Ujedinjeni Lijevi i desni

Što nije uspjelo Titu, uspjelo je “Komunajzeru”: Posjetili smo kraft pivovaru iz Novog Mesta

Slavica Mrkić Modrić

Na tržište smo izbacili četiri vrste piva. Josip je India pale ale pivo, Broz je nefiltrirano pivo, Tito je pivo rađeno po engleskoj recepturi, a Jovanka je pšenično pivo. Sva četiri u kompletu tvore jednu posebnu pivsku priču koja kod nekog budi lijepe, a kod nekog manje lijepe uspomene, priča Bor Koprivnik



Kar ni uspelo Titu, je uspelo nan – slogan je male pivovare iz Novog Mesta koja je u središte zbivanja dospjela nedavnom akcijom trgovačkog lanca Lidl tijekom koje je na njihovim prodajnim mjestima bilo moguće kupiti piva pedesetak slovenskih kraft pivovara. Među njima i pivovare Komunajzer. A komunajzer je slovenski izraz za one koje mi Hrvati zovemo komunjarama ili, u blažem slučaju – okorjelim komunistima.


Kad su na policama Lidla osvanuli Jovanka, Josip, Broz i Tito, četiri piva za koje pivopije kažu – zelo dobro, zelo dobro je počela i reklama Komunajzera. Neovisno voljeli ili ne voljeli Tita i Jovanku, kupovali su ih. Pobude proizvođaču nisu bile bitne, bitna im je bila prodaja.


I dok mi uklanjamo Titove biste i mijenjamo imena trgovima i ulicama nazvanim po njemu, susjedi se trude unovčiti i lijepa, i ružna sjećanja na tu, za neke slavnu, a za neke mračnu prošlost. Slovenci su još 2011. presudom ustavnog suda utanačili da više nije dopušteno imenovanje novih ulica i trgova po bivšem jugoslavenskom predsjedniku, te da općine i gradovi koji nisu mijenjali stare nazive mogu sami odlučivati hoće li tako ostati ili će ukloniti ploče s imenima Tita i njegovih suradnika.




»Komunajzer« bi u određene hrvatske kafiće mogao stići za kojih mjesec dana / Foto Marko GRACIN


»Komunajzer« bi u određene hrvatske kafiće mogao stići za kojih mjesec dana / Foto Marko GRACIN



Piva, brendove i slično vezano uz to pitanje nisu dirali, tako da Komunajzer ima čiste papire, čiste ruke i čiste namjere. A namjera im je raditi dobro pivo, u čemu, ako je suditi po početnim koracima, više nego dobro uspijevaju.


Pita još


Cijela priča vezana za hmeljno izdanje Jovanke i Tita, začeta je prošle godine, točnije, kaže Bor Koprivnik, vođa prodaje u Komunajzeru, upravo ovako:


Iskristalizirao se »Komunajzer«, a kad je nastao brend, priča se sama slagala dalje / Foto Marko GRACIN


Iskristalizirao se »Komunajzer«, a kad je nastao brend, priča se sama slagala dalje / Foto Marko GRACIN



– Imao sam kafić i punih pet godina razmišljao sam o tome kako bih rado napravio kućno pivo. Silno sam ga htio imati, i kako to u životu biva, kad se najmanje nadaš, dogodi se. Upoznao sam jednog Denisa koji je imao vlastitu kraft pivovaru i sve je sjelo na svoje mjesto. Napravili smo recepturu, ali nismo imali brend. I tako se jednom vozim iz Ljubljane doma i vrtim po glavi i ovako, i onako, i nikako. Razmišljam – u Sloveniji kraft pivovare imaju nazive piva ili po videoigricama, ili im daju slovenska imena, ili… I onda – eureka! Iskristalizirao se »Komunajzer«, a kad je nastao brend, priča se sama slagala dalje. Na tržište smo izbacili četiri vrste piva. Josip je India pale ale pivo, Broz je nefiltrirano pivo, Tito je pivo rađeno po engleskoj recepturi, a Jovanka je pšenično pivo. Sva četiri u kompletu tvore jednu posebnu pivsku priču koja kod nekog budi lijepe, kod nekog manje lijepe uspomene, ali i kod jednih i kod drugih pita još.


Posebna pivska priča koja kod nekog budi lijepe, a kod nekog manje lijepe uspomene


Posebna pivska priča koja kod nekog budi lijepe, a kod nekog manje lijepe uspomene



Bor ističe kako nazivom pivovare, kao ni nazivima piva nisu željeli nikog uvrijediti, niti nikog veličati. Samo su povijest iskoristili u marketinške svrhe.



Josip


Pivo »Josip« spada među India pale ale piva ili piva englesko-američkog stila, najprije načinjena u Engleskoj. Nastajala su tako da se pivu dodavalo više hmelja, da se za transporta do kolonija u Indiji ne bi pokvarilo. Zbog dodanog hmelja pivo je punijeg okusa i jače gorko.


sastav: voda, ječmeni slad, hmelj, kvasac


stupanj alkohola: 6 posto


neto količina: 500 ml


Broz


Broz lager je tradicionalno lager ili teško pivo koje objedinjava tradiciju i kvalitetu u svakom segmentu okusa. Riječ lager njemačkog je podrijetla i upućuje na pivo koje svoj konačani okus dobiva odležavanjem u hladnim i tamnim komorama. To je osvježavajuće, vrlo pitko pivo koje se može piti u svakoj prigodi.


sastav: voda, ječmeni slad, hmelj, kvasac


stopa alkohola: 4,5%


neto količina: 500ml


Tito


Pivo »Tito« spada u red pale ale piva ili onih engleskog stila. Među tip piva omiljen i najrašireniji u svijetu. Pitko je, ponajprije zbog svog jednostavnog sastava i osvježavajuće note s jako malo gorkosti. Rađeno je od vrhunskog slovenskog hmelja.


sastav: voda, ječmeni slad, hmelj, kvasac


stopa alkohola: 4,6%


neto količina: 500ml


Jovanka


»Jovanka« je jednostavno i lako pšenično pivo u kojem se stapaju arome tropskog voća i nježna slatkost pšenice. Hmelj joj zaokružuje okus i dodaje ugodnu gorkost. Rađeno je po njemačkom uzoru ali s jakim slovenskim utjecajem u proizvodnji piva.


sastav – voda, ječmeni i pšenični slad, hmelj, kvasac


stopa alkohola: 6%


neto količina: 500 ml



– Prepoznali smo moć tog nazivlja i iskoristili smo ga u reklamne svrhe. Mi smo apolitični, i nismo ni na kojoj strani. Jedino kako dijelimo ljude je po tome tko pije dobro, a tko loše pivo – kaže Bor i dodaje da će iduće godine Komunajzer na tržište izbaciti još dvije vrste piva. Jedno će se sigurno zvati Pionir, a naziv drugog je još uvijek tajna.


Složna obitelj i prijatelji


Bor napominje kako imena koja su odabrali ne dopuštaju nekvalitetno pivo jer koliko truda ulažu u brendiranje, duplo više ulažu u kvalitetu.


– Kraft pivo je čista improvizacija. Uvijek dodaš nešto, smanjiš nešto i dobiješ novo. Velik je to izazov, no najvažnija je voda i kvalitetne sirovine. A vode u Beloj krajini nikad nije nedostajalo, kao što je i njezina kvaliteta nadaleko poznata. Hmelja u Sloveniji ima kao i ječmenog slada, a ono što nema, a mislimo da nam treba, nije problem uvesti. Primjerice, pivo Tito načinjeno je samo iz jednog – slovenskog hmelja, pojašnjava Bor.


»Komunajzer« je obiteljska pivovara. Bor, njegova supruga i prijatelji pišu njezinu priču. Svatko ima svoje zaduženje, a ono što je nama zapelo za oko je izgled ponude. Profinjeni retro »look« kako ambalaže, tako i krigle koja ju prati.


– Imamo fantastičnog čovjeka za grafiku. Ma, dočim pogledaš u bocu, zavrte se sjećanja onih koji uopće znaju tko su bili Jovanka i Tito, a ovi mlađi koji nemaju pojma, a i zašto bi ih to zanimalo, kažu kako je to lijepo po starinski.


Na tržištu su se pojavili u ožujku ove godine, a proizvodnja ovisi o potražnji.


– Trenutno napravimo nekih deset tisuća litara mjesečno, no možemo proizvesti i znatno više. Osim flaširanog piva imamo i točeno, a naši se proizvodi mogu naći u gotovo svim lokalima u Novom Mestu, te u više od 200 kafića diljem Slovenije. Dnevno imamo najmanje pet interesenata koji zovu iz Hrvatske, a ni Srbija ne zaostaje. Jednu smo paletu odaslali u Australiju, jednu u Španjolsku, a želja nam je plasirati proizvod na područje Rusije ili Kube – otkriva Bor i dodaje kako od svih republika bivše države najviše upita stiže upravo iz Hrvatske.


Vesela ekipa


Komunajzer piva mogu se popiti u slovenskim kafićima i restoranima. Kupiti u beer šopovima, ali i na brojnim festivalima kraft piva na kojima je nemoguće ne zamijetiti »Komunajzer ekipu«.


– Da, vesela smo ekipa. Čitavu priču prati i ikonografija toga vremena pa se za našim pultovima uz Tita, Jovanku i ostalu pivsku svitu neizbježno nalaze pionirke i pioniri. Uz dobru prezentaciju i vrhunsku kvalitetu, ne možeš faliti, pojašnjava Bor.



U Novom Mestu teško da postoji netko tko nije čuo za brend Komunajzer, i nitko da bi riječ negodovanja izustio ili se ne daj Bože pozvao na diktaturu Tita i Jovanke. Gledaju to kao dobar marketinški potez i promociju Bele krajine. Štoviše, postoji i priča koja već prerasta u urbanu legendu, a glasi – vozi se pomalo pripit muškarac Novim Mestom i zaustavi ga policija. Pita ga je li pio. On odgovara da je. Potom i što je pio, a on će »najprije Josipa, a onda i Broza, pa i Tita, a na kraju Jovanku, pa sve tim redom još jedanput«. Policajac je prasnuo u smijeh misleći da se šali pa ga pustio da ide svojim putem. Samo nekoliko dana kasnije, ta fora više nije prolazila, jer svi su već znali da se sve nabrojeno ipak može popiti.


Sve što vrijedi i košta


– Na američkom tržištu kraft pivo ima 25 posto udjela. U Europi taj postotak iznosi 15 posto. U Sloveniji jedan do dva posto. Koliko ja znam, kod vas u Hrvatskoj prodaja kraft piva još nije dosegnula ni jedan posto, no mišljenja sam kako će se to jako brzo promijeniti. Razlog? Pa vjerojatno nedovoljna informiranost, navika, ali i cijena jer kvaliteta se uvijek više plaća. Ipak, za jedno dvije godine slika će biti sasvim drugačija, uvjeren sam u to – kaže Bor i otkriva da se, ovisno o tržištu, maloprodajna cijena Komunajzer piva kreće od 3,5 do 5 eura.



Doznajemo kako će se na policama Lidla pive mikropivovare Komunajzer iz Novog Mesta ponovo naći 19. listopada, kad ovaj trgovački lanac ponavlja uspjelu akciju, a u određene hrvatske kafiće bi mogla stići za kojih mjesec dana. Uglavnom, Komunajzer dolazi gdje god ga zovu i priča svoju priču. Ponavljamo, za nekoga toplu i nostalgičnu, za nekog dijametralno suprotnu, no priča je i jednima, i drugima, pa slogan pivovare »Što nije uspjelo Titu, uspjelo je nama« uistinu stoji. I oni koji Tita smatraju najzaslužnijim za to što Slovenija danas izgleda tako kako izgleda, da ima Kopar, Piran i Prekomurje, kao i oni koji ga smatraju komunističkim diktatorom s jednakim guštom nazdravljaju s »Titom« u čaši. A tek »Jovankom«…