Milijarde na moru

Najljepši brodovi za razonodu: Milijarde dolara i ovog ljeta plove Jadranom

Marinko Glavan

snimio Željko Lukunić / PIXELL

snimio Željko Lukunić / PIXELL

I zaista, Christina O je posebna priča. O njenoj povijesti gotovo sve je poznato, pa nema smisla nadugo i naširoko je iznositi, no posebna je i po tome što je svoj današnji izgled dobila potpunom preinakom u brodogradilištu Viktor Lenac. U Lencu je dobila novu oplatu, uz potpunu rekonstrukciju svih inetrijera i eksterijera, uključujući i slavni Ari's bar, u kome je Onassis svoje goste zabavljao za šankom izrađenim od drveta s potonule španjolske galije, držeći se za rukohvate od kitovih zuba i sjedeći na barskim stolcima presvučenima, ni više ni manje, nego kožom s prepucija kitova penisa, što slavni vlasnik, navodno, nije propuštao isticati pred gostima.



Uplovljavanjem jahte Royal Romance, u vlasništvu Viktora Medvečuka, ukrajinskog oligarha i bliskog prijatelja ruskog predsjednika Vladimira Putina, u Riječku luku u svibnju počela je ovogodišnja sezona plovidbe najskupljih, najekstravagantnijih i najvećih privatnih jahti po Jadranu.


Zadnjih petnaestak godina hrvatska obala Jadrana postala je jedno od omiljenih odredišta svjetskih bogataša, od biznismena poput Bill Gatesa, preko ruskih oligarha poput Romana Abramoviča koji je postao već stalni gost, do filmskih zvijezda kao Demi Moore, i brojnih više ili manje poznatih sportaša, arapskih prinčeva, jet settera i okrunjenih glava.


Koliko god medijima i javnosti bili zanimljivi vlasnici i korisnici megajahti što kruže između hrvatskih otoka, ništa manje zanimljivi nisu ni sami brodovi, koji predstavljaju statusni simbol, ali i sam vrh običnim smrtnicima nezamislive raskoši, ekstaravagancije i, ako ćemo pravo, često i čistog razmetanja njihovih vlasnika. Ukupnu vrijednost megajahti u ljetnim mjesecima u Jadranu nemoguće je točno zbrojiti, no nesumnjivo je riječ o milijardama plovećih eura. Iako svaka od njih predstavlja malo remek djelo brodogradnje, posebno kada je riječ o opremi, gdje više pravilo nego iznimku predstavljaju kino dvorane, bazeni, saune, spa i fitness sadržaji, pomoćni gliseri koji bi sami po sebi zadovolljili potrebe većine nautičara, neke ipak odskaču od ostalih.


Sigurnosni sustav




Uz pomoć Andrije Šimića, iz pomorske agencije Simmor marine, koja već niz godina skrbi o ispunjavanju svake, pa i najosebujnije želje putnika na megajahtama, kao i o njihovom privezu i potrebama posada u vrijeme kad vlasnici nisu na brodu, pokušali smo sastaviti popis onih koje su po svojim karakteristikama najposebnije.


Pa krenimo redom, i to od najveće, odnosno najdulje jahte koja je ikad plovila Jadranom, a ta titula pripada brodu Eclipse, punih 162 metra dugoj jahti, izgrađenoj u vjerojatno najekskluzivnijem brodogradilištu tog tipa brodova, njemačkom Blohm&Voss-u. Vasnik je, a tko drugi, nego Roman Abramovič, ruski oligarh i vlasnik engleskog nogometnog kluba Chelsea, koji već godinama, u pravilu krajem kolovoza ili početkom rujna, uživa u ljepotama Jadrana, s bazom u Dubrovniku.


Ono što se o Ecipseu zna je da može primiti trideset gostiju, kojima je na raspolaganju najveći mogući luksuz na moru –  bazeni, kino, niz manjih plovila, dva helidroma, luksuzni saloni i otvoreni prostori na brodu i niz drugih ugodnosti čiji detaljan popis bi vjerojatno zauzeo čitavo današnje izdanje Novog lista. O brodu, vlasniku i gostima skrbi čak sedamdeset članova posade, a kada je izgrađena, 2009. godine, Eclipse je bila najveća jahta na svijetu, no u međuvremenu je tu titulu preuzeo Azzem, u vlasništvu jednog arapskog milijardera.


Ono o čemu se kod Eclipsea samo nagađa, jesu brojni sigurnosni i drugi sustavi na brodu, pa tako kolaju priče kako je brod opremljem proturaketnim štitom, sustavom za detektiranje i odvraćanje torpeda, sustavima za ometanje elektroničkog praćenja, pa sve do mini podmornice, no sve su to, ako ne glasine, onda barem dobro čuvane tajne ovog broda.


Eclipseu pripada i još jedna titula, ona najskuplje jahte koja je plovila Jadranom, čija izgradnja je stajala čak 350 milijuna eura, kaže Šimić.


Obilje luksuza


Gledano po dimenzijama broda, najšira jahta u Jadranu bila je Luna, opet u vlasništvu Romana Abramoviča, široka čak 22,5 metara, s duljinom od 115 metara, što zahtjevnom vlasniku očito ipak nije bilo dovoljno, pa je kupio Eclipse. I Luna je opremljena svim zamislivim luksuzom, a i o njoj se pričalo u superlativima, kao i o brojnim skrivenim sigurnosnim sustavima.


U kategoriji jedrenjaka, titula najvećeg pripada Sea Cloudu, 109 metara dugom brodu s četiri jarbola, izgrađenom 1931. godine, kada je, baš kao Eclipse 2009. godine, bio najveća privatna jahta na svijetu. Izgrađen je u njemačkom brodogradilištu Krupp, za američkog multimilijunaša Edwarda Huttona, a od tada do danas promijenio je brojne vlasnike, našavši se čak i u sastavu američke Obalne straže tijekom Drugog svjetskog rata, iako legenda kaže kako je tadašnji predsjednik SAD-a Franklin Delano Roosevelt ispočetka odbija uključiti ga u obrambene snage, tvrdeći kako je brod prelijep da bi bio uništen. I sedamdesetak godina kasnije, Sea Cloud po mišljenju mnogih jedan je od najljepših jedrenjaka koji plove svjetskim morima, a koristi se za iznajmljivanje te svojim gostima i dalje nudi obilje luksuza.


Oploviti svijet


Ljepota je subjektivan pojam, no prema mišljenju velike većine nas iz struke, kao i onih pravih ljubitelja te vrste brodova, kada je riječ o jedrenjacima koji su zadnjih godina plovili Jadranom, bez konkurencije je Shennandoah of Sark. Brod je izgrađen davne 1902. godine, kao privatna jahta i svojevrsna posveta zlatnom dobu američkih jedrenjaka. I tada, kao i danas predstavlja pravo remek djelo brodogradnje, koje je užitak samo vidjeti na moru, kaže Šimić.


Shennandoah je puno više od samog broda, njena povijest toliko je zanimljiva i bogata da ju je nemoguće strpati u nekoliko redaka novinarskog teksta. Brod je oplovio svijet nebrojeno puta, plovio po velikim rijekama poput Amazone, Konga i Nigera, sudjelovala na najpoznatijim regatama, poput America’s cupa, a na njemu je Rod Stewart snimio spot za svoj hit »What Am I Gonna Do«. Izgrađena je u Brodogradilištu Townsend & Downey na Shooters Islandu u blizini Staten Islanda u američkoj državi New York po narudžbi Charlesa Fahnestocka, jednog od najbogatijih američkih bankara tog doba.


Njegova je želja bila stvoriti brod s kojim će oploviti cijeli svijet, a to si je mogao i priuštiti. Projektirao ga je Theodore E. Ferris, jedan od najpoznatijih pomorskih dizajnera s početka 20. stoljeća, a Shenandoah je ostala jedini njegov brod koji još uvijek plovi. Promijenila je čitav niz vlasnika, no do danas ostaje jedan od najljepših jedrenjaka na svijetu, čija je posebnost upravo u tome da i nakon 115 godina plovidbe izgleda gotovo identično kao kada je prvi put zasjekla valove.


Drvo s galije


Ako bi Shennadoah of Sark mogla pričati o svojoj povijesti, što tek reći za Christinu O, jahtu nakadašnjeg najbogatijeg čovjeka na svijetu Aristotela Onassisa, grčkog brodovlasnika koji je bio oženjen Mariom Callas i Jackie Kennedy. Na njoj su boravili brojni svjetski moćnici, kao i najveće filmske i glazbene zvijezde, poput Marilyn Monroe i Franka Sinatre, ističe Šimić.


I zaista, Christina O je posebna priča. O njenoj povijesti gotovo sve je poznato, pa nema smisla nadugo i naširoko je iznositi, no posebna je i po tome što je svoj današnji izgled dobila potpunom preinakom u brodogradilištu Viktor Lenac. U Lencu je dobila novu oplatu, uz potpunu rekonstrukciju svih inetrijera i eksterijera, uključujući i slavni Ari’s bar, u kome je Onassis svoje goste zabavljao za šankom izrađenim od drveta s potonule španjolske galije, držeći se za rukohvate od kitovih zuba i sjedeći na barskim stolcima presvučenima, ni više ni manje, nego kožom s prepucija kitova penisa, što slavni vlasnik, navodno, nije propuštao isticati pred gostima.


Christina O osim poviješću, izdvaja se i svojim klasičnim izgledom, među nebrojenim suvremeno dizajniranim jahtama, no titulu najljepše, ipak nosi jedna od novijih jahti.


Medeni mjesec


Uvijek je nezahvalno govoriti o ljepoti, pa tako i kod brodova. Prema mišljenju struke, iskazanom u brojnim razgovorima, kao vjerojatno najljepša jahta u Jadranu izdvaja se 115 metarski Pelorus, koji je nekad bio u vlasništvu Romana Abramoviča, kaže Šimić.


Pelorus je i ovoga ljeta plovio Jadranom, a njime je u srpnju krstario ministar vanjskih poslova Ujedninjenih Arapskih Emrata, šeik Abdullah bin Zayed al Nahyan, koji se tijekom boravka u Hrvatskoj sastao s premijerom Andrejem Plenkovićem i predsjednicom Kolindom Grabar-Kitarović. Inače, Pelorus se smatra jednom od najljepših megajahti na svijetu, izgrađen je 2003. godine za bogataša iz Saudijske Arabije, da bi ga već iduće godine kupio Roman Abramovič. On ga je u brakorazvodnoj parnici prepustio bivšoj supruzi Irini Maladinoj, koja ga je pak prodala poznatom američkom glazbenom i filmskom producentu Davidu Geffenu, a on ga je prodao emiratskom šeiku. Na tom su brodu često boravile najveće zvijezde nogometnog kluba Chelsea, kao poseban bonus za postignute rezultate, pa je tako na Pelorusu medeni mjesec proveo John Terry, a čest gost bio je i Frank Lampard.


70 čvorova


U kategorijama naj jahti na Jadranu izdvajaju se još tri. Najbrža megajahta koja je ikad plovila našim teritorijalnim vodama je 42 metara dug The World is Not Enough, koji postiže brzinu od nevjerojatnih 70 čvorova.


Ono što je posebno zanimljivo je da pri punoj brzini ta jahta troši čak tri tisuće litara goriva na sat, ističe Šimić.


Najstarija motorna jahta je svakako SS Delphine, izgrađena 1921 godine, a kao što SS u imenu govori, riječ je o parobrodu, čiji su vlasnici posebno ponosni na činjenicu da je brod do današnjeg dana zadržao izvorni izgled i pogon. Kao vjerojatno najekstravagantniju, barem izgledom, valja izdvojiti megajahtu »A«, futuristički brod nalik najmodernijim ratnim brodovima, u vlasništvu Andreja Melničenka, koja je je prilično čest gost na Jadranu.


Prema dostupnim podacima, dvije najveće jahte koje u ovom trenutku plove hrvatskom stranom Jadrana su na početku teksta spomenuti, gotovo 100 metara dug Royal Romace i El Mirqab, dug 113 metara. S obzirom na popularnost hrvatskog akvatorija među svjetskom elitom, u nadolazećim ćemo godinama sigurno imati prilike vidjeti još veće, još atraktivnije i još skuplje brodove od spomenutih u tekstu, što će i dalje privlačiti pažnju javnosti, ali ujedno biti i jedna od najboljih mogućih reklama za hrvatski turizam.