Na dva kotača kroz metropolu

Tisuće Zagrepčana pedaliralo prosvjedujući protiv “auto-kracije”

Maja Hrgović

Zagreb bi trebao svaki dan izgledati ovako, a danas smo pokazali da je to moguće – poručili su iz Sindikata biciklista. Organizatori traže izgradnju biciklističkih mreža 



Kao u pjesmi »Perfect day«, nakon što je rijeka biciklista »oprala« zeleni val, Držićevu i uži centar, opušteni je program kulminirao okupljanjem u Ribnjaku. »Drink sangria in the park…« – tratinu su prekrile piknik dekice, pića je bilo dovoljno, muzika je puštana preko razglasa, dijelile su se brošure s programima za zeleniji Zagreb, prodavale su se majice i bedževi, djeca su nahrupila na ljuljačke i tobogan. Zaista, savršen dan. 


    – Zagreb bi trebao svaki dan izgledati ovako, a danas smo pokazali da je to moguće – poručili su iz Sindikata biciklista, podsjetivši kako su prije više od stoljeća, kad su se prvi biciklisti provozali ovim gradom, na njih sručena hrpa praznovjerne, ksenofobne netrpeljivosti. »Vragovi!«, dobacivali su tim pionirima ciklofilije na ulici. Iz sindikata kažu da su u očima mnogih, biciklisti do dan danas ostali izloženi jednakoj količini netrpeljivosti. 


    Nonšalantni, nepretenciozni duh manifestacije reflektira i djetinje zaigran naziv »Pedala nije šala«. Transparenti su bili na istom tragu: »Dva kotača, jedna ljubav«, »Biciklom, dakle jesam« i nešto ozbiljniji »Žuta crta nije staza«.   


Odgovorno u prometu




U zapadnim metropolama promoviran kao najpoželjnije prometno sredstvo, bicikl je u Zagrebu ugrožen kao kakva izumiruća vrsta. 


    – Zagreb nije blagonaklon prema biciklistima, ističe Marko koji je u Ribnjak dopedalirao na svom velikom, nabrijanom triciklu kojeg je sam sredio. – Ustvari, ako mi prolazimo ovako loše, mogu misliti kako je onda invalidima u kolicima! 


    Sasvim razumni zahtjevi organizatora biciklijade, u Zagrebu još uvijek zvuče kao neostvarive želje: izgradnja biciklističkih staza koje su široke, bez rinzola, prepreka i guranja s pješacima; izgradnja cjelovite biciklističke mreže po Zagrebu – kako bi se sigurno i jednostavno biciklom moglo doći od sjevera do juga te od istoka do zapada grada; postavljanje kvalitetnih i funkcionalnih parkirališta za bicikle ispred svih trgova, institucija i drugih okupljališta. 


    Udruge su ponešto već napravile same: objavljuju mapu biciklističkih staza po Hrvatskoj, podižu svijest građana, otvaraju prostor za raspravu o problemima. Na facebooku je ovaj događaj potaknuo i zanimljivu raspravu o odgovornosti biciklista u prometu, pokazavši ono što je normalno, da stvari nisu crno-bijele i da u vječnom sukobu između biciklista i vozača automobila ima i slučajeva kad su bahatiji oni prvi.