ekosustave, iznimno prilagođene njihovim afinitetima, rutinama i stilu života. Pritom najviše se misli na generaciju Z jer njihova očekivanja od pametnih platformi rastu kako i oni sazrijevaju. Brendovi će ubuduće morati prihvatiti tehnologiju više no što to sada čine i ustupiti nešto kontrole kupcima, odnosno klijentima te im dopustiti interakciju na način na koji oni to žele.


Danas je korisnicima dostupno mnogo više od praktične i iznimno personalizirane uporabe Interneta stvari (IoT). Umjetna inteligencija (AI), koja je već itekako prisutna, koristit će se za upravljanje različitih aspekata života, bilo da je riječ o sastancima, kupnji ili putovanjima. Prema podacima tvrtke Gartner, više od dvije milijarde online kupnji u 2017. realizirat će se putem mobilnih shopping asistenata. Tako će trgovci, brendovi, turističke agencije, turistička odredišta, zapravo organizacije svakog tipa, morati shvatiti i prigrliti ovo brzo promjenjivo ponašanje potrošača. Ja, ja i umjetna inteligencija potencijalno predstavljaju goleme mogućnosti, no valja istaknuti i da postoji veliki rizik da tvrtke ne prepoznaju priliku i zaostanu za ovim napretkom.



Tekuća godina je u političkom smislu diljem svijeta bila uistinu turbulentna, no ispod svog tog meteža političke se odluke i dalje donose, a u 2017. ćemo svjedočiti snažnijoj suradnji između privatnog i javnog sektora. Logično je to zaključiti ako se u obzir uzme UN-ov plan »Suistainable Development Goals 2015-2030«. U 2017. je za očekivati suradnju javnog i privatnog sektora kojim bi se ostvarili ciljevi UN-a. Najveća pitanja na globalnoj razini morat će se rješavati u partnerstvu privatnog i javnog sektora što će omogućiti da privatni sektor utječe na javni i obratno.



Faktor nesigurnosti


Građani, potrošači sve više gube povjerenje u političke figure i traže potporu, odgovore i očekuju da poslovni ljudi i brendovi preuzmu vodstvo. Istraživanje je pokazalo da će 82% potrošača više vjerovati tvrtki, odnosno brendu, čiji je izvršni direktor (CEO) aktivan na društvenim mrežama. Primjerice, kada izvršni direktor neke tvrtke ili brenda iskazuje pozitivan stav o relevantnim svjetskim pitanjima (društvenim ili političkim) skloniji smo vjerovati u njegovo vodstvo – još i više ako su u skladu s javnim mnijenjem ili ciljanom publikom. Jednako tako, vrlo je važno kojim nam se tonom obraćaju CEO-ovi u svojim objavama na društvenim mrežama. Hladna, konkretna, distinktna komunikacija neće polučiti dobre rezultate. Ljudi će steći povjerenje u onoga tko im se obraća toplim tonom, empatijom, iznoseći stavove i mišljenja na njima prihvatljiv i empatičan način.



Najveće promjene kojima smo svjedočili u 2016. godini odnose se na, sada već, fundamentalno korištenje platformi za prijenos uživo poput Facebook Livea i Periscopea. Time se tvrtkama omogućuje pristup emitiranju sadržaja na hiper-razinama direktnosti s malo ili nimalo filtera. Mlađa publika, millenijalci i generacija poslije njih ne žele čekati informacije – žele ih dostupne odmah i to na njima omiljenim kanalima. To su prepoznali mediji, ali i brendovi ulažući u live blogove, streaminge i dijeljenja putem društvenih mreža. Sve kako bi ostali u toku i relevantni.



Nova generacija na društvenim mrežama


Mnoge su tvrtke i organizacije do sada prepoznale važnost suradnje s influencerima na društvenim mrežama pri čemu se misli na bloggere, vloggere, YouTubere, influencere na Instagramu i Twitteru koji pokrivaju različita područja – modu, ljepotu, gastronomiju, gaming, IT itd. Pogrešno je influencere na društvenim mrežama, zbog njihovog dosega, tretirati kao još jedan kanal za komunikaciju svojih ciljeva i poruka. Kampanje moraju biti pažljivo i kreativno osmišljene kako bi dominirale kreativnom zajednicom YouTubera, Videoblogera, Instagrammera, Vinera i SnapChattera. Vješto kreirane i realizirane kampanje omogućit će brendovima doseći i održati utjecaj u prostoru društvenih mreža s ogromnom lojalnom publikom koju većina kompanija može samo sanjati, ili za nju platiti.


Hibridna stvarnost


Kompanije koje prepoznaju napredak u korisničkom iskustvu kao ključni element inovacija korištenjem AR-a, VR-a i MR-a bolje će ostvariti konkurentsku prednost na tržištima koja sve više zahtijevaju sofisticirane usluge. Komunikacija bilo s kim, na bilo kojem mjestu u svijetu, u bilo koje doba nikada nije bilo lakša, bilo da govorimo o komunikaciji putem FaceTimea, instant porukama, korištenju gaming kanala, itd. Način na koji komuniciramo brzo se razvija, a razvojem AR, VR i MR tehnologija digitalni i fizički svjetovi postaju sve integriraniji, omogućujući korisnicima da dožive iskustva koja se ranije nisu mogla ostvariti.


Novi prostor za utrku


Omiljene društvene mreže Facebook, Instagram i Twitter fokusiraju se na plaćeni sadržaj više no ikada, no jednako tako je i na navedenim platformama zasićenost porukama i kampanjama veća no ikad, a prema zadnjim podacima što je veći broj fanova na Facebook stranicama to je manji njihov organski doseg. Brendovi i kompanije danas na raspolaganju imaju netradicionalne platforme koje još nisu toliko opterećene konkurencijom na kojima je moguće, uz konkretno osmišljeni sadržaj i poruke koje se uklapaju u platformu ostvariti svoj cilj, biti primijećene i ne gubiti se u masi. Netradicionalne platforme predstavljaju izazov brandovima i agencijama u stvaranju kreativnog i inovativnog sadržaja kojim će potaknuti zanimanje za njega. Ove platforme imaju mogućnost vrlo moćnog utjecaja i potaknuti viralnost usmenom predajom (Word of Mouth) na temelju inovativnog, kreativnog i inspirirajućeg sadržaja. Ujedno to predstavlja izazov kako za brendove, tako i za partnerske agencije.