Njemačka

Pokreće se nova istraga protiv Facebooka: ‘Skupljaju podatke čak i o onima koji nisu njegovi korisnici’

Hina

Reuters

Reuters

Facebook je ove godine odgovorio na FCO-eve zahtjeve za informacijama i regulatori sada razmatraju bi li nove funkcije – poput opcije »obriši povijest pretraživanja« koju je najavio direktor Mark Zuckerberg – otklonile njihove bojazni



Njemački ured za zaštitu tržišnog natjecanja (FCO) planira prve korake u svojoj istrazi protiv Facebooka, nakon što su utvrdili da je ta društvena mreža zlouporabila svoj dominantni položaj na tržištu kako bi prikupljala podatke o korisnicima bez njihovog znanja i pristanka.


Istragu pomno prate u Europi usred sve veće zabrinutosti zbog ‘curenja’ podataka više desetaka milijuna korisnika Facebooka, kao i zbog opsežne upotrebe ciljanih oglasa od strane inozemnih sila koje su željele utjecati na izbore u SAD-u.


FCO se posebice protivi načinu na koji Facebook dolazi do podataka ljudi koji koriste druge aplikacije – uključujući i njihov WhatsApp i Instagram servis – kao i njegovo online praćenje ljudi koji ni nisu članovi.




»Svjesni smo da bi to trebalo i moralo ići brzo«, izjavio je u ponedjeljak predsjednik FCO -a Andreas Mundt, dodajući kako se nada da će ove godine poduzeti »prve korake«. Odbio je dodatno pojasniti.


Očekuje se da njemačka istraga neće završiti novčanim kaznama za Facebook, u usporedbi s europskom istragom Googlea koja je završila kaznama od više milijardi dolara.


Međutim, upućeni izvori kažu kako bi FCO mogao zahtijevati od Facebooka da poduzme određene korake kako bi smanjio zabrinutost, ako to Facebook ne učini dobrovoljno.


Facebook je ove godine odgovorio na FCO-eve zahtjeve za informacijama i regulatori sada razmatraju bi li nove funkcije – poput opcije »obriši povijest pretraživanja« koju je najavio direktor Mark Zuckerberg – otklonile njihove bojazni.


»Moramo utvrditi utječe li to na našu istragu i otklanja li naše bojazni«, kazao je Mundt.


Reuters je još u travnju izvijestio kako Mundt temelji istragu na analizi koja je pokazala da Facebookov udio u tržištu društvenih mreža u Njemačkoj premašuje 90 posto, što ga čini dominantnim promatrano kroz perspektivnu tržišnog natjecanja, a ne samo popularnim kako tvrde u toj kompaniji.


»Ako Facebook ima dominantnu tržišnu poziciju, onda pristanak korisnika na upotrebu njegovih podataka više nije pitanje izbora, i to zato što nema alternativu – on mora koristiti Facebook, ako želi koristiti društvene medije«, kazao je tada Mundt.


Otklonio je pritom prigovore da je preuzimanjem tog slučaja prešao u domenu ureda za zaštitu podataka, ističući da postoji solidan presedan u Njemačkoj da se neprimjereno korištenje tretira kao kršenje ravnopravne tržišne utakmice.


»Veza s tržišnim natjecajem posebno je snažna gledano iz naše perspektive zato što su podaci neodvojivi dio tog poslovnog modela«, kazao je on.


»Cijeli poslovni model u konačnici se oslanja na pristup podacima i doseg tih platformi. S istragom Facebooka mi tek započinjemo rad u tom području – ali ni u kom slučaju to nije eksperiment«, reako je Mundt u travnju.


Proširena kontrola platformi internetskih trgovina


Odvojeno od toga, Mundt je potvrdio izjave s početka mjeseca kako bi mogao pokrenuti istragu u sektoru elektroničke trgovine sukladno novim ovlastima koje im omogućuju pokretanje istraga u cijelim sektorima.


Fokus bi bio na takozvanim »hibridnim« platformama, kao što je američka internetska trgovina Amazon koja prodaje vlastite proizvode i usluge, ali posluje i s neovisnim trgovcima.


»Naše je pitanje: kakav je odnos između platforme koja je vrlo snažan trgovac i trgovaca koji koriste tu platformu?«, kazao je Mundt.


Dodao je da je Amazon najpoznatija platforma za elektroničku trgovinu ali da njegov interes obuhvaća i druge platforme.


FCO ne bi istraživao sumnje na utaju poreza neovisnih trgovaca na velikim internetskim platformama – problem koji je vlada kancelarke Angele Merkel obećala riješiti – rekavši kako je to problem kreatora ekonomske politike.