Što treba znati o gorivu?

Vozite na rezervi? Griješite, s ovih par trikova plaćat ćete manje, a tankati nikad rjeđe

NL native

Birajte kvalitetna goriva koja imaju povoljan učinak na motore s unutarnjim izgaranjem

Birajte kvalitetna goriva koja imaju povoljan učinak na motore s unutarnjim izgaranjem



Mnogi vozači, nažalost, ne znaju kako gorivo utječe na vozilo i okoliš, iako ga godišnje prosječno troše oko tisuću litara. Naime, pitanje: „Koliko ti automobil troši ?“ staro je vjerojatno koliko i prvi komercijalni automobil, no malo vozača doista razmišlja o gorivu koje toči u svoj automobil.


Pripisat ćemo to današnjem užurbanom stilu života koji jednostavno ne dopušta razmišljanje o takvim stvarima. No, uz to idu i zanimljiva istraživanja koja pokazuju da više od pola vozača uvijek puni gorivo nakon što žuta lampica rezerve već poprilično dugo gori. Griješe, što bi mogli osjetiti i po džepu.


Vožnja na rezervi neka bude iznimka


Sigurno ste se vozili s nekim „tko je na rezervi“ uz tvrdnju :“Ma može on još prijeći 50 km ovako uz lampicu“. Svakome se ponekad dogodi da dođe do rezerve ali to nikako ne smije biti pravilo. Naime, uz takav stil vožnje vrlo je vjerojatno da će vam se kad-tad desiti da ćete ostati bez goriva na mjestu gdje nema benzinske postaje (samo zamislite kako po praznoj cesti pri temperaturi od 40 ºC hodate nekoliko kilometara s karnisterom u rukama i proklinjete dan kada ste odlučili da žuta lampica može još malo izdržati), no tu je i drugi problem. Ostane li cijeli motor bez goriva, isti će povući zrak i talog s dna rezervoara te time riskirate ozbiljnu štetu na motoru. Što je gorivo koje točite lošije čistoće, to su šanse za ovaj scenarij veće i u konačnici skuplje. 




Inače, istraživanja kažu da prosječno vrijeme provedeno na benzinskoj postaji iznosi 5,30 minuta, uz dva punjenja mjesečno to je potrošenih 11 min, što je doista malo uloženog vremena u potencijalno veliku uštedu. Stoga, čim razina goriva padne na otprilike jednu četvrtinu, uputite se na benzinsku postaju koja nudi kvalitetno gorivo, pogotovo ako procijenite da ćete zapeti u prometu ili postoji mogućnost da vožnja bude dulja od predviđene, a obvezno napunite spremnik za gorivo uoči odlaska na dulja putovanja.


Loše gorivo pogubno je za vozilo


Većina vozača smatra da veći oktanski broj ujedno znači i kvalitetnije gorivo što zapravo nije točno. Naime, kvaliteta i čistoća goriva se mjeri u količini neželjenih elementa u samom gorivu, iskoristivosti goriva u vožnji te njegovu utjecaju na okoliš. To znači da gorivo ne smije sadržavati sumpor i ostale komponente koje su zabranjene zakonom, mora imati određenu boju, gustoću, sadržaj vode, stabilnost, vodljivost, otpornost te zadovoljavati visoke standarde koje danas imamo. Nekvalitetno gorivo dugoročno pogubno djeluje na motor vašeg automobila, a u vozilima novije proizvodnje već i kratkotrajno korištenje takvih goriva može dovesti do ozbiljnijih kvarova. 


Foto iStock


Foto iStock



Birajte kvalitetna goriva koja imaju povoljan učinak na motore s unutarnjim izgaranjem, osobito kad je riječ o novijim modelima vozila, a tek su neznatno skuplja od svojih standardnih inačica, prosječno oko dva posto kad je riječ o dizelu, odnosno pet do sedam posto kad je riječ o benzinu s većim oktanskim brojem. 


Ta visoko kvalitetna goriva zahvaljujući posebnoj poboljšanoj formuli aditiva, kao primjerice kod Ininog Class Plus, uklanjaju naslage i dijelove motora štite od korozije. Zahvaljujući čišćem sustavu ubrizgavanja goriva, u motor dolazi optimalna količina goriva, što osigurava stabilan, miran rad motora i pozitivno utječe na potrošnju goriva. To se u vožnji iskazuje kao bolja dinamika.


Očuvanje okoliša osiguravaju samo kvalitetna goriva


Također, treba istaknuti da kvalitetno gorivo manje zagađuje okoliš, odnosno ispušta manje CO₂ te tako utječe i na očuvanje okoliša u kojem živimo, onog koji ćemo u nasljeđe ostaviti svojoj djeci. Vezano uz ekološki aspekt goriva, prema EU direktivi, u listopadu 2018. uvedene su i oznake kojim se označava udio biogoriva u svakom gorivu. Tako primjerice, kružnica s oznakom E5 označava do 5 posto etanola u benzinu, a E10 do deset posto etanola odnosno biogoriva u benzinu.



Ako na vratašcima spremnika automobila nije navedena oznaka goriva, odnosno maksimalni postotak etanola koji motor može podnijeti, treba provjeriti kod distributera. Najčešća oznaka na hrvatskom tržištu je E5 jer benzin do 5 posto etanola mogu koristiti gotovo sva vozila. Kod dizela udio biogoriva je označen kvadratom i primjerice oznakom B7, što označava udio biogoriva od 7 posto. 


U Hrvatskoj je prošle godine registrirano više od 2 milijuna vozila i kad bi svi koristili visoko kvalitetna goriva, emisija štetnih tvari u okolišu bitno bi se smanjila. Tome svakako trebamo težiti, no realnost nam ne ide u prilog jer su dvije trećine vozila u Hrvatskoj starija od deset godina, i u njih se toče manje kvalitetna i jeftinija goriva.


Ostale savjete za racionalnu vožnju pogledajte OVDJE.