Opreza nikad dosta

Bježite od prljavaca, ali i pretjeranih šminkera: Na što paziti kod kupnje rabljenog auta?

Edi Prodan

Auto na pregled! / Foto S. Drechsler

Auto na pregled! / Foto S. Drechsler

Najvažnije je da automobili u svojim vitalnim elementima bude sukladan svojim godinama i da ima uredne servisne "papire"



Baš kao i u životu – jednaki oprez traže jako neuredni, ali i pretjerano nalickani ljudi. Slična bi misao vodilja morala biti i kad se kupuje rabljeni automobil. Naprosto – zbog čega uzeti neuredno vozilo?


Pa rabljenih ima popriličan broj, ima ih »na izbor«, a ako je unutrašnjost prljava, ako zaudara na dim cigareta ili plijesni, ako je vanjski lak sa svih strana izgreban, više je no jasno kako se njegov vlasnik jednako ophodio i prema svemu drugom. Kako automobil naprosto nije uredno servisiran te kako su se sve mane koje bi se pojavljivale, dakako ako nije riječ o nečem ozbiljnijem, s vremenom ne otklanjale nego postajale – navika. Škripi zglob, neka škripi.


Ako je pak riječ o automobilu čija je recimo armatura preko mjere »našpricana« za to predviđenim sprejevima, ako nisu stavljene na uvid originalne presvlake, ako se na vanjštini vidi da je lak često prelazila »polirka«, opet nije u redu jer se prikriva realno stanje. Naravno, ne mora to samo po sebi biti ni loše, no automobil određene starosti neke elemente mora imati potrošenije. Kao što ne postoji čovjek u godinama bez bora. Nalickani automobil naprosto može prikrivati lažne kilometre, da ne govorimo o nekim ozbiljnijim problemima na ovjesu ili motoru, dakle u onim elementima koji nisu vidljivi »na prvu«.




Iskusne tvrtke sistematične i u prodaji rabljenih vozila / Foto I. TOMIĆ


Iskusne tvrtke sistematične i u prodaji rabljenih vozila / Foto I. TOMIĆ



Nakon prvog, blic efekta, slijedi detaljnije zagledavanje. Posebno se treba obratiti pažnju na vozačku poziciju.


Je li sjedalo »razvaljeno« ili i dalje ima potrebnu čvrstoću, koliko je istrošena obloga u zoni pedala, posebno na mjestu gdje se »odmara nogu«, jesu li cigaretom spaljeni pojedini dijelovi, nedostaju li »gumbići«. Naravno da je i tu sa starošću sve moguće pa i dozvoljeno, no velika istrošenost tog dijela se mora podudarati i s velikom kilometražom. Nema li tu podudarnosti – razvaljeno sjedalo, a kilometri simbolični jasno je da je mnogo toga lažirano. A osim toga, što je dakako veliki problem, može opet biti muke i na svim ostalim pozicijama automobila.


"Papirologija" mora biti dostupna i ispravna / Foto Vedran KARUZA


"Papirologija" mora biti dostupna i ispravna / Foto Vedran KARUZA



Stručni dio prepustite – stručnjaku. Automobil se mora obavezno staviti na dizalicu kako bi se provjerilo podvozje, zglobove i ispušni sustav, a potom slijedi zagledavanje ispod »haube«. Masne naslage po motoru mogu značiti da je na izdisaju, korodirani spojevi, posebno na akumulatoru jednako tako. Kažemo, opet, sve je to normalno za rabljene automobile no ako postanu vaše vlasništvo odmah će vam na vrat navući dodatne, nepredviđene troškove. Koji vam nikako ne trebaju.


I na kraju, automobil obavezno kupujte u za to ovlaštenim tvrtkama s ugledom i dugogodišnjim iskustvom. Oni za ono što nude jamče da je upravo takvo kakvim ga predstavljaju, k tome daju i polugodišnju garanciju. Kupovanje rabljenih »preko poznanika« ili na sajmovima ide u red avanturizma koji može biti »fora«, ali zna imati i financijski jako neugodne posljedice.