Uključite mozak, pripremite strategiju

Vodič za kupnju rabljenih automobila

Mirko Vukotić

Dobro razmislite kakav automobil doista trebate. Vodite računa o potrebama, djeci, kilometraži, navikama, duljim putovanjima, troškovima održavanja, registracije.... Vremena su za kupnju razumom, a ne srcem



Vječna je dilema je li isplativije kupovati novi ili rabljeni automobil. S jedne su strane pobornici teorije »novo je novo« koju podupiru sve dulja jamstva pri kupnji, a uz to mnogi vole biti prvi – pa makar i vlasnici automobila.


S druge strane, nemali je broj onih koji kupnju rabljenih automobila smatraju isplativijom. Njima u prilog ide činjenica da samo u prve dvije godine novi automobil izgubi i do 35 posto vrijednosti. Već nakon izlaska iz salona gubi desetak posto, a kataloški mu vrijednost pada oko 1 posto mjesečno.


Kriza automobilskog tržišta potpomognuta otežanim uvje tima ishođenja kredita u prvi je plan stavila one koji još ras polažu određenom količinom gotovine. Dok imaju novce u džepu oni diktiraju pravila igre.





Bez obzira na to kupovali od pravne ili fizičke osobe, znajte da će se i jednima i drugima zacakliti oči kada stavite cash na stol



Bez obzira na to kupovali od pravne ili fizičke osobe, znajte da će se i jednima i drugima zacakliti oči kada stavite cash na stol. Kao i u svakom poslu i ovdje je važno ne srljati i isključiti srce, a uključiti mozak.


Dobro se pripremite, razradite strategiju i sustavno sužavajte odabir dok ne pronađete naj bolju ponudu za količinu novca kojom raspolažete. Pri kupnji se javlja još jedna nedoumica. Je li pametnije automobil kupovati preko oglasa, kod prodavatelja rabljenih vozila, na autotržnici ili kod prodavatelja novih vozila.


Odabir ovisi o vrsti automobila koji kupujete, odnosno o količini novca koji ste spremni izdvojiti za kupnju. Na autotržnici se u pravilu pojavljuju automobili koje ste tijekom tjedna mogli vidjeti »u žici« kod nekog od dilera rabljenih autombila, uz poneki »novitet« iz okolnih mjesta.


Teško ćete na tržnici pronaći novije modele koji se prodaju preko oglasnika, odnosno, još češće su u ponudi prodavatelja novih vozila jer su bili predujam za kupnju novog automobila.


Ne nasjedajte na prazne priče


Zlatno je pravilo da treba po gledati što više automobila i što bolje gledati, a što manje slušati što se priča o automobilu. Povedite osobu koja se razumije u automobile bar koliko i vi, jer četvere oči vide više od dvojih. Odluku o kupnji donesite isključivo na temelju vlastitih zapažanja, a ne na osnovi priča prodavatelja.


Ako je prodavatelj neiskusan, vaše će ga taktiziranje i šutnja tjerati da još više priča, a tada možda otkrije i nešto što nije planirao reći. Nikada ne zaboravite činjenicu da vi vodite igru dok imate novac u džepu. U boljoj ste situaciji od prodavača, te nema razloga za žurbu. Ne nasjedajte pričama o hitnoj prodaji, jer ako se proda ovaj, pronaći ćete neki drugi, možda i bolji automobil.



Mnogo je važnije kako je automobil vožen i održavan od broja prijeđenih kilometara pa izjavu o prijeđenoj kilometraži uzimajte s velikom rezervom



Prije polaska u pretraživanje tržišta stavite na papir vaše po trebe. Koliko kilometara godišnje prijeđete? Vozite li se uglavnom sami? Koliko često idete na dulja putovanja? Od govori će vam biti smjernice trebate li manji ili veći automobil, s benzinskim ili diesel motorom, s instalacijom za ukapljeni naftni plin, s terenskim ili možda dostavnim sposobnosti ma. U pravilu su automobili s dizelskim agregatom skuplji, no, dio uloženog vraćaju kroz manju i ravnomjerniju potrošnju.


No, ne treba zaboraviti da su popravci na njima nerijetko mnogo skuplji od onih na ben zinskim agregatima. Visokotlačna crpka (Bosch pumpa) ili turbopunjač skuplji su od generalke sličnog benzinca ili od ukupne vrijednosti vozila.


Vizualno provjerite stanje mo tora i brtvi. Svježe oprani motor u pravilu skriva curenja ulja ili rashladne tekućine. Motor u praznom hodu (leru) mora raditi mirno, a dodavanje gasa ne smije biti popraćeno izbacivanjem dima ili gareži. Osobito je nepoželjan plavičasti dim koji ukazuje na ozbiljnu istrošenost motora.


Crni dim ukazuje na greške u sustavu ubrizgavanja, odnosno lošu ugođenost motora. Najsigurnije je pregled provjeriti stručnjaku koji će mjerenjem kompresije u ne koliko minuta znati mnogo više.


Zbrojite potrebe i mogućnosti


Temeljito se pripremite i saz najte što više podataka o automobilu koji želite kupiti. U doba Interneta lako je saznati koliko vrijedi na tržištu rabljenih automobila, koje su mu vrline i mane. U kalendarima noviteta provjerite stiže li us koro novi model čime cijena dosadašnjeg modela dodatno pada.


Manji automobili u pravilu bolje drže cijenu, pa se može dogoditi da za isti novac mo žete kupiti možda godinu sta riji, a li »za broj« veći automobil. Dobro razmislite želite li to, treba li vam veći au tomobil, možete li financirati prateće troškove (cestarina, registracija, servis,…) i na kraju imate li gdje parkirati veći automobil.



Ako je prodavatelj vlasnik, recimo, pizzerije provjerite je li automobil svakodnevno služio kao dostavno vozilo u »gradskim borbama« i nije ni vidio otvorene ceste



Mnogo je važnije kako je automobil vožen i održavan od broja prijeđenih kilometara pa izjavu o prijeđenoj kilometraži uzimajte s velikom rezervom.


Vrlo brzo ćete steći osjećaj ka ko treba izgledati automobil nakon određenog vremena od nosno kilometara. Svako od stupanje ukazuje na neku ne pravilnost. Novi lak krije saniranje oštećenja od prometne nezgode ili, primjerice, leda. Unutrašnjost u besprijekornom sta nju u pravilu je nemoguća nakon više vlasnika. Ako su na sjedalima navlake, svakako ih skinite i pogledajte što se krije ispod njih.


Ako je prodavatelj vlasnik, recimo, pizzerije provjerite je li automobil svakodnevno služio kao dostavno vozilo u »gradskim borbama« i nije ni vidio otvorene ceste.Zazori između vrata i karoserije u pravilu otkrivaju udarane automobile. Bez obzira na to koliko je kvalitetno popravljen automobil je nakon ozbiljnije nesreće nesigurniji i podložniji koroziji, a nerijetko krije i prijevare poput nepostojećih zračnih jastuka i slično.


Eventualni sudar iz povijesti otkrivaju i neravnomjerno istrošene gume koje ukazuju na neispravnu geometriju ovjesa. Pregledom na dizalici ili kanalu, često se otkriju tragovi popravaka, bojanja i drugih aktivnosti koje je prodavatelj prešutio.Još je nekoliko detalja koji su signal za odustajanje od kupnje.


Sportske dorade poput spuštenog ovjesa, otvorenog ispuha ili friziranog motora loša su pre poruka za kupnju. To je znak da je motor često radio pod punim opterećenjem. Ni kuka za vuču nije prednost, nego mana.



Ponuda prodavatelja rabljenih automobila ponekad zna sadržavati i takve automobile, no, nađu se i oni sumnjive pro šlosti koja sadržava sudare, skrivenu kilometražu i slično



Vuča prikolice os jetno povećava opterećenje mo tora i prijenosa, te su automobili s kukom, u pravilu, u lošijem stanju od automobila bez kuke.Ne žurite s odlukomKada ste se sve temeljito pre gledali, uvjerili se u čiste vlas ničke odnose i mislite da je to automobil koji vam odgovara, još jednom duboko udahnite, ne pokazujte emocije i načinite probnu vožnju. Lako ćete u prvih kilometar-dva shvatiti jeste li do bro procijenili.


Najčešće je riječ o vozilima kupljenima i servisarnima kod njih, od poznatih vlasnika nerijetko s jamstvom. Možda i jesu nešto skuplji, ali je i sigurnost veća. Idealno bi bilo kupiti automobil od susjeda koji uglavnom ide pješice i prodaje automobil kojemu je prvi vlasnik i čuva ga u garaži.


No, takvih je automobila malo. Ponuda prodavatelja rabljenih automobila ponekad zna sadržavati i takve automobile, no, nađu se i oni sumnjive pro šlosti koja sadržava sudare, skrivenu kilometražu i slično. Po traga za rabljenima u inozemstvu ne jamči uspjeh jer i tamo se na rabljenima voli brzo i lako za raditi, a uz to povlači i povećane troškove pronalaženja, dopre me, homologacije i ostalih troškova koji prethode registraciji.


Slično, samo malo jeftinije je tražiti automobile po oglasnicima i vjerovati nekome na riječ da je »auto od pokojne tete, stajao u garaži na tepihu«, a kada dođete na drugi kraj Hrvatske shvatite da je riječ o berlinskom taksiju koji je napravio pet krugova oko ekvatora. Za koju ćete se opciju odlučiti ovisi o tomu koliko imate vremena i volje, koliko imate smisla za cjenkanje i u konačnici s koliko novca raspolažete. Ne zaboravite, dok imate novac u džepu – vi diktirate pravila igre.