Predviđanja

Kako ćemo se voziti 2030.? Bit će sve više samovozećih automobila, ali jedan će trend posebno ojačati

Hina



Prema istraživanju konzultanta PricewaterhouseCoopers (PwC) broj automobila u Europi i SAD mogao bi se do 2030. godine smanjiti za 138 milijuna u odnosu na postojeće stanje, vozila će se sve više dijeliti, gotovo 40 posto kilometraže odradit će autonomni auti, a 55 posto od ukupnog broja bit će električna vozila.


Istraživanje PwC-a, objavljeno u četvrtak, pokazalo je da bi kao rezultat novih koncepata dijeljenja, u Europi do 2030. broj automobila mogao pasti s 280 na 200 milijuna, a u SAD-u s 270 na 212 milijuna. S druge strane, u Kini bi broj vozila mogao porasti na 280 milijuna, s današnjih 180 milijuna.


Izvješće PwC-a »eascy – Pet dimenzija transformacije automobilske industrije» donosi niz naizgled kontradiktornih nalaza. Primjerice, dok bi 2030. godine broj vozila u Europi i SAD-u mogao dramatično pasti, promet na cestama postat će još gušći




Isto tako, iako će broj novih registracija znatno porasti, mnogi konvencionalni proizvođači i dobavljači bit će pod pritiskom. Ovdje je naročito važan rast koncepata dijeljenja vozila s malim troškovima, a što predviđaju u PwC-u.


»Za samo nekoliko godina današnji standard u kojem se većina ljudi vozi u vlastitom vozilu bit će samo jedan od mnogih koncepata mobilnosti«, smatra glavni analitičar za izvješće PwC Autofacts Christoph Stürmer. Istraživanje PwC-a naime predviđa da će 2030. godine više od jednog od tri prevezena kilometra biti u nekom od mnogih oblika »dijeljenja«.


Trend »dijeljenja» kombinirat će se s dva megatrenda u automobilskoj tehnologiji – elektrifikacijom voznih sustava i velikim pomacima u razvoju samovozećih automobila. Prema scenariju PwC-a, do 2030. godine 55 posto svih novih vozila mogli bi biti električni automobili, dok će konvencionalni motori s unutarnjim izgaranjem polagano izumirati.


Očekuje se da će se ovi događaji u Europi i SAD-u odvijati manje-više paralelno. Nasuprot tome, u Kini će do prodora dijeljene i autonomne mobilnosti doći brže nego na zapadu, što bi Kinu moglo učiniti vodećim tržištem za transformaciju automobilske industrije.


Stürmer navodi i da će se različiti trendovi međusobno poticati. »Primjerice, električna vozila manje su podložna kvarovima zahvaljujući jednostavnijem pogonu što je značajna prednost kad se vozila dijele i intenzivnije koriste. Samovozeći automobili tako bi mogli postati »robo-taxiji» ako se povežu s konceptima dijeljenja«, kaže on.Shodno tome, cestovni promet u sadašnjem obliku proći će kroz radikalne promjene, do 2030. godine vjerojatno će biti značajno manje vlasnika automobila, dok bi se istovremeno individualni promet mogao masovno povećati. Osobna kilometraža u Europi mogla bi do te godine narasti za 23 posto, na 5,88 milijardi kilometara. Uz rast stanovništva, naime, jedan od razloga za to povećanje je i to što će samovozeće automobile koristiti i ljudi koji danas ne voze. Uz to, a vezano uz razvoj autonomnih vozila, vjerojatno će postojati i »prazne« vožnje, jer će »robotaxiji» morati putovati s točke A do točke B kako bi preuzeli nove putnike.Međutim, povećanje prometa neće prouzročiti kaos na cestama jer će zbog sve veće povezivosti pojedinačn promet biti mnogo lakše organizirati.

Scenarij PwC-a isto tako pretpostavlja da bi se broj novih registracija godišnje u Europi mogao povećati za jednu trećinu, na više od 24 milijuna automobila do 2030. što znači da će se od proizvođača i dobavljača automobila zahtijevati dodatna ulaganja u nove kapacitete za proizvodnju i razvoj, i to za nove, visokospecijalizirane koncepte vozila po mnogo nižim cijenama.


Istovremeno će i novi konkurenti iz tehnološkog sektora tražiti priliku da se probiju na auto tržište.


Paralelna studija PwC-ove tvrtke za strateško savjetovanje »Strategy&« procjenjuje da bi udio konvencionalnih igrača u dobiti globalne industrije mogao pasti sa sadašnje brojke od 85 posto na manje od 50 posto do 2030. godine.