Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
21. rujna 2019.
Najveći svjetski turistički sajam

foto ODJECI ITB-a u BERLINU Ljudi sve više putuju, ali tu je i strah od "overturizma"

Foto I. Tomić
Foto I. Tomić
Autor:
Objavljeno: 11. ožujak 2018. u 20:45 2018-03-11T20:45:00+01:00

Internacionalna putovanja u snažnom su porastu, a podaci s ovotjedne najveće svjetske turističke burze ITB u Berlinu pokazuju da je lani putovalo 90 milijuna ljudi više nego 2016. godine, ostvareno je 1,2 milijarde putovanja, a ove se godine očekuje porast od 5 posto, što znači 100 milijuna putnika više nego 2017. Pri odabiru destinacije putnici prvo gledaju njenu sigurnost, no problem je i takozvani »overturizam«. Internacionalna anketa provedena u veljači ove godine pokazala je da je 25 posto turista kazalo da im smeta prevelika gužva u turističkim destinacijama, a samo 9 posto ispitanika izjasnilo se da ne osjećaju pad kvalitete usluge zbog »overturizma« i da im prenapučenost ne ugrožava kvalitetu boravka i destinaciji.
Turistima najpreopterećeniji gradovi u kojima je »overturizam« uzeo najviše maha su Mexico City, Šangaj, Venecija, Peking, Hong Kong, Istanbul, a u ovom kontekstu najčešće spominjana Barcelona, nije u prvih pet, već je na 7. mjestu. Najveći svjetski stručnjaci iz polja turizma i na ovogodišnjem su ITB-u zaključili da »overturizam« ne postoji, da je samo riječ o kritičnim destinacijama kojima se upravljalo stihijski, bez strategije razvoja i održivosti, a rješenje ovoga problema je reguliranje, odnosno povećanje cijena u špici sezone, kako bi se turiste preusmjerilo i privuklo u destinaciju u drugim terminima.

Isto tako, i kod city break putovanja akcent je na destinacijskom menadžmentu kako bi se sve dobro organiziralo da posjet gradskim atrakcijama ne ostane u sjećanju turista samo kao nesnosna gužva zbog koje uopće nije vidio, a kamoli doživio što je htio. Zato se predlažu digitalne platforme i aplikacije na kojima će i turistički vodiči, i organizatori obilaska atrakcija, ali i turisti samostalno moći vidjeti kolika je trenutna opterećenost pojedine turističke atrakcije i kad ju je najbolje posjetiti, s tim da kod opterećenosti mora stajati i limit kad se više zbog prevelike gužve ne može posjetiti određena lokacija.

ZAD8
ITB u Berlinu / Foto: I. TOMIĆ

Povratak Turske

I njemački turisti ove godine s obzirom na dobru ekonomsku situaciju u zemlji neće smanjivati nego povećati putovanja izvan Njemačke, a trenutni favoriti prema velikom porastu bukinga iznad 50 posto u odnosu na 2017. su im Turska, Egipat i Grčka.
Nijemci će i ove godine gotovo u većini, njih oko 30 posto koji planiraju na odmor, to činiti u vlastitoj zemlji. Očekuje se da će ih i dalje izvan Njemačke najviše odlaziti u Španjolsku, Italiju, Grčku, a ove godine opet pojačano i u Tursku.

Bila ona u snažnom padu bukinga kao prije dvije-tri, ili u porastu, Turska uvijek zauzima najveći štand i na ITB u Berlinu i na WTM-u u Londonu, ali i najveće zanimanje. Tako je i ove godine imala jedan od od najvećih izlagačkih prostora i opet je percipirana kao veliki povratnik, a nudi prilično atraktivne cijene, no ove bi godine mogla dostići rezultate s njemačkim turistima iz 2015. godine, kada ih je u toj zemlji bilo oko 5,5 milijuna, a lani, primjerice, oko 3,5 milijuna.
Podaci touroperatora pokazuju da sličan buking ima i Egipat, koji se jednako kao Tunis i Maroko, sve više traži među njemačkim turistima. Bugarska, Portugal i UAE imaju porast bukinga kod Nijemaca za oko 20 posto, raste potražnja za sjevernom Europom, Skandinavijom i Islandom, dok su Hrvatska, Španjolska, Italija i Austrija u grupi zemalja sa stabilnim porastom bukinga od 5 do 10 posto, kod nekih touroperatora i većim.

Unatoč rastu potražnje, koja je, po ocjeni analitičara Martina Lohmanna iz instituta FUR, Nijemci i dalje dosta gledaju sigurnost i traže destinacije koje su što manje pogođene prekomjernim turizmom.
– Terorizam nije zaustavio putovanja nego ih preusmjerio, tako će biti i ove godine, no novost od lani je »overtourizam« u brojnim destinacijama svijeta i to sigurno nitko ne želi na svom odmoru. Stoga je važno da lokalna odredišta nađu rješenja za tu problematiku, da im se ne dogodi da ih turisti počnu izbjegavati, poručio je Lohmann s konferencije za medije FUR-a na ITB-u.

Sudar svjetova

O ITB-u u Berlinu može se govoriti samo u brojkama, nikome tko nije tamo bio, ne može se riječima, čak ni fotografijama dočarati osjećaj svijeta na dlanu, svijeta koji se sa svim svojim atrakcijama smjestio u 25 ogromnih hala, a gradi se i 26-ta. Hale su toliko velike, da se, primjerice, od hale broj 1 do hale broj 10 poželjno voziti internim prijevozom. »Putuj, poštuj, uživaj« slogan je kojim se obraćaju posjetiteljima ovoga sajma, jer oni se svake sekunde mimolilaze i u žurbi sudaraju s ljudima svih rada i nacionalnosti. U našim smo novinama već objavili novi dizajn hrvatskog štanda, ali morate znati da postoje znatno drugačiji, koji mu nisu ni nalik. Italija se, recimo, predstavlja po regijama, što nije ni čudno s obzirom na njenu veličinu. Pa tako i Sardinija ima odvojeni štand. Mali, ali ga je nemoguće ne uočiti u moru štandova. Dominirajuća tirkizna boja ima takav efekt da osjećaš da roniš. Posebna je i Indija, koja je samo jedna od zemalja koja nudi vizualnu simulaciju putovanja na nekim od svojih štandova. I dok je na europskim štandovima šušur, u paviljonu gdje se predstavljaju arapske zemlje, vlada posebna vrsta tišine, koju je šteta remetiti, a opet je dinamično. I tako se u svih 20 i nešto hala priča svoja priča, izlažu se različite boje, a uvijek je najveselije kod Brazilaca i Južnoamerikanaca, a već nekoliko godina postoje i LGTB štandovi za putovanja.

No, brojke su najsigurniji pokazatelj veličine ovoga sajma. ITB kao svjetska pozornica najnovijih turističkih trendova i tehnologije u turizmu donosi Berlinu zaradu od nekoliko desetaka milijuna eura u samo pet dana trajanja sajma, jer on u ovu njemačku metropolu privuče oko 160 tisuća poslovnih ljudi, deset tisuća izlagača, predstavnika 185 zemalja sa pet kontinenata, stotine ministara turizma, vlasnika najvećih turoperatora i aviokompanija, vodećih menadžera svjetskih hotelskih lanaca, i tisuće turističkih operativaca. Jednodnevna ulaznica za ovaj sajam košta nevjerojatniih 40 eura, pa je lako je izračunati da se samo od ulaznica na ITB-u zaradi gotovo pet milijuna eura. A, unutra je sve prilično skupo. Obični hot-dog je oko 8 eura, nude se i topli ručkovi, ali sve to poprilično košta za jednu kobasicu i šačicu kupusa ili pomfrita – oko 20 eura; voda u bočici je od 4 do 5 eura, isto koliko i gazirani napitci i kava. No, sva ova skupoća se lako preživi kad se zna da se na ovom sajmu potpišu ugovori u vrijednosti od oko 7 milijardi eura.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.