Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 27° 2
Sutra: 21° 25° 1
18. rujna 2018.
Vožnja zimi

ZIMA NA KOTAČIMA Sve što trebate znati o vožnji u zimskim uvjetima koji službeno počinju 15. studenog

ZIMA NA KOTAČIMA Sve što trebate znati o vožnji u zimskim uvjetima koji službeno počinju 15. studenog
ZIMA NA KOTAČIMA Sve što trebate znati o vožnji u zimskim uvjetima koji službeno počinju 15. studenog
Autor:
Objavljeno: 7. studeni 2017. u 21:19 2017-11-07T21:19:21+01:00

Nemojte zaboraviti da od 15. studenog vrijede zimska zakonska pravila na prometnicama koja posebno rigorozna postaju kad se prometna situacija zbog snijega i leda drastično pogorša

Samo je jedna i jedina istina – ma što dvojili po pitanju zimske opreme ili zakonskih propisa koji se na nju odnose, sve je zajedno potpuno besmisleno i neozbiljno ako se prije i ispred svega ne stave – zimske gume. Možemo dvojiti o mnogo toga, no postavljanje zimskih pneumatika do 15. studenog kad počinje zakonska obaveza korištenja zimske opreme je – civilizacijska potreba.

Gume preduvjet svega

Jasno nam je kako zimske gume, a riječ je o sva četiri pneumatika imaju svoju cijenu, ne manju od 1,6 tisuća kuna, no na taj se način to pitanje ipak rješava za nekih četiri ili više godina. U prosječnom broju kilometara koje prelazi hrvatski vozač, a to je oko tisuću mjesečno, zimske će gume prelaziti po prilici pet ili nešto više tisuća tako da im je vijek trajanja do pet godina. Kad se pritom zna što se dobiva njihovim postavljanjem, sve bi dvojbe i analize o suvišnosti korištenja zimskih guma morale biti odbačene.

Istina, živite li strogo u najužoj jadranskoj zoni ili na otocima te nemate baš nikakve potrebe odlaska u kontinentalne krajeve tijekom zime, dovoljni su i kvalitetni ljetni pneumatici. Zakonska obveza vam na tim područjima također ide »na ruku«, osim kad i u primorskim krajevima padne snijeg. Mada, ne trebe izgubiti iz vida da je i na mokrom kolniku zimi, kad je temperatura zraka niža od 7 stupnjeva celzijusa, ljetna guma znatno manje sposobna od zimske. Naprosto smjesa ljetnih guma se, laički rečeno, ispod navedene temperature stvrdnjuje i znatno gubi svojstva prianjanja, dok kod zimske gume to nije slučaj jer se ona »hvata« za podlogu i na temperaturama što debelo zalaze u minus.

A sad zakonski propisi koje donose Vlada i resorna ministarstva. Kako iscrpno pojašnjava Hrvatski autoklub, u Hrvatskoj je zimska oprema obvezna na zimskim dionicama javnih cesta od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine. Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.

Uređeno je to Odlukom o obveznoj zimskoj opremi. U zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2 km autocesta i 1523,3 km državnih i županijskih cesta te 68,1 km državnih cesta za tranzitni promet iz trajektnih luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak.

Prema članku 104. novog Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (NN 85/2016) pod zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, podrazumijevaju se: četiri zimska pneumatika (M+S) ili četiri ljetna pneumatika s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače.

Ako policijski službenik zatekne vozilo koje se kreće cestom (na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno) bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom ili da vozilom nastavi kretanje na cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu. U suprotnom: vozaču prijeti novčana kazna od 700 kuna.

Europsko šarenilo

Pogledamo li prema Europi, posebno državama u koje se odlazi na zimski odmor, vlada zakonsko šarenilo po pitanju datuma i posebnih odredbi, no da se ne biste zamarali s detaljima, opet isto – zimske gume pa na put. Iskreno, pa nije li neozbiljno da ljudi koji zimi putuju u bliže ili dalje inozemne adrese na automobilu koji voze nemaju zimske gume? Je, morate priznati da je to poprilično neozbiljno, da ne upotrebimo teže riječi.

U Austriji je obvezna zimska oprema u razdoblju od 1. studenog do 15. travnja. Lanci su dopušteni na dionicama s ugaženim snijegom ili zaleđenim kolnikom, a nisu dopušteni na cesti s raskvašenim ili djelomičnim snijegom. Pa vozač koji se kreće s lancima na ljetnim gumama po mjestimice zasnježenom kolniku ili onome s »bljuzgom« može dobiti kaznu za vožnju s nepropisnom zimskom opremom.

A kazne mogu biti drakonske: za nepoštivanje propisa istina samo 35 eura, no ako ste bez zimske opreme uzročnik zastoja u prometu, a to će vam se sasvim sigurno dogoditi jer ćete u jednom trenutku jednostavno prokliziti bez mogućnosti nastavka putovanja, kazna doseže vrtoglavih pet tisuća eura! Što je pak analogno dvadeset ili više kompleta zimskih guma s kojima biste mogli voziti i do 100 godina.
U susjednoj Bosni i Hercegovini propisi su slični našima, istina trajanje je do 15. travnja, baš kao i u Crnoj Gori, s tima da tamo kazne idu do 300 eura.

Zaustavni put

Kod temperature od minus 10 Celzijevih stupnjeva, automobil s ljetnim gumama, pri brzini od 60 kilometara na sat zaustavit će se nakon 55 metara, dok će se automobil koji na kotačima ima zimske gume zaustaviti nakon 44 metra. Na nižim temperaturama put kočenja još je duži. Ako automobil ima ljetne gume, zaustavit će se nakon 62 metra, a sa zimskim gumama najdalje do 50 metara.

Francuska i Italija, s obzirom da se radi o golemim državama velikih klimatskih razlika, imaju nejednake propise. Svaka talijanska regija sama odlučuje kad i kakvu zimsku opremu zahtijeva od vozača. Većina regija na području sjeverne i srednje Italije odlučila se za datumski određenu uporabu zimske opreme.

U pokrajini Furlaniji-Julijskoj krajini, na autocestama Trst – Venecija i Palmanova – Udine – Tržič, obvezna je uporaba zimske opreme od 15. studenog do 15. travnja, bez obzira na uvjete vožnje. Slično tome je i na ostalim cestama te regije. U regiji Trentino – Južni Tirol (Bolzano, Trento, Brenner) zimska je oprema obvezna od u istom razdoblju bez obzira na uvjete za vožnju, dok vremenski period obvezne zimske opreme u Italiji najduže traje, od 15. listopada do 15. travnja, u dolini Aoste, na autocestama, što idu u smjeru tunela Mont Blanc i St. Bernard.

U Francuskoj je uporaba zimske opreme obvezna u vrijeme zimskih uvjeta vožnje, odnosno kada je prometnim znakom označena njena obvezna uporaba, primjerice lanaca za snijeg. Zimska oprema su zimske gume min. 3,5 mm dubokim profilom odnosno lanci za snijeg.
Na planinskim je cestama posebice obvezna uporaba lanaca za snijeg i za vozila opremljena zimskim gumama. Kazna za vožnju bez zimske opreme je 135 eura.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka