Grad koji nikad ne spava

GODIŠNJI U NEW YORKU Super kuharica iz Matulja u Velikoj jabuci pripremala štrudel i biciklirala s E.T.-jem

P. N.

Marijana sa kćerkom

Povoljno u New Yorku morate uzeti s velikom rezervom. Nema povoljno, nema jeftino! Barem što se ulaznica i javnog prijevoza tiče, a za hranu vrijedi pravilo - što dalje od centra, to je jeftinije i kvalitetnije

NY

Od svega što sam do sada vidjela, ništa, ali baš ništa ne može se mjeriti s New Yorkom. To je jedan nabrijani, brzi, bučni, nagužvani i uzbuđeni grad iz kojeg nikada ne želite izaći. Ne zovu ga bez veze gradom koji nikada ne spava.

Na putu sam bila s djetetom od 7 godina, pa nešto pretjerano od noćnog života nismo mogle konzumirati, ali na centralnom trgu Times Square u ponoć živo je kao i u podne, 15 sati, 18… Krcato je performera, uličnih (neagresivnih) prodavača ulaznica, autobusnih karata, svirača…, i naravno turista. Oni sjede, gledaju u čudu i nevjerici svu tu gužvu, glazbu koja odzvanja među ogromnim zgradama i mislim da se vesele činjenici da je New York sve ono što su zaista i očekivali! Barem meni. Ništa manje od očekivanja. Sve je poznato, sve smo već negdje vidjeli, u nekom filmu, crtanom, reportaži…

5G mreža

Snalaženje po ulicama, vožnja podzemnom željeznicom, odlazak od muzeja do muzeja, galerija, atrakcija…, tako je sve jednostavno i teško da ćete se izgubiti. Autobusna stanica na svakom je koraku, podzemna željeznica također, a kada vam je već svega dosta dignete ruku i taxi odmah staje. Cijena gradske vožnje taksijem identična je vožnji podzemnom za dvoje u jednom smjeru, što znači da vam se i te kako isplati.

Taxi vozači su također kao u nekom filmu, loše pričaju engleski i nisu sigurni u adresu na koju vas vode, ali GPS je nepogrešiv. Inače, za komunikaciju s dragim osobama u Hrvatskoj nije vam potrebna nikakva američka SIM kartica jer WIFI-ja ima doslovno u svakoj trgovini, kafiću, restoranu, muzeju, atrakciji…, i to 5G. iMessage, Face time, Viber i Messenger poruke i video omogućuju vam da ste sa svima stalno u kontaktu.

Kontrole na ulazima

Moram reći da se prilikom ulaza u sve muzeje, atrakcije, galerije prolazi kontrola kao i u zračnoj luci, da se svugdje čeka „kontrolirani“ red i da smo se uz svu tu buku, gužvu, napetost…, osjećale jako sigurno. Beskućnika ima ne baš pretjerano i većina se nalazi dalje od centralnih mjesta atraktivnih turistima, a i s prosjacima je situacija ista.

Jedino na što morate paziti je šest sati vremenske razlike. Tijelu, barem mojemu, trebalo je jako puno vremena da se prilagodi na to. Ne znam je li gora prilagodba u Americi ili ona po povratku u HR?! Nije to samo zbog tih šest sati vremenske razlike, već i zbog toga što ste na putu cca 24 sata, a „spavanje“ u avionu više je umaranje nego neka korist.

BBQ vikend

Mi smo na put krenule iz Matulja u 7 ujutro prema  Veneciji, gdje smo u podne imale let za Düsseldorf, te potom u 17.45 za New York u koji smo stigle istog dana, nešto malo prije 20 sati. Dok smo došle u Huntington/Centerport na Long Islandu (naš američki dom), malo popričale s domaćinima, raskomotile se i raspremile torbe bila je već ponoć, po našem vremenu 6 ujutro.

S obzirom da su naši domaćini zaposleni, te je vikend jedino vrijeme kada možemo biti svi zajedno, prihvatile smo prijedlog i ostale kući u opuštenoj kućnoj atmosferi, uz nezaobilazni BBQ (roštilj), izležavanje na bazenu i plaži, dugotrajnim ćakulama, obilasku susjedstva, šetnjama, te punjenju baterija za posjet hektičnom gradu. I to je bila jako dobra odluka!

NY

Već u ponedjeljak, vlakom smo iz Huntingtona krenule na jednosatnu vožnju prema Manhattanu. Prvo što smo ugledale bila je nezaobilazna Empire State Building koja nam je bila i na listi želja, te smo odlučile propješačiti do nje.

Većinu ulaznica nisam kupila ranije jer s djetetom nikada ne znate kada će mu biti dosta, što će mu se svidjeti, hoće li moći pratiti vaš tempo…, pa sam se taj dan odlučila za New York City Pass koji nudi nekoliko različitih muzeja, galerija, atrakcija po povoljnijoj cijeni. Ovo povoljno u New Yorku morate uzeti s velikom rezervom. Nema povoljno, nema jeftino! Barem što se ulaznica i javnog prijevoza tiče. A za hranu vrijedi pravilo što dalje od centra, to je jeftinije i kvalitetnije. I preporučam vam da nikako, ali zaista nikako, ne preračunavate dolare u kune. Bit ćete puno sretniji!

Dan u muzeju

Empire State Building, koju još zovu i srce New Yorka, nudi prekrasan pogled na cijeli grad čiji je i simbol. Svake godine privuče oko 3.8 milijuna posjetitelja koji do 80. kata liftom stižu u manje od minute. U ulaznicu vam je uključena dnevna i noćna posjeta.

NY

Nakon šetnje 5. avenijom i urbanog ručka na Greely Squareu, podzemnom željeznicom odlazimo u Museum of National History i zbog Citty Passa ne moramo čekati red, već nas samo propuštaju. Ovo je muzej u kojem je snimana trilogija „Noć u muzeju“, pa se opet sve čini poznato. Prikaz zemlje, svemira, fosila, životinja, okoliša, ljudi i kultura, te zanimljive predstave i filmovi par će vas sati držati u muzeju i sigurno ćete opet poželjeti  proživjeti to iskustvo u nekom sljedećem posjetu.

Kratka pauza u ogromnom Central Parku i krećemo dalje prema Rockefeller centru koji se na 89 tisuća metara četvornih površine  nalazi između 48. i 51. ulice. U zgradi se nalazi i nacionalna TV mreža NBC čiji smo posjet i razgledavanje ostavile za drugi put. Rockefeller centar poznat je i po klizalištu i velikom božićnom drvcu.

Nasuprot se nalazi Katedrala Sv. Patricka koju smo također posjetile, ali nakon Vatikana i Bazilike Sv. Petra, ovo me jednostavno nije ostavilo bez daha. Naravno da je lijepo, ima svoje posebnosti, ali Rim se nikako ne može nadmašiti!

Selfie štap, nope

Nakon kupnje avionske karte odmah sam kupila i karte za Broadway show jer su rasprodane mjesecima unaprijed, pa smo tako prvi dan nakon svega sjele u gledalište i bez daha pogledale predstavu prilagođenu djeci u kojoj i glume djeca – „School of Rock“.

Shopping

Tijekom posjeta smo obavile i tjednu kupnju namirnica u supermarketu koji je superodlično opskrbljen i pitate se – živimo li mi u istom stoljeću na istoj planeti?! Puno me njih pitalo i je li hrana ukusna? Naravno da je! Par sam dana pripremala večeru za sve ukućane i nije bilo nikakve razlike u okusu. Čak sam pripremala i štrudel s jabukama, višnjama i borovnicama! Stvar je u super kuharici!

Shopping odjeće, obuće, torbica, make-upa…, ne moram ni spominjati. Kvalitetno, velik izbor i jako prihvatljive cijene.

Drugi smo dan odlučile posjetiti Liberty Island i Kip slobode, te Ellis Island na kojem je poznati Immigration museum. Trajekt kreće iz Battery parka gdje smo u jednom klasičnom „dinner“ restoranu, zajedno s policajcima i vatrogascima marendale.

Kip slobode visok je samo 46 metara plus postolje, ali kada znaš povijesne događaje i činjenice, onda ti je statua koja je 1924. godine proglašena nacionalnim spomenikom itekako „velika“. Po otoku se možete prošetati, otići sve do krune kipa, kupiti suvenir ili se jednostavno naslikavati do mile volje. Zanimljivo u NY-u je da je skoro svugdje dozvoljeno fotografiranje samo ne sa selfie štapom.

Ellis Island svoja je vrata kao Imigracijski centar otvorio 1892. godine, a od 8.8 milijuna imigranata koji su došli u Ameriku, njih 6 milijuna prošlo je kroz Ellis koji se zatvorio 1954. godine. Muzej je jako zanimljiv i u njemu možete provesti cijeli dan. Dokumentarni film „Otok nade“, razne izložbe, registracijska soba, spavaonice, sobe za preglede, saslušanja…, samo su dio onoga što možete vidjeti na otoku.

Sjećanje na 9/11

Kao ljubiteljica Forrest Gump filma s Tomom Hanksom „uvjerila“ sam dijete da će večera u „Bubba Gump“ restoranu biti pun pogodak, a obišle smo i poznatu slastičarnicu „Carlos Bakery“ koja nas nije pretjerano oduševila.

Naša sljedeća stanica bio je 9/11 memorijalni muzej u WTC-u koji svjedoči terorističkom napadu 11. rujna 2001. i 26. veljače 1993. godine. Muzej odaje počast žrtvama napada (njih skoro 3.000) i onima koji su riskirali svoje živote kako bi spasili potrebite. Muzej svjedoči i o posljedicama terorizma na živote pojedinaca i udar na zajednicu, ne samo na lokalnoj nego i nacionalnoj i međunarodnoj razini. Muzej je vrlo potresan, prikazani su autentični eksponati kao što je vatrogasno vozilo koje je sudjelovalo u spašavanju, policijsko vozilo, čuju se glasovi nastradalih, rekonstrukcije spašavanja, filmovi, odjeća i obuća preživjelih, puno priča, slika… Jedan odličan muzej za koji vam savjetujem da se pripremite na suze i tugu. A na to su mislili i autori samog muzeja jer baš kada vam zatreba maramica, evo kutije na dostupnom mjestu.

Guči, Prada, Versače

Kako bismo zaboravile na terorizam i sve ružno, krenule smo podzemnom prema kvartu Little Italy (Mala Italija) i kako i priliči pojele odličnu pizzu u Zia Esterina Sorbillo pizzeriji. Naime, u rujnu sam u Napoliju u odličnom društvu kušala savršenu Sorbillo pizzu i to sam htjela ponoviti i u New Yorku. Due, tre chiacchiere s vlasnicima, odlični gelato i caffè i krećemo prema China townu.

Guči, Prada, Versače,  Armani, samo su neke od „marki“ koje se nude na ulici, a prodavači vas mame i vuku u svoje dućane. Ljudi je krcato, svi glasno pričaju, prodaju, nude,  automobila ima tisuće, trube sirene, vatrogasne, policijske… Jedna zanimljiva kombinacija sinergije poluizgubljenih turista i lokalnog stanovništva.

NY

Posjetile smo i muzej voštanih figura Madame Tussauds koji će vam se sigurno svidjeti. Woody Allen, Marilyn Monroe, Mahatma Gandhi, Ozzy i Sharon Osbourne, Papa Ivan Pavao II, Derek Jeter, Lenny Kravitz, Michael Jackson, Prince, Charlie Chaplin, Judy Garland, Whoopi Goldberg, Will Smith, Abraham Lincoln, Obama, Trump…, samo su neki od likova koje možete tamo naći, kao i originalne scene iz nekih poznatih filmova kao što je onaj o E.T.-ju. Pripremite foto aparat, uključite maštu i uživajte.

Big Apple je grad koji, kada jednom zagrizete, teško da ćete ostaviti, a još je teže da ćete uz sve što nudi, cijelu jabuku moći ikada pojesti!