Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
14. studenoga 2019.
Besane noći

Sve veći broj stanovnika nema miran san. Znate li dovoljno o nesanici?

Foto Pixabay.com
Foto Pixabay.com
Autor:
Objavljeno: 5. listopad 2018. u 7:44 2018-10-05T07:44:27+02:00

Nesanica je moderna bolest koja se još uvijek ne tretira dovoljno ozbiljno, a posljedice za čovjekovo zdravlje i psihu mogu biti kobne.

Vrijeme je za spavanje, no vi ste budni i dok sve oko vas naoko miruje vaš mozak nikako da krene na počinak? Daleko od toga da se u ovom zamornom stanju nalazite sami jer prema rezultatima američkog Nacionalnog instituta zdravlja čak 30 posto sveukupne populacije ima problema sa spavanjem, a 10 posto posljedice nespavanja osjeća tijekom dnevnih aktivnosti. Nesanica je vrlo uobičajena pojava modernog svijeta koja pod utjecajem različitih faktora zahvaća sve veći broj ljudi, a ovisno o intenzitetu i trajanju, može predstavljati značajnu prepreku normalnog i zdravog življenja.

Kako definiramo nesanicu?

Nesanica je stanje u kojem osoba ima poteškoća sa spavanjem ili ne može zaspati, kad za to ima priliku i potrebu. Ljudi koji pate od nesanice nezadovoljni su s kvalitetom sna do kojeg dolaze teškom mukom, nakon mnogo sati iscrpljenosti i bez očitih rezultata spavanja zbog čega se u njihovu svakodnevnom životu kao posljedice javljaju umor,nedostatak energije, poteškoće u koncentraciji, promjene raspoloženja i smanjenje učinkovitosti u poslu ili školi.

Trajanje nesanice određuje vrstu

Ovisno o trajanju nesanice, razlikujemo nekoliko njenih tipova i stanja. Ako se nesanica pojavi odjednom i traje kratko, riječ je akutnoj nesanici koja je najčešće rezultat većih i trenutnih životnih promjena koje nas uzbuđuju ili plaše. Primjerice, takva se vrst nedostatka sna javlja uoči većih putovanja, donošenja važnih odluka, većih poslovnih i školskih izazova,a karakteristična je za većinu ljudi te se, zbog svoje kratkotrajnosti, ne treba tretirati.

S druge pak strane učestala nemogućnost spavanja koja se javlja barem tri noći uzastopce tijekom tri mjeseca naziva se kroničnom nesanicom koja donosi ozbiljne posljedice te se kao takva mora tretirati. Njeni uzroci mogu biti brojni, a katkad ih je i teško ustvrditi te osoba koja od nje boluje mora poduzeti značajnije korake u promjeni načina života kako bi povratila regularno spavanje.

Uzroci nesanice

Uzroci se najčešće kriju u stresnom životnom stilu, brigama kojih se sami ne možemo riješiti, smjenskom radu koji remeti ustaljen ritam, nedostatnoj fizičkoj aktivnosti i drugim kliničkim poremećajima, a sve su navedene tegobe u većoj ili manjoj mjeri zastupljene u većine pripadnika modernog društva zbog čega i ne treba čuditi velika pojavnost nesanice. Pritom se nesanica može manifestirati kao poteškoća da se zaspi, nemogućnost da osoba zaspi ili problem preranog buđenja ujutro.

Foto Pixabay.com

Liječenje nesanice može uključiti različite komponente koje se odnose na ponašanje, psihičko stanje pojedinca i medicinski pristup. Nijedan aspekt ne isključuje drugi, već naprotiv, a za pronalazak pravog puta liječenja nesanice bitna je konzultacija sa stručnim medicinskim i psihološkim kadrovima koji će, temeljem utvrđivanja uzroka, pomoći pronaći pravi način tretiranja nesanice.

I premda uzimanje lijekova za spavanje svakako najbrže i najlakše djeluje, za dugoročan san i zdrav život važno je pripaziti na nekoliko koraka koji vam mogu olakšati lakši i mirniji san.

Što učiniti?

Ako imate učestalih problema sa spavanjem preispitajte vaše životne navike. Što vas muči, radite li previše, je li vam posao i život stresan. Za san je potreban unutarnji mir na kojem možete poraditi tako da tijekom dana isključite stresore koji, kada legnete u krevet, počnu mahnito raditi.

Osim toga, za san je potrebno stvoriti navike. Odredite vrijeme kada ćete leći u krevet i držite se tog termina, a bitno je zakazati i vrijeme ustajanja. Ako spavate do kasna, prirodno je da ne možete rano zaspati. Također, stvorite neke rituale prije spavanja koji vas opuštaju. Topla kupka i šalica toplog mlijeka i nekoliko stranica knjige (koja nije previše uzbudljiva da vas drži budnima) svakako mogu pomoći.

Ako se ne krećete dovoljno, a uz današnji sjedilački način života to je česta dijagnoza, nije neobično što navečer niste umorni i ne možete zaspati. Počnite se baviti nekim sportom i fizičkom aktivnošću koja će vas učiniti poletnima tijekom dana, a do večeri umoriti dovoljno da zaspete. Navečer nemojte jesti tešku hranu, piti kavu ili pušiti cigarete jer vas to održava budnima.

Ako navedene aktivnosti ne pomognu, ne bojte se potražiti pomoć stručnjaka koji vam mogu pomoći otkriti probleme koji vas možda podsvjesno muče i ne daju vam spavati. Možda vam je potreban tek razgovor, pomoć u rješavanju određenog problema ili organizaciji koji vas sprečava od mirnog sna. Ako problem potiskujete, odgađate kraj agonije zvane nesanica.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.